بنادر هوشمند؛ ضرورت توسعه یا فرصت سوزی؟

در این جهان بندر هوشمند یکی از عوامل اساسی برای افزایش بهره وری کاهش هزینه و ارتقاء رقابت در نظر گرفته می شود. ایران همچنین می تواند با توسعه بندر کلیدی مانند چابا و بوندار عباس از موقعیت های استراتژیک و تقویت موقعیت ها در تجارت جهان استفاده کند. Smart Harbour نه تنها هزینه های بهره وری و کاهش را به همراه دارد بلکه نقش ایران را در کریدور تجارت بین المللی نیز تقویت می کند.
به گزارش ایزنا بسیاری از کشورها فرآیند بندر بندر را با استفاده از فناوری مدرن مانند خودکار اشیاء اینترنتی اطلاعات مصنوعی و blockchain نجات می دهند. این فناوری نقش مهمی در منطقه مانند خنده های الکترونیکی تخلیه و بارگیری و به روزرسانی گمرک (مانند مدل های اجرایی جهانی DP) دارد. نتیجه کاهش زمان کاهش هزینه عملکرد افزایش دقت مدیریت بار کاهش خطای انسانی و افزایش حمل و نقل دریایی در این مورد است. فارغ التحصیل پوریا – دکتری فارغ التحصیل – در یادداشت ها آنها بر چالش پشتی در بندر هوشمند غلبه می کنند به شرح زیر:
ایران در هواپیمای بندر هواپیما در مقایسه با رقیب منطقه ای مانند امارات متحده عربی عربستان سعودی عمان و Türkiye عقب مانده است. به عنوان مثال بندر جبل علی در امارات متحده عربی با استفاده از سیستم مدیریت پیشرو داده ها بین پنج درگاه بالاتر از جهان به این موقعیت پیوسته است. متمایز بندر ایران همچنان با زیرساخت ها مدیریت و مشکل بوروکراسی روبرو شد و استفاده از فناوری های هوشمند بسیار محدود است.
یکی از اصلی ترین چالش های ایجاد و اختلالات بخشی از بخش بندری که باعث ایجاد مشکلات زیادی در مهمترین بندر اقتصادی ایران شهید رجائی می شود. این وضعیت باعث شد که ایران نتواند یک قطب حمل و نقل بین المللی باشد و فرصت های اقتصادی قابل توجهی را از دست داد. هنگامی که مسیر ترانزیت هنوز برای CIS شرقی و اروپا در دسترس است اما در صورت لزوم ممکن است این فرصت از بین برود. ظاهرا فرصت در این زمینه به یک عادت تبدیل شده است تا آنجا که به گذشته به دلیل جنگ روسیه -اووکاراین و سیاست های هندوستان اتخاذ شده است.
قابل حمل اطلاعاتی با چالش کلیدی قابل حمل
1 از طرف دیگر مهندسان نرم افزار برای شروع و تیز کردن اینترنت جایگزین مهاجرت جذب شدند.
شماره. کمبود سرمایه گذاری و بودجه: اجرای ویژگی های بندر هوشمند نیاز به سرمایه گذاری عالی دارد. اما به دلیل مشکلات اقتصادی و سیاست های عفونی در سرمایه گذاری این روند در حال کاهش است. راه حل این چالش کاهش دولت تسهیل محیط تجاری و افزایش مشارکت در بخش خصوصی است.
1. عدم هماهنگی بین مؤسسات دولتی و خصوصی: فرآیندهای پیچیده بوروکراسی و مرکزیت مؤسسات متمرکز برای مدیریت تحول در بنادر آرام بوده است. تصمیم ناگهانی و پیچیدگی سفارشی نیز چالش های جدیدی را برای کارفرمایان ایجاد می کند.
1. نیاز به آموزش منبع انسانی دارد: استفاده از فناوری جدید به قدرت ویژه نیاز دارد اما آموزش کافی در منطقه نیست. دانشگاه و مراکز علمی باید با بخش های خصوصی همکاری کنند برنامه آموزش هدف را برای آموزش منابع انسانی لازم مورد نیاز به کار گیرند.
فرصتی برای پایان دادن
آیا ایران هنوز فرصتی برای رقابت در بندر منطقه Appy دارد؟ او پاسخ داد اما زمان آن از بین رفته است. کشورهای این منطقه به ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی به سرعت یک بندر هوشمند را توسعه می دهند و اگر ایران اکنون در جاده پیشرفت کند ممکن است موقعیت را به عنوان قطب منطقه ای از دست بدهد.
با این حال اگر تصمیم مناسب تصمیم درستی را اتخاذ کند ایران می تواند از موقعیت استراتژیک استفاده کند و با توسعه فرنی چاباهار و بوندار عباس تجارت در جهان را توانمند کند. Smart Harbour نه تنها هزینه های بهره وری و کاهش را به همراه دارد بلکه نقش ایران را در کریدور تجارت بین المللی نیز تقویت می کند. این امر مستلزم تصمیمات شجاع اصلاحات ساختاری سرمایه گذاری هدف و همکاری بین بخش های دولتی و خصوصی است.
سرانجام پیام