مطالب میجیک

بیماری کلیوی در مردان سخت تر از زنان است – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از سلامتی بر اساس یک مطالعه جدید بر روی موش، به نظر می رسد زنان در سطح مولکولی دارای مزیتی هستند که از مرگ سلولی که در کلیه های آسیب دیده رخ می دهد محافظت می کند.

دکتر”توموکازو سومانویسندگان این مطالعه از دانشگاه دوک در کارولینای شمالی گفتند: بیماری کلیوی سالانه بیش از 850 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین مهم است که بدانیم چرا کلیه های زنان در برابر این آسیب حاد و مزمن محافظت می شوند.

سوما وی در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: “مطالعه ما گامی در جهت شناسایی علت و نشان دادن این است که این انعطاف پذیری زنانه می تواند به صورت درمانی برای بهبود ترمیم کلیه در هر دو جنس مورد استفاده قرار گیرد.”

در این مطالعه محققان از نوعی مرگ سلولی به نام فروپتوز بررسی شده است که به آهن و استرس اکسیداتیو بستگی دارد و به عنوان یک عامل کلیدی در بیماری کلیوی شناخته می شود.

محققان از نوع خاصی از آنالیز RNA در موش استفاده کردند. آنها دریافتند که زنان به طور قابل توجهی محافظت می شوند فروپتوز از طریق مسیر خاصی به نام عامل هسته ای اریتروئید 2 NRF2 تولید می کند.

NRF2 در زنان بسیار فعال است. در مردان، هورمون های جنسی تستوسترونکاهش فعالیت NRF2 و فروپتوز باعث تقویت و تضعیف شکل پذیری سلولی در آسیب کلیه می شود.

با انجام آزمایش‌های بیشتر، محققان دریافتند که فعال‌سازی شیمیایی NRF2 از سلول‌های کلیه مردان در مقابل فروپتوز محافظت این بدان معناست که NRF2 ممکن است یک هدف درمانی بالقوه برای ترویج ترمیم کلیه پس از آسیب حاد کلیه باشد.

دکمه بازگشت به بالا