اقتصادی

برگزاری رویداد فناوری‌های نوین کشاورزی با محوریت صنایع بیوتکنولوژی غذایی و میکروبی

دومین رویداد از سری رویدادهای فناوری جدید کشاورزی (NAT) با تمرکز بر بیوتکنولوژی مواد غذایی و صنعت میکروبی کشاورزی برگزار می شود.

به گزارش میجیک، دکتر صالحی جوزانی رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در نشست هماهنگی دومین رویداد فناوری نوین کشاورزی (NAT) که با هدف معرفی و جلب مشارکت معاونان اجرایی وزارت جهاد کشاورزی برگزار می شود. ، موسسات، پژوهشکده ها، ستادهای فناوری، انجمن ها و اتحادیه ها در برپایی دومین رویداد فناوری کشاورزی نوین کشاورزی که در این مرکز تحقیقاتی با حضور نمایندگان این مرکز برگزار شد، گفت: یکی از مشکلات مهم در حوزه کشاورزی است. تحقیق مشکل تجاری سازی فناوری است که به دلایل مختلف ایجاد می شود و گاهی نتایج آن به صورت مقاله یا گزارش پروژه تحقیقاتی در کتابخانه قرار می گیرد. البته خوشبختانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش توجه به تجاری‌سازی فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان، هسته‌های فناوری و غیره، ضریب انتقال دانش در بخش کشاورزی از دو تا سه درصد به ۶ تا ۷ درصد افزایش یافته است. یعنی تقریباً از هر 100 دستاورد پژوهشی، هفت دستاورد در قالب محصولات فناورانه، دانش فنی یا یافته های قابل ارتقا وارد عرصه کشاورزی می شود.

وی با اشاره به هدف گذاری وزارت جهاد کشاورزی برای بالا بردن این شاخص به بالای 12 درصد، خاطرنشان کرد: تحقق آن نیازمند اقدامات مختلفی است که عمده آن باید توسط دولت تامین شود. خوشبختانه در قوانین و مقررات اخیر شاهد رویکرد فکری و حمایتی تری برای انتقال یافته های پژوهشی و دانش فنی به بخش خصوصی هستیم. خوشبختانه مؤسسات تحقیقاتی هر روز از توجه صرف به افزایش بازده تحقیقاتی به افزایش اثربخشی در حال حرکت هستند.

صالحی خاطرنشان کرد: 20 پژوهشکده در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که بعضا قدمت آنها به چندین دهه می رسد، تا سال گذشته در مجموع 700 دستاورد فناورانه دارند که حداقل 200 تا 300 پژوهشکده از جمله فناوری های بسیار موثر هستند. او، مشارکت پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی این تقریباً جوانترین مرکز تحقیقات کشاورزی با حدود 75 فناوری است.

وی تصریح کرد: از میان فناوری های تولید شده در پژوهشکده ها، حدود 10 فناوری عملاً تجاری سازی شده و وارد عرصه کشاورزی شده است. برای غلبه بر این مشکلات اقدامات مختلفی از سوی موسسات تحقیقاتی انجام شده است که یکی از آنها برگزاری رویدادهای فناوری نوین کشاورزی (NAT) است.

دکتر. صالحی جوزانی تصریح کرد: شاید رویدادهای فناوری و نوآوری زیادی در کشور برگزار شود، اما همان طور که نتیجه برجسته برگزاری اولین رویداد فناوری نوین کشاورزی در مرداد ماه سال جاری نشان می دهد، این رویداد هدفمند و با هدف سنجش نیازهای فناوری است. . تجاری سازی فناوری های موجود و در نهایت بیوتکنولوژی کشاورزی موثر در بخش کشاورزی. اگرچه به نظر می رسد این رویداد روزی برگزار شود، اما واقعیت این است که فرآیند نیازسنجی فناوری از چندین ماه قبل توسط معاونت اجرایی وزارت جهاد کشاورزی، شرکت های خصوصی و مجتمع کشاورزی و صنعتی انجام شده است. با برگزاری جلسه B2B بین صاحبان فناوری و متقاضیان به این نیاز پاسخ داد که در نهایت منجر به توافق نامه های همکاری و تفاهم نامه هایی شد که در روز برگزاری به طور رسمی امضا شد.

وی خاطرنشان می کند: در روز برگزاری، متقاضیان و صاحبان فناوری با شناخت از یکدیگر وارد مراسم می شوند و شرایط برای تشکیل یک شبکه فعال در حوزه ویژه مربوط به رویداد و البته در در روز برگزاری، طی پنل ویژه ای مشکلات و موانع موجود در ارتباط فعالان بخش های مختلف، برنامه ریزی و بررسی شد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در اولین رویداد فناوری نوین کشاورزی که با محوریت تولید بذر و کشت بافت گیاهی برگزار شد، 60 شرکت خصوصی در شبکه رویداد ساماندهی شدند و 10 قرارداد انتقال فناوری و دو قرارداد. . قراردادهای همکاری بین پژوهشکده ها و فعالان بخش خصوصی امضا شد. … امضاء شده.

به گفته دکتر صالحی، یکی از قراردادهای همکاری منعقد شده در این رویداد، قرارداد هشت جانبه تولید بذر اولیه سالم از انواع گیاهان باغی و زینتی است که می تواند زنجیره تولید بذر سالم را در کشور تشکیل دهد. اولین.

در زیر، دکتر پژمان آزادی معاون فناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی در سخنانی با مروری بر تاریخچه و ساختار این پژوهشکده، هدف و برنامه برگزاری دومین رویداد فناوری نوین کشاورزی را بیان کرد.

وی با بیان اینکه محور دومین رویداد بیوتکنولوژی میکروبی کشاورزی و فرآورده های بیولوژیکی مانند کود و سموم بیولوژیک و بیوتکنولوژی صنایع غذایی مانند پروبیوتیک ها و آنزیم ها و افزودنی های صنایع غذایی است که گردش مالی بسیار بالایی دارند و سایر موضوعات است. از اولین رویداد کشاورزی هوشمند و دقیق نیز مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت، وی گفت: کل گردش مالی بیوتکنولوژی در جهان حدود 550 میلیارد دلار برآورد شده است که نشان دهنده بیوتکنولوژی کشاورزی حدود 60 میلیارد دلار است. البته پیش بینی می شود تا سال 2027 گردش مالی جهانی بیوتکنولوژی به 900 میلیارد دلار افزایش یابد و به این ترتیب سهم بیوتکنولوژی کشاورزی به 100 میلیارد دلار افزایش یابد.

دکتر آزادی با اشاره به اینکه در سند ستاد توسعه بیوتکنولوژی بر رسیدن به سه درصد از بازار جهانی بیوتکنولوژی تاکید شده است که دور از عمل است و بیان می کند: وابستگی زیاد به واردات، سرمایه گذاری کم در تحقیقات کشاورزی به ویژه فناوری های نوین، کم است. نرخ نفوذ. این فناوری ها و مشکلات تجاری سازی و تعداد محدود شرکت های دانش بنیان واقعی یکی از مشکلات توسعه بیوتکنولوژی کشاورزی در کشور است. هدف اصلی ما از برگزاری رویدادهای فناوری جدید کشاورزی، شکل دادن و تکمیل زنجیره ارزش کشاورزی با توسعه، ارتقا و هم افزایی ظرفیت ها و قابلیت های موجود در این زمینه است.

معاون فناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه این پژوهشکده حرکت به سمت اثربخشی طرح های تحقیقاتی را در دستور کار قرار داده و شاخص هایی مانند تعداد طرح های تحقیقاتی و مقالات را ملاک قرار نمی دهد، افزود: خوشبختانه دستاوردهای فناورانه موسسات تحقیقاتی که در 20 سال گذشته تجاری سازی شده اند، سالانه بیش از 200 میلیون دلار بازدهی داشته و در 200 هزار هکتار از مزارع دولتی استفاده می شود.

وی با اشاره به برگزاری دومین رویداد فناوری نوین کشاورزی در آینده نزدیک گفت: مسیری که در برگزاری رویداد طی می کنیم فراتر از یک رویداد یک روزه است و در واقع شبکه ای در حوزه تخصصی رویداد و اصلی ترین آن است. هدف فراهم کردن بستری برای تعامل است که تمامی سازمان ها، پژوهشکده ها، انجمن ها و واحدهای خصوصی و سایر ذینفعان این حوزه می توانند به اهداف خود دست یابند.

معاون فناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی تصریح کرد: یکی از برنامه های مهم این رویداد، راه اندازی پروژه های استارتاپی در دو حوزه بیوتکنولوژی میکروبی و بیوتکنولوژی صنایع غذایی است که می طلبد ایده ها و برنامه ریزی های قبل از آغاز به کار انجام شود. رویداد، و فرآیند داوری و انتخاب طرح ها برای جذب سرمایه گذار پس از روزی که رویداد آغاز خواهد شد.

معاون فناوری پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی هم افزایی توانمندی ها و اثربخشی رویدادهای فناوری نوین کشاورزی را منوط به مشارکت همه طرف های این حوزه در این رویداد عنوان کرد و گفت: از همه سازمان ها، دستگاه ها و کاربران دعوت می کنم. در حوزه بیوتکنولوژی میکروبی و صنایع غذایی نیاز به فناوری اعلام شود که برای موسسات تحقیقاتی و شرکت های دانش بنیان ضروری است تا در این زمینه توانمندی، پشتیبانی و امکانات مالی قابل ارائه را در اختیار پژوهشگران قرار دهند. زمینه، کمک به سازماندهی رویدادها. موسسات پژوهشی و شرکت های دانش بنیان نیز می توانند توانمندی ها و فناوری های خود را اعلام کنند که در این رویداد و نمایشگاه های جانبی ارائه می شود. از تمامی فعالان این حوزه دعوت می شود تا ضمن کمک به اطلاع رسانی بیشتر رویداد، از ظرفیت نمایشگاه، پنل های ویژه و کتاب رویداد برای معرفی توانمندی ها، چالش ها و فرصت های این حوزه استفاده کنند.

آزادی در پایان بر اهمیت پروژه های استارتاپی این رویداد تاکید کرد و از فعالان این حوزه برای معرفی تیم های استارتاپی، شرکت در هیئت داوران و ارزیابی پروژه ها و راهنمایی و حمایت از تیم های منتخب دعوت کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، در ادامه این نشست نقطه نظرات و پیشنهادات نمایندگان موسسات و مراکز تحقیقاتی، معاونین اجرایی، انجمن ها و تشکل ها در خصوص رویدادها و مشارکت بهتر ارائه شد. در این رویداد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد دومین رویداد در آینده با گردهمایی مذکور برگزار شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا