برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

تابلو فرش چهره دستباف

قالی‌ها قالی‌هایی هستند که اساساً تزیینی هستند، عمدتاً به این دلیل که فرش بافته شده با تمام زیبایی و شکوه زیر پا قرار می‌گیرد، به مرور زمان عادی می‌شود و توجه چندانی به آن نمی‌شود، بنابراین توجه برخی از هنرمندان از بین رفته است. جهت. که فرش ها با نقش و نگارهای بسیار متفاوت و رنگ های بسیار برای چسباندن به دیوار و قاب تولید می شوند که همیشه مورد توجه علاقه مندان خواهد بود. اکثر فرش های دستبافت ایرانی در سایزهای 50*35، 60*50 و 100*70 موجود می باشند. 80*120، 100*150 و 200*300 سانتی متر.

بافت فرش دستباف ایرانی ابتدا در استان آذربایجان و یک شهر کوچک رواج یافت. اما سرد رود با قدمت 3000 ساله خود به دلیل قدمت طولانی و حجم بالای تولید این هنر، پایتخت جهانی فرش نامیده شده است. هنر ملیله کاری در شهرستان سردرود قدمتی 80 ساله دارد به طوری که 80 درصد مردم این شهرستان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از این هنر درآمد کسب می کنند.

فرش دستباف ایران در فهرست آثار معنوی و میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است. اولین و تنها انجمن تولیدکنندگان فرش دستباف ایران در سال 1392 در شهرستان سردرود تأسیس شد.

در حال حاضر روزانه بیش از 500 فرش دستباف ایرانی در ابعاد و سبک های مختلف با مدیریت کارخانه های متمرکز و غیرمتمرکز تولید می شود. طبق آمار هر خانه ای در شهرستان سرد رود یک فرش برای فرش دارد.

در حال حاضر قدیمی ترین فرش دستباف جهان فرش پازیریک متعلق به ایران است. این فرش که اکنون در موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ نگهداری می شود، در سال 1949 توسط باستان شناس روسی سرگئی ای رودنکو در دره پازیریک در دامنه جنوبی کوه های آلتای در سیبری کشف شد. آزمایشات رادیوکربن نشان داده است که فرش پازیریک در قرن پنجم قبل از میلاد بافته شده است.

در رابطه با فرش باید توجه داشت که فرش دستباف ایرانی پدیده جدیدی در تاریخ فرش ایران است که عمدتاً از دوره قاجار و پیدایش صنعت چاپ در اواسط قرن سیزدهم بافته می شود. ایران در این دوره با معرفی تصاویر و کارت پستال ها شروع کرد و به تدریج در این زمینه راه جدیدی را گشود.

فرش دستباف ایرانی یا فرش تابلویی که به فرش های هنری نیز معروف است از مرغوب ترین فرش های بافته شده است.

از آنجایی که فرش های دستباف ایرانی دارای طرح های گرافیکی هستند، اساساً در قالی بافی با کیفیت بالا تولید می شوند، زیرا تنها راه نشان دادن نقاط ظریف طرح با تراکم گره ها و ایجاد سایه های روشن با رنگ های مختلف است. برای خرید تابلو فرش به کادوساز مراجعه نمایید.

معمولا تعداد رنگ ها در طرح های تصویر زیاد است زیرا رنگ تاثیر زیادی در لطافت تصویر دارد.

برخی فرش دستباف ایرانی را هنری در یک هنر می دانند، زیرا فرآیند تولید فرش حرفه ای امروزی مهارت های بسیاری را برای ایجاد فرش دستباف زیبا و باکیفیت ترکیب می کند.

فرایند بافت تابلو فرش دستباف ایرانی :

مراحلی که برای شروع تابلو فرش چهره باید طی شود عبارتند از:

1- تهیه مواد اولیه شامل نخ چلا، نخ پشمی و نخ بافندگی.

2- آماده سازی و ابزار.

3- تهیه نقشه های مورد نیاز.

4- نقاشی

5- بافت سر فرش

6- قالی بافی ساده، گره زدن تارها با خامه.

7- نقشه را بخوانید و با توجه به خانه های رنگی روی نقشه گره بزنید.

8 – روی پود گذاشته و پود را بکوبید.

9- شیرازه به طرفین می چرخد.

10- کوتاه کردن و کوتاه کردن موهای زائد.

11- جلوگیری از عیوب احتمالی در حین بافت.

12- کشش: اتمام کار فرش بافته شده

توضیح اینکه تراکم شاخه ها در فرش و ظرافت آنها نشان دهنده کیفیت فرش دستباف ایرانی است. به این معنی که هر چه تعداد گره ها و بافت فرش بیشتر باشد، کیفیت آن بالاتر است.

فرش صورت یکی از فرش های بافت زیبای تبریز است. در بافت فرش دستباف تبریز دقت و ظرافت خاصی به کار رفته است. معمولاً متریال استفاده شده در بافت ملیله دستبافت ریز بوده و از پشم مرینوس با ابریشم طبیعی استفاده می شود.

در ساخت فرش بافندگان هنرمند عزیز تبریزی به مرور زمان کل فرش را می بافند. و قسمتی از صورت شخص توسط شاه با دقت لمس می شود. زیرا دوخت قسمت صورت فرش تبریز نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد.

در تابلو فرش تبریز هر چه شاخص بالاتر باشد قیمت نیز بالاتر است. استفاده بیشتر از رنگ های نخ باعث افزایش قیمت و بهبود کیفیت فرش می شود.

دکمه بازگشت به بالا