برق تجدیدپذیرها به کدام کشورها می‌رسد؟

برق تجدیدپذیرها به کدام کشورها می‌رسد؟

اخیراً دولت از امکان صادرات برق با انرژی های تجدیدپذیر خبر داده است که مورد استقبال بخش خصوصی قرار گرفت و می توان انتظار داشت در آینده نزدیک برق تجدیدپذیر به کشورهای دیگر برسد.

به گزارش میجیک، با توجه به پتانسیل ایران در حوزه انرژی های تجدیدپذیر و توجه دولت سیزدهم به توسعه انرژی های پاک، راهکاری برای این مشکل در نظر گرفته شده که یکی از آن ها تامین الزامات صادرات برق تجدیدپذیر است. بر اساس این مصوبه، در صورت وجود ظرفیت مازاد برای خط صادرات برق کشور، مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر، برق آبی و حتی زغال سنگ به سرمایه گذاران متقاضی اعطا می شود.

بر این اساس هر سال به مدت 8 ماه امکان صادرات برق برای این سرمایه گذار نیروگاهی فراهم شده و سرمایه گذار می تواند علاوه بر احداث نیروگاه تجدیدپذیر یا PLTA، ظرفیت صادراتی شبکه برق کشور را نیز افزایش دهد.

تامین برق در داخل کشور همانطور که مسئولان حوزه برق تاکید کرده اند همواره در اولویت قرار دارد و بر این اساس در 4 ماهه پیک مصرف برق در کشور که با وضعیت نامتعادلی مواجه هستیم. تولید و مصرف، این نیروگاه موظف به تامین برق مصرفی داخلی در بورس است و صادرات و واردات کشور نیز می تواند کمک کننده باشد. ثبات شبکه برق کشور

اما در این راهنما پیش‌بینی می‌شود که بازار مبادله انرژی برای مبادلات فرامرزی برای صادرات و واردات کشور فراهم باشد و صنایع مختلف یا نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاران از آن استفاده کنند. زمانی که سرمایه گذاران به دلایلی مانند تعمیرات یا موارد مشابه نمی توانند برق مورد نیاز خود را تامین کنند، وزارت نیرو از بازار برق منطقه ای یا تابلوی برق بین المللی از بورس انرژی برق خریداری و صادر می کند.

بر این اساس وزارت نیرو و منابع معدنی اعلام کرد که شرایط لازم را برای سرمایه گذاران برای مبادله برق یا واردات برای مشارکت در تامین برق کشور در ایام پیک تابستان فراهم کرده است.

هیچ محدودیتی برای صادرات انرژی های تجدیدپذیر وجود ندارد

چندی پیش مصطفی رجبی مشهدی – مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه محدودیتی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر وجود ندارد، اظهار داشت: از صادرات برق تجدیدپذیر استقبال می کنیم، زیرا اکنون ارتباط برق ایران با همه کشورهایی که مرز زمینی دارند برقرار شده است. زمینه هایی برای توسعه اتصالات برق و صادرات انرژی های تجدیدپذیر در دسترس است.

وی با بیان اینکه در دستورالعمل تهیه شده تمهیدات و سازوکارهای لازم برای اجرای مصوبه دولت برای صادرات برق تجدیدپذیر دیده شده است، ادامه داد: انتظار می رود با ابلاغ این دستورالعمل سرمایه گذاری در انرژی تجدیدپذیر کشور انجام شود. . نیروگاه ها رشد چشمگیری خواهند داشت و با تفاوت قیمت بسیار بالایی که در کشورهای همسایه با قیمت های داخلی وجود دارد، سرمایه گذاران می توانند برق مورد نیاز کشور را با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور تامین کنند و علاوه بر کمک به شبکه سراسری برق کشور. . در مواقع آشفتگی نیز سود قابل توجهی دارند

رجبی مشهدی همچنین درباره اتصال شبکه برق ایران و روسیه گفت: دو طرح برای این منظور ایجاد شده است که مهمترین آنها اتصال شبکه برق ایران و روسیه از طریق آذربایجان است. بر اساس مطالعه انجام شده، ارتباط تا سطح 300 مگاوات نیازی به ساخت تاسیسات در سه کشور ندارد، اما بالاتر از این امکانات باید با توجه به نیاز توسعه یابد.

فهرست مقاصد صادراتی که می توانند به روز شوند

مدیرعامل توانیر پس از برگزاری نشست سه جانبه وزرای سه کشور نسبت به آغاز تبادل برق در سطح 300 مگاوات ابراز امیدواری کرد. شما می توانید مبادله برق را بر اساس پروتکل موجود بین کشورها و پس از بررسی تکمیلی و نهایی شدن مطالعات فنی مبادله پایدار و مستمر آغاز کنید.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه می تواند تبادلات را با همه کشورها افزایش دهد، تاکید کرد: ایران اکنون مرکز ارتباطات برق منطقه است. وی از عراق، افغانستان و پاکستان به عنوان کشورهای هدف صادرات برق یاد کرد و خاطرنشان کرد: ترانزیت برق از طریق کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه نیز قابل انجام است و حتی فراتر از این، مطالعات فنی و اقتصادی برای توسعه آن در حال انجام است. . اتصال برق به قطر از طریق کابل زیردریایی

مدیرعامل توانیر همچنین به امضای قرارداد بهره برداری و برقراری ارتباط برق بین دو شبکه ایران و ترکیه اشاره کرد و با بیان اینکه پروتکل فنی مورد تایید دو طرف قرار گرفته است، تصریح کرد: از نظر فنی یک امکان خوبی برای این اتصال، که به این منظور است، ما در حال رایزنی برای ایجاد ترانزیت و تبادل برق با شبکه ترکیه هستیم به گونه ای که در مواقع نیاز برق از کشور دریافت کنیم و در مواقع مازاد برق صادر کنیم.

پیش بینی می شود با ابلاغ این دستورالعمل، سرمایه گذاری در نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور رشد چشمگیری داشته باشد و با توجه به اختلاف قیمت زیاد در کشورهای همسایه با قیمت های داخلی، سرمایه گذاران بتوانند برق مورد نیاز کشور را تامین کنند. با ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در کشور و علاوه بر کمک به شبکه برق سراسری در مواقع ناآرامی، می تواند سود قابل توجهی نیز کسب کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا