تجارت یکسویه با آفریقا، فایده‌ای ندارد

تجارت یکسویه با آفریقا، فایده‌ای ندارد

رئیس مرکز تجارت ایران در غرب آفریقا بزرگترین مشکل روابط ما با آفریقا را یک طرفه بودن روابط اقتصادی ایران و آفریقا دانست و تاکید کرد: پس از مدتی این یک طرفه شدن منجر به قطع یا کاهش روابط می شود. روابط؛ بنابراین مسیری که دولت سیزدهم برای تجارت با آفریقا در نظر گرفته است باید در دولت چهاردهم با حمایت بخش خصوصی و سرمایه گذاری ادامه یابد تا تحولی اساسی در تجارت ایران و آفریقا ایجاد شود.

به گزارش میجیک، میز اقتصادی دیروز (یکشنبه) با حضور سید مهدی حسینی (رئیس مرکز تجارت ایران در غرب آفریقا) و محمدرضا فقیهی (نایب رئیس) به موضوع فرصت ها و چالش های تجارت با آفریقا اختصاص داشت. اتاق بازرگانی مشترک ایران و آفریقا).

در سال های اخیر قاره آفریقا را قاره فرصت نامیده اند. در شرایطی که این قاره 1.3 میلیارد نفر جمعیت و تجارتی در حدود 1200 میلیارد دلار دارد، سهم ایران در تجارت با این قاره در سال گذشته کمتر از هزار درصد بوده است. البته طی چهار ماهه نخست سال جاری میزان این مبادلات نسبت به مدت مشابه سال قبل 17.5 درصد افزایش داشته است، اما تجارت ایران و آفریقا تجارتی یک طرفه بوده و ایران عمدتا صادرکننده به قاره آفریقا؛ بنابراین، هیچ تراز تجاری بین ما وجود ندارد.

محمدرضا فقیهی – نایب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا – درباره فرصت هایی که می توان برای ایران در آفریقا استفاده کرد، گفت: در مجموع می توان گفت که برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا که با آفریقا رابطه دارند، ما فقط روابط تاریخی ریشه دار داریم و برخی از اقوام ایرانی و آفریقایی-ایرانی در شرق آفریقا زندگی می کنند. حتی قبیله ای به نام «بوگو» در غرب آفریقا وجود دارد که در شمال نیجریه و شمال توگو زندگی می کند و ریشه ایرانی دارد.

وی افزود: شیرازی ها از قرن 10 و بلوچ های ایران از قرن هفدهم وجود داشته اند، بلوچ ها باعث شدند پرتغالی ها شرق آفریقا را ترک کنند و دولت سلطان عمان در زنگبار تأسیس شود و فرهنگ مختلط. فرهنگ ایرانی و بانتوهای آفریقایی با نام افروشیرازی یا زبان افروشیرازی متولد شد که مرکز آن در شهری در جنوب دارالسلام است. فرهنگ افروشیرازی در آنجا جا افتاده است و باعث می شود تا تجار و فعالان اقتصادی ایران که می خواهند در آنجا کار کنند، به دلیل فرهنگ شناخته شده ای که وجود دارد، بهتر از تجار و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر در این منطقه فعالیت کنند. .

فقیهی با بیان اینکه روابط تاریخی ایران و آفریقا تا دهه 50 مشترک است، اما چرا وقتی روابط سیاسی ما با آفریقا روز به روز در حال توسعه است، چرا روابط اقتصادی ما ضعیف است؟

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و آفریقا با بیان اینکه در آفریقا مشکلاتی داریم، گفت: اولاً تراز تجاری با آفریقا نداریم. در تمام کمیسیون های مشترکی که من نماینده تجاری مشترک ایران و آفریقا هستم و دوستانم از وزارت امور خارجه و مسئولان سازمان توسعه تجارت نیز حضور دارند، مشکل آفریقایی ها این است که می گویند شما فقط صادرکننده هستید. و به ایران کالا وارد نکنند. حتی برخی از کشورها در آفریقا گل می کارند و از آنجا صادر می کنند، یا مثلاً چین، شرکت ها می خواهند در آفریقا کار کنند. دولت چین 25 تا 30 زندانی را برای کار در اختیار این شرکت قرار داد و در صورت موافقت شرکت، زندانیان عفو ​​خواهند شد. چین می خواهد 300 میلیون چینی را ظرف 20 سال به آنجا منتقل کند.

وی ادامه داد: متأسفانه از حمایت دولتی برخوردار نیستیم. حمایت دولت بسیار مهم است. اکنون کشورهای بزرگ آمده اند تا برنامه های زیادی را برای آفریقا اجرا کنند.

فقیهی تصریح کرد: علاوه بر این بحث تحریم ها وجود دارد، بحث تحریم ها شامل مسائل حمل و نقل، ضمانت نامه، بیمه، نقل و انتقالات ارزی، گشایش اعتبار و… می شود. اگر فروشنده نتواند اعتبار باز کند، باید ابتدا کالا را بفرستد، پرداخت کند یا نه، یا باید اول پرداخت کند، کالا را دریافت کند یا خیر. ما در تلاشیم تا با مشکل مبارزه کنیم. ما در اتاق بازرگانی ایران و آفریقا راه حل ها و طرح های مختلفی را برای این مشکل ارائه کرده ایم که یکی از آنها تجارت مشترک با آفریقا است.

رابطه اقتصادی ایران و آفریقا داستان یک رابطه از دست رفته است…

در ادامه این دیدار سید مهدی حسینی – رئیس مرکز تجارت ایران در غرب آفریقا – درباره فرصت های پیش روی ایران در قاره آفریقا خاطرنشان کرد: ابتدا در رابطه با موضوع روابط ما با آفریقا باید به این موضوع اشاره کرد. که مدام با صدای بلند اعلام می کنیم. ابتدا باید این واقعیت را بپذیریم.

وی ادامه داد: روابط تجاری ما با قاره آفریقا یک هزارم کل تجارت آفریقا را تشکیل می دهد. بنابراین سوال اینجاست که آیا ایران با انباشت امکانات، ظرفیت، پتانسیل و نیروها و کالاهای آماده صادرات توانسته فضای اقتصادی را در قاره آفریقا باز کند؟ به عنوان یک قاعده، پاسخ به سوال با معامله هزارم پاسخ منفی دارد. بنابراین، ابتدا باید اولویت های خود را بررسی کنیم. درست است که روابط تاریخی ما خیلی خوب است یا ریشه خوبی دارد، اما چه چیزی ما را به این جایگاه رسانده است؟ اگر در قرن 10 و 12 توانستیم وارد قاره آفریقا شویم، چرا در قرن بیست و یکم در این موقعیت قرار داریم و آیا اینگونه عمل می کنیم؟

ما استراتژی مشخصی در آفریقا نداریم

رئیس مرکز تجارت ایرانیان در غرب آفریقا تصریح کرد: بنابراین به نظر می رسد در آفریقا استراتژی مشخصی نداریم. این استراتژی بسیار مهم است. بسیاری از کشورهای جهان در حال ایجاد استراتژی های دائمی و بلندمدت برای قاره آفریقا هستند. اما ایران این استراتژی را ندارد و متاسفانه در سند بالادستی کمتر به قاره آفریقا اشاره شده است. حتی بالاترین و بالاترین مقام های کشور از رهبر انقلاب تا رئیس جمهور همگی بر این موضوع تاکید داشته اند.

حسینی خاطرنشان کرد: ظرفیتی که در قاره آفریقا وجود دارد به صورت میدانی قابل بررسی است. یکی از این ظرفیت ها در حوزه خدمات فنی – مهندسی و دیگری در حوزه صادرات کالا و خدمات است. در حوزه خدمات فنی-مهندسی شاهد هستیم که برخی از کشورهای همسایه در قاره آفریقا در حال انجام پروژه های نزدیک به 80 میلیارد دلاری در قاره آفریقا هستند. اخیرا آماری از کشورهایی منتشر کردم که کارهای بزرگی با قاره آفریقا انجام می دهند و ترکیه یکی از آنهاست. در حال حاضر کره جنوبی و ایتالیا نیز نفوذ و روابط عجیبی را با قاره آفریقا آغاز کرده و انجام داده اند.

وی تصریح کرد: ما همیشه از اهمیت و اهمیت قاره آفریقا صحبت می کنیم و در چشم انداز بلند مدت و کوتاه مدت خود به آفریقا تاکید و توجه داریم. به عنوان مثال، در مورد کالاهایی مانند کاکائو، 73 درصد کاکائو جهان توسط قاره آفریقا تولید می شود (از این مقدار، تقریباً 43 تا 45 درصد توسط ساحل عاج تولید می شود؛ یعنی تقریباً نیمی از کاکائو را تولید می کند. کاکائوی جهان). در حالی که نقش کاکائو در صنایع غذایی جهان مشابه نقش روغن در صنعت انرژی است، این محصول استراتژیک و حساس است.

رئیس مرکز تجارت ایران در غرب آفریقا هشدار داد: از دو سال پیش تاکنون بارها اعلام کرده‌ام که بحران جهانی وارد بحران کاکائو شده است و اگر این مشکل را مدیریت نکنیم، صنعت غذایی ما در چند سال آینده از بین می‌رود. سالها با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. اگر نتوانیم در کارخانه های کاکائو در آفریقا سرمایه گذاری کنیم (چون شرکت های بزرگ فرانسوی و ژاپنی می آیند و تا 10 سال آینده زمین های کشاورزی و مزارع کاکائو را اجاره می کنند) و وارد کشت فراسرزمینی نشویم، قطعا در این زمینه با مشکل مواجه خواهیم شد. .بحران خواهیم داشت.

اگر سرمایه گذاری وجود نداشته باشد، بازی نمی تواند انجام شود

وی با حضور در یکی از برنامه های تلویزیونی با اشاره به تغییر قیمت شکلات در چند وقت اخیر گفت: تقریباً می توان گفت 100 درصد تغییر قیمت دارد؛ در یک مقطعی از حدود 5000 دلار به 6000 دلار رسیدیم. از ابتدای امسال و به 12000 دلار می رسد که حدود 9000-8000 دلار است، اما اینکه ما این را نادیده بگیریم باعث می شود تا دو سه سال دیگر بخش بزرگی از صنعت ما با مشکل مواجه شود و نتوانیم کاری انجام دهیم. .

حسینی توضیح می دهد: یک طرفه شدن تجارت و یک طرفه شدن روابط اقتصادی پس از مدتی منجر به قطع یا کاهش روابط می شود. این یک واقعیت و حقیقت است که باید بپذیریم که در جایی که سرمایه گذاری نباشد، نمی توان بازی کرد. چه اقتصادی، چه برخی حتی سیاسی و تجاری، از جمله همه اینها. بنابراین، ما در حال حاضر یک ضعف بزرگ داریم، به نظر من این احتمالاً مهمترین نقطه ضعف است.

وی در رابطه با عدم تعادل و سرمایه گذاران گفت: در واقع ما در کشورهای آفریقایی سرمایه گذاری نمی کنیم. در سفر اخیر معاون وزیر امور خارجه به برخی از کشورهای آفریقایی با معاون وزیر امور خارجه یکی از کشورهای غرب آفریقا جلسه ای داشتیم و در مورد سرمایه گذاری گفت و گو کردیم و وی اعلام کرد که یکی از شرکت های هواپیمایی کشور همسایه . سال هر روز یک خط پرواز در آنجا ایجاد کرده است، که گاهی اوقات دو یا سه مسافر در روز وجود دارد. روزانه دو تا حداکثر 20 مسافر دارد، اما به مدت یک سال ادامه یافت تا سرانجام به پروژه مستقیم 48 کشور آفریقایی تبدیل شد.

شناسایی ظرفیت آفریقا

رئیس مرکز تجارت ایرانیان در غرب آفریقا تاکید کرد: سرمایه گذاری نیاز به صبر دارد اما متاسفانه اقتصادی عجله داریم و این نقطه ضعف اصلی اقتصاد است. قرار است امروز بکاریم و امشب درو کنیم. اگر این اتفاق نیفتد، باید ظرفیت آفریقا را شناسایی کنیم و سپس برنامه ریزی کنیم، سرمایه گذاری کنیم و بتوانیم این روند را ایجاد کنیم.

حسینی اضافه کرد: مشکل دیگری که در آفریقا داریم این است که کالاهایی که به آفریقا صادر می شود گاهی رقابتی و با کیفیت نیستند و باید این واقعیت را بپذیریم. وقتی وارد یک بازار باز بین‌المللی اقتصادی می‌شوید که با ۱۶۳ کشور دیگر دنیا مرتبط است، نمی‌توانید محصولاتی را صادر کنید که دارای نقاط ضعف و نقص هستند. در مورد کالاهای غیر مصرفی، مشکل بزرگ دیگری هم داریم که در واقع در روابط خارجی مشکل ایجاد می کند. که خدمات پس از فروش ما عالی است؛ بنابراین باید خدمات پس از فروش کالاهای غیر مصرفی اعم از خودرو، لوازم خانگی، لوازم برقی، ابزارآلات کشاورزی و … را در نظر بگیرم.

این فعال تجاری خاطرنشان کرد: اجلاس ایران و آفریقا که دو ماه پیش برگزار شد یکی از دستاوردهای خوب کشور در زمینه ارتباط با قاره آفریقا است و امیدواریم دولت چهاردهم در راستای تقویت این موضوع گام بردارد.

رئیس مرکز تجارت ایرانیان در غرب آفریقا در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه ما یک سری وظایف حاکمیتی را بر عهده دولت گذاشتیم که شامل وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و به ویژه بانک مرکزی می شود، اظهار داشت: در این راستا یک سری وظایف حاکمیتی را بر عهده دولت گذاشتیم. بنابراین، ابتدا باید به سراغ تکلیف حکمرانی رفت; به نظر من دولت باید کار را آسان کند. در واقع دولت نباید نگهبان باشد. دولت باید در این زمینه پیش قدم باشد. در واقع، ما در مورد یک رویداد بزرگ در کشوری صحبت می کنیم که دولت می تواند رویدادهای بزرگ تری را رقم بزند. ما یک بخش خصوصی قوی داریم، اما همیشه مردم را دور نگه می داریم و نمی گذاریم رشد کنند و رشد کنند. بنابراین باید از بخش خصوصی حمایت شود.

وی در پایان تاکید کرد: دولت چهاردهم با استفاده از نظر کارشناسی شعار کار کرده است. باید بدانیم دولت قرار است چه رویکردی در پیش بگیرد. ملت در بخش اقتصادی یعنی کل بخش خصوصی. ما باید رویکردی را نسبت به بخش خصوصی داشته باشیم. ما باید به طور قاطع، جامع و جامع به دولت نظر کارشناسی بدهیم و با ایجاد دبیرخانه دائمی برای آفریقا، پیشنهادات خود را به اطلاع عموم برسانیم. همانطور که رئیس جمهور نیز معتقد است ما نیازی به قوانین جدید نداریم و باید همان قوانین مصوب را اجرا کنیم، اگر بتوانیم قوانین قبلی را در مورد آفریقا اجرا کنیم قطعا موفق خواهیم شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا