بررسی نگاه غرب، ایران باستان و قرآن کریم نسبت به زنان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

قرآن کریم

بررسی نگاه غرب، ایران باستان و قرآن کریم نسبت به زنان - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، سریال سه گانش «عقلانیت در روایات زنانه» نوشته مریم سالم پور چندی پیش توسط انتشارات دانشگاه دین و مذهب گردآوری و منتشر شد. این سه تا گنه شامل سه کتاب با عناوین «عقلانیت در روایت زنان؛ گفتمان غرب»، «عقلانیت در روایت زنان؛ گفتمان ایران باستان» و «عقلانیت در روایت زنان؛ گفتمان غرب» است.

صانع پوردر یادداشتی کوتاه به معرفی این سه گنه پرداخت کرده اند که در زیر خوانده می شود:

بر اساس کتاب عقلانیت در روایت زنان (گفتمان غربی)، اسطوره ها و فلسفه یونان باستان، مردان را مظهر عقلانیت و زنان را مظهر غریزه معرفی می کنند. این دیدگاه به دوران روشنگری و فلسفه برمی گردد کانت او همچنان معمار عقلانیت توسعه تمدن مدرن است. این دیدگاه مردسالارانه زنان را از سیاست، اقتصاد و فرهنگ مدرن طرد می کند.

در سال های اخیر، با این حال، نظریه زن وی با بازاندیشی در عقلانیت غربی از وجود زنان به عنوان سازندگان تمدن در شکل گیری تمدن بر اساس اصل عقلانیت عشق برای کاهش تبعیض و ظلم بر مردم صحبت کرده است. بر اساس کتاب عقلانیت در روایت زنان (گفتمان ایران باستان)، ایران باستان شاهد عقلانیت همراه با اخلاق اهورایی و نیز اعتقاد به تساوی خردی است که در زن و مرد وجود دارد، به طوری که زنان و مردان با ذهن خوب گفتار نیک و کردار نیک، طبیعت اهورایی را بر زمین پراکنده کرده است.

طبق اسطوره ایران باستان فرح یزیدی از طریق مادر منتقل می شود; بنابراین وجود خرد مادر در اداره جامعه موجب حفظ ثروت مادی و معنوی، کاهش خشونت و افزایش نیکی می شود. در برخی لحظات تاریخی، قدرت نرم و صلح طلب مادرگرایی دولت موفقی را فراهم کرده است. بنابراین می توان ادعا کرد که نقش حاکمیتی خرد زن در کنار خرد مردان در تاریخ ناخودآگاه ایرانیان می تواند زمینه مساعدی برای حضور برابر زن و مرد در حاکمیت و مدیریت کنونی جامعه ایران باشد.

قرآن کریم بر اساس کتاب عقلانیت در روایات زنان (گفتار قرآن)، سه نوع عقلانیت را ذکر می کند: الف) «عقلانیت. پیش جنسی«سوژه ها اساساً انسان هستند، صرف نظر از جنسیت. ب) «عقلانیت تراجنسیتی“این شکوه ماورایی است و شامل نر و ماده است. ج) «عقلانیت جنسیتی» که به تفاوت های جسمانی زن و مرد، بدون در نظر گرفتن تساوی حقوق انسانی این دو جنس – که مبتنی بر جوهره مشترک است، می پردازد. پیش جنسی است – اجتناب کنید

در این پژوهش، روایات زنان درباره معرفت شناسی و هستی شناسی عقلانیت زنانه تبیین می‌شود که نشان می‌دهد بر اساس آموزه‌های قرآن، حکومت اجتماعی عقلانی، خلاق و متمدن برای زنان در کنار مردان، دنیایی زیباتر، آبادتر، مؤدب‌تر، آرام‌تر و منصف‌تر را تشکیل می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا