مطالب میجیک

تاریخ‌سازی زنان ورزشکار در سال ۱۴۰۰

این بانوی ورزشکار با ضبط برای اولین بار در مقاطع مختلف و جلب توجه و حمایت مردم خبرساز شد.

به گزارش میجیک، بانوان ورزشکار در دهه 1400 با وجود محدودیت هایی که داشتند، در میادین مختلف حاضر شدند و اتفاقی فراموش نشدنی را رقم زدند. ارتقای تاریخ فوتبال به جام ملت‌ها و فوتبال به جام جهانی، مدال‌ها و کسب مقام اول، دوباره یادآوری می‌کند که بانوان ورزشکار ایرانی می‌توانند با توجه و حمایت وارد عرصه بزرگ شوند و بهتر از خودشان عمل کنند. . بیا دیگه. البته نباید از اتفاقات تلخ ورزش بانوان غافل شد.

در این گزارش به بررسی مهم‌ترین رویدادهای ورزش بانوان در دهه 1400 می‌پردازیم.

یک شروع فوتبال به یاد ماندنی

تیم ملی فوتبال بانوان بزرگسالان ایران که حدود دو سال تعطیل بود، سرانجام در اردیبهشت 1400 تشکیل شد تا برای مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا آماده شود. تیم ایران با دو برد مقابل بنگلادش و اردن برای اولین بار به جام ملت ها راه یافت. البته این صعود بی پایان نیست و فدراسیون فوتبال اردن که تیمش در ضربات پنالتی و با درخشش زهره کدایی (دروازه بان ایرانی) شکست خورده است، با اقدامات توهین آمیز او خواستار بررسی جنسیت کدایی شد. که محقق نمی شود.

تیم ایران در جام ملت ها با تساوی مقابل هند و باخت مقابل چین و چین تایپه از دور رقابت ها کنار رفت.

شهرداری سیرجان در عرصه باشگاهی برای اولین بار به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا حضور یافت. در ابتدا قرار بود دور دوم مسابقات در گروه غرب و شرق با رقابت دو تیم برتر برگزار شود که به دلیل ابتلا به کرونا مسابقات گروه شرق لغو شد. در گروه غرب سیرجان با دو برد مقابل نمایندگان هند و ازبکستان و یک باخت مقابل اردن نایب قهرمان شد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

هندبال زنان در حال جهانی شدن است

تیم ملی هندبال بانوان ایران به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد که ابتدا در رده چهارم آسیا قرار گرفت و جواز حضور در مسابقات جهانی اسپانیا را کسب کرد. تیم هندبال بانوان ایران در مسابقات جهانی اسپانیا مقابل رومانی، نروژ و قزاقستان شکست خورد و با شکست مقابل کامرون، آنگولا و ازبکستان به جام ریاست جمهوری راه یافت و در رده سی و یکم جهان ایستاد.

با وجود 6 شکست ایران در جام جهانی، بازیکنان خوبی ظاهر شدند. فاطمه خلیلی در این مسابقه درخشش باورنکردنی داشت و بر توپ های زیادی تسلط یافت و برای دومین بار عنوان ارزشمندترین بازیکن زمین را از آن خود کرد. الناز قاسمی نیز با 9 گل در دیدار مقابل ازبکستان عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

تیم ملی هندبال نوجوانان نیز در مسابقات قهرمانی آسیا به مقام دومی دست یافت و برای اولین بار مدال آسیا را به دست آورد و همچنین برای اولین بار سهمیه قهرمانی جهان را کسب کرد.

تکواندو بر بام آسیا

تیم ملی تکواندو در پایان خردادماه به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شد و برای اولین بار با کسب 6 مدال روی سکوی آسیا به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافت.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

اولین مدال وزنه برداری

یکتا جمالی به مدال برنز مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان جهان و مدال نقره مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان جهان دست یافت. این اولین بار است که یک بانوی وزنه بردار ایرانی در رده سنی نوجوانان و جوانان مدال جهانی می گیرد.

غزاله حسینی در وزن 59 کیلوگرم مسابقات جهانی نوجوانان نیز به مدال تک برنز دست یافت و تاریخ ساز شد.

وزنه بردار بانوان ایران نیز برای اولین بار سهمیه المپیک را به دست آورد و پریسا جهانفکریان در بازی های المپیک توکیو در دسته فوق سنگین موفق به کسب سهمیه شد، اما ثبت نام نهایی به دلیل جراحی روی بازو و عدم وزنه برداری امکان پذیر نشد. و سهمیه ها به کشورهای دیگر منتقل می شود.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

داستان مشکلات الزهرا در تنیس

مشکل الزهرا صافی برای اولین بار در تاریخ تنیس ایران در رده 74 جهان قرار گرفت و جواز حضور در گرند اسلم جوانان استرالیا را کسب کرد. حضور او در رسانه های خارجی شایعه زیادی داشت چرا که برای اولین بار بود که یک تنیسور از ایران با موفقیت در این مسابقات شرکت می کرد. صافی گرند اسلم جوانان را هم برد اما در نیمه دوم شکست خورد.

حضور او به قدری در رسانه ها بازتاب داشت که رافائل نادال تنیسور سرشناس جهان نیز درباره موضوع الزهرا صافی صحبت کرد و از اینکه از بازیکنان الهام گرفت بسیار خوشحال شد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

شکستن رکوردها در المپیک 2020

بانوان ورزشکار ایرانی با کسب دو سهمیه بیشتر از المپیک ریو رکورد تعداد شرکت کنندگان در المپیک های مختلف را شکستند. ورزشکاران تیراندازی با کمان، تکواندو، کاراته و قایقرانی رکوردهایی را به نام خود ثبت کردند، اما در رشته دو و میدانی با کسب سهمیه جهانی و بدمینتون در المپیک قهرمان شدند و وزنه برداری کردند و رقبا را شکست دادند. البته سهمیه وزنی به دلیل عمل جراحی دست جهانفکریان از دست رفت.

در آن دوره ثریا آقایی تنها نماینده بدمینتون ایران در المپیک توکیو و اولین بدمینتون باز ایرانی بود که در المپیک شرکت کرد. او 13 سال بدمینتون ایران را با ناکامی در کسب سهمیه المپیک به پایان رساند و اجازه حضور در المپیک توکیو را پیدا کرد.

نازنین ملایی عملکرد خوبی در بین نمایندگان داشت. او به فینال B راه یافت و در مجموع یازدهم شد و اولین ایرانی بود که با پارو به مرحله المپیک راه یافت.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

طلسم پینگ پنگ 49 ساله شکست

تیم ملی تنیس روی میز ایران در مسابقات قهرمانی آسیا نهم شد و دو پله نسبت به دوره قبل صعود کرد. ملی پوشان ایرانی پس از 49 سال توانستند به جمع 10 تیم برتر آسیا صعود کنند و سهمیه حضور در مسابقات جهانی را نیز به دست آورند.

ملیکا کرمی در همین مسابقات توانست برای اولین بار در تاریخ پینگ پنگ بانوان ایران به جمع 16 بازیکن برتر قهرمانی آسیا برسد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

صعود شیرین والیبال

تیم والیبال سایپا نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا بود و برای اولین بار در تاریخ به نیمه نهایی این مسابقات راه یافت. این تیم در نهایت شماره چهار آسیا شد و بهترین مکان برای بانوان ایرانی در جام باشگاه ها شد. البته تیم های چین، ژاپن، کره شمالی و هنگ کنگ در این دور از رقابت ها حضور ندارند. در پایان این مسابقات پوران زارع برای اولین بار در تاریخ والیبال بانوان ایران به عنوان مدافع برتر انتخاب شد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

یک قدم به عقب در بدنسازی

یکی از تلخ ترین اتفاقات دهه 1400، توقف فعالیت بدنسازی زنان بود. وزارت ورزش و جوانان در سال های اخیر مجوز رسمی برای فعالیت بانوان در رشته های پاورلیفتینگ، تناسب اندام و مچ زنی صادر کرده است.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

عملکرد ضعیف بسکتبال با 11 شکست

تیم ملی بسکتبال سه نفره که بر اساس رده بندی شانس حضور در مسابقات انتخابی المپیک 2020 را دارد، خردادماه در مسابقات انتخابی اتریش شرکت کرد و مغلوب ژاپن، استرالیا، اوکراین و تایلند شد. او چند روز بعد در مسابقات مقدماتی مجارستان شرکت کرد و سه شکست متوالی را مقابل هلند، ایتالیا و چین تایپه از دست داد.

همچنین تیم ملی بسکتبال بانوان (پنج بازیکن) اولین نفری بود که در مسابقات جام ملت های دسته دوم آسیا که با حضور 6 تیم برگزار شد، شرکت کرد. ایران با چهار شکست متوالی ششم شد و لبنان با یک برد به لیگ دسته اول راه یافت.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

وضعیت فوتسال آشفته است

اختلافات بر سر انتخاب سرمربی تیم ملی بالا گرفت تا اینکه موضوع به کمیته اخلاق فدراسیون ارجاع شد اما در نهایت فروزان سلیمانی در دی ماه به عنوان سرمربی انتخاب شد. نکته حائز اهمیت وضعیت نامناسب تیم ملی در پوشش، تغذیه و کادر فنی توجه مسئولان است که منجر به اخراج یکی از شهروندان شد.

تاریخچه ورزشکاران زن در دهه 1400

البته از نظر فوتسال هم نمی توان عملکرد عالی گلاره ناظمی را دست کم گرفت. این داور بین‌المللی اولین داور فوتسال ایرانی بود که فینال جام جهانی را هدایت می‌کرد و داور زمان مسابقه پرتغال و آرژانتین بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا