مطالب میجیک

تاثیر فاکتورهای تولید مثل بر ریسک زوال عقل در زنان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از ساینس روزانهطبق یک مطالعه اخیر، بارداری، باروری طولانی مدت و شروع یائسگی در سنین بالاتر با کاهش خطر زوال عقل در زنان مرتبط است. وارونه، هیسترکتومی (برداشتن رحم)، سن کمتر در اولین تولد و شروع قاعدگی در سنین پایین تر یا بالاتر از میانگین با افزایش خطر زوال عقل همراه است.

این مطالعه نشان داد که عوامل تولید مثلی و هورمونی ممکن است در خطر زوال عقل دخیل باشند، اما ارتباط مشابهی بین تعداد فرزندان و خطر زوال عقل در مردان و زنان مشاهده شد که نشان دهنده این تجربه است. باروری ممکن است تغییرات ریسک را در نظر نگیرد.

نرخ زوال عقل در سراسر جهان در حال افزایش است و برخی مطالعات شیوع بالاتری از این بیماری را در زنان نسبت به مردان گزارش می دهند، اما شواهد محدودی در مورد عوامل تولید مثل و خطر ابتلا به زوال عقل وجود دارد.

محققان موسسه جورج در استرالیا از داده های Biobank بریتانیا برای ارزیابی خطر زوال عقل و عوامل تولید استفاده کردند پسندیدن در 273240 زن نیز تعداد فرزندان در این زنان و 228965 مرد شاغل بوده است.

محققان دریافتند که برخی رویدادها با قرار گرفتن در معرض کوتاه مدت استروژن مرتبط هستند، مانند شروع اولین دوره قاعدگی در سن بالاتر از متوسط، یائسگی زودرس و هیسترکتومی با خطر بالاتر زوال عقل همراه است. بارداری، حتی حاملگی های سقط شده، دوره های باروری طولانی تر، یائسگی بالاتر و استفاده از قرص های ضد بارداری با خطر کمتر زوال عقل همراه بود. هم در مردان و هم در زنان، نداشتن فرزند یا داشتن چهار فرزند یا بیشتر به نظر می رسد با خطر بالاتر زوال عقل نسبت به داشتن دو فرزند مرتبط باشد.

دکمه بازگشت به بالا