برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

برای تفریح کیش بهتره یا قشم؟

کیش و قشم دو جزیره جذاب و دیدنی در جنوب ایران هستند که به دلیل وجود مناطق طبیعی و تفریحی متنوع و منحصربه‌فرد از اولین مقاصد برای سفرهای زمستانی به‌شمار می‌روند. به‌همین دلیل در نیمه دوم سال افراد زیادی برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند. اما کدام جزیره برای سفر بهتر است؟ هزینه‌های سفر کیش کم‌تر است یا قشم؟ این دو جزیره چه برتری نسبت به یکدیگر دارند؟ در این مقاله با مقایسه سفر به قشم و کیش، نکات لازم برای برنامه‌ریزی سفر را بیان خواهیم کرد. اگر به فکر رزرو تفریحات کیش هستید ولی در ذهنتان سوال است که کیش بهتره یا قشم؟ تا آخر این مطلب با ما باشید.

مقایسه سفر به قشم و کیش

قشم و کیش به‌دلیل وجود تفریحات مختلف و همچنین طبیعت زیبایی که به خلیج فارس پیوند خورده است، دو مقصد اصلی در جنوب ایران به‌شمار می‌روند. از این‌رو هنگام برنامه‌ریزی برای سفر به جنوب ایران ممکن است که این سؤال برای شما هم پیش بیاید که کدام مقصد برای سفر مناسب‌تر است؟ و با رفتن به کدام جزیره هزینه کمتری خواهید داشت؟ در ادامه لیستی از تفاوت‌های این دو جزیره را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا اگر می‌خواهید به هر یک از این مقاصد سفر کنید، اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید.

برای تفریح کیش بهتره یا قشم؟

فضای شهری و وسعت جزیره‌ها

قشم، عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس را به خود اختصاص داده است. گرچه فقط بخشی از این جزیره بافت شهری دارد و باقی آن روستا و جاذبه‌های طبیعی است. اما کیش وسعت کمتری دارد و بخش زیادی از آن را بافت شهری تشکیل داده است. از نظر امکانات و مدرن بودن، کیش یک مقصد لاکچری به‌شمار می‌رود که در بخش‌های مختلف آن می‌توانید انواع مراکز تجاری و تفریحی، هتل‌های لوکس، ماشین‌های آخرین مدل و غیره را ببینید. اما قشم فضای سنتی‌تری دارد و حتی با وجود مراکز خرید لوکس و مدرن و هتل‌های مختلف، حس و حال جنوب کشور در آن بیشتر احساس می‌شود.

در نتیجه اگر می‌خواهید به یک سفر لاکچری بروید، کیش گزینه مناسب‌تری است اما اگر در کنار تجربه تفریحات مختلف، می‌خواهید کمی در جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قدم بزنید و آرامش بیشتری را تجربه کنید، قشم فضای مناسب‌تری برای شماست. ضمن اینکه قشم مقصد مناسب‌تری برای ماجراجویی و طبیعت‌گردی نیز به شمار می‌رود.

سواحل قشم و کیش

در مقایسه سفر به قشم و کیش یکی از فاکتورهای مهمی که باید مد نظر قرار داد، سواحل دو جزیره است. با وجود اینکه هر دو جزیره در دل خلیج فارس هستند ولی از نظر امکانات و بکر بودن تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. در جزیره کیش به دلیل وجود امکانات بی‌شمار و وجود زیر ساخت‌های کافی تقریبا در کنار تمامی سواحل، رستوران و کافه‌های زیادی وجود دارد. همچنین فستیوال‌های مختلفی در برخی از سواحل کیش به‌صورت مناسبتی برگزار می‌شود و امکانات کافی برای چند ساعت تفریح و خوشگذرانی در آن‌ها وجود دارد. در عین حال سواحل قشم بسیار بکرتر و خلوت‌تر از کیش هستند. امکانات ساحلی مثل کلوب‌ها، پارک‌ها، رستوران و کافه‌ها در برخی از سواحل آن وجود دارد.

تفریحات و جاذبه‌ها

در هر دو جزیره می‌توانید تفریحات آبی مختلف از غواصی تا جت اسکی، پدل بورد و غیره را تجربه کنید. اما در جزیره کیش تعداد و تنوع کلوپ‌‌های تفریحی بیشتر است و در اکثر سواحل آن می‌توانید از انواع تفریحات آبی استفاده کنید. در جزیره قشم، برخی از سواحل برای تفریحات آبی طراحی شده‌اند و نسبت به کیش تنوع کمتری دارند گرچه قشم نیز دست شما را برای هیچ‌گونه تفریح آبی خالی نمی‌گذارد. ضمن اینکه تفریحات قشم هزینه کمتری نسبت به کیش دارد و از این نظر به‌صرفه‌تر محسوب می‌شود.

در عین حال قشم در جاذبه‌های طبیعی و تاریخی از کیش پیشی می‌گیرد و معمولا به عنوان یک مقصد ماجراجویانه انتخاب می‌شود. چرا که بخش زیادی از آن را جاذبه‌های زمین‌شناختی شگفت‌انگیزی مثل جنگل‌های حرا، دره ستارگان و دره مجسمه‌ها، چند غار و غیره تشکیل داده است و چندین سال به عنوان یک ژئوپارک از سوی سازمان یونسکو اعلام شد. در کیش نیز جاذبه‌های تاریخی مختلفی مثل شهر زیرزمینی کاریز و قلعه پرتغالی‌ها و غیره وجود دارد که از نظر وسعت بسیار کمتر از قشم است.

مراکز خرید قشم و کیش

در مقایسه هزینه سفر به قشم و کیش می‌توان یک گزینه دیگر یعنی تفاوت در مراکز خرید را نیز مورد توجه قرار داد. هر دو جزیره از جمله مناطق آزاد به‌شمار می‌روند و در نتیجه مقاصد مناسبی برای خرید  هستند. ضمن اینکه تنوع مراکز خرید باعث شده که یکی از دلایل اصلی سفر به این دو جزیره گشت و گذار در مراکز تجاری باشد. تعداد مراکز خرید مدرن در جزیره کیش بیشتر از قشم است و قیمت کالاها هم در آن بیشتر است.

در قشم تنوع زیادی در مراکز خرید وجود دارد ولی دست شما برای انتخاب مراکز خرید مدرن یا قدیمی‌ بازتر است. ضمن اینکه کالاهای ارائه شده در قشم معمولا قیمت کمتری نسبت به کیش دارند. با این توصیف، اگر قصد پاساژگردی دارید، کیش گزینه مناسب‌تری برای شماست ولی اگر برنامه سفر شما برای خرید از مراکز تجاری است، قشم به دلیل قیمت‌های به‌صرفه‌تر، برای شما مناسب‌تر خواهد بود.

رستوران و کافه‌ها

در جزیره کیش به لیست بلند و بالایی از رستوران‌های مختلف از ایرانی تا بین‌المللی، دریایی و عربی دسترسی خواهید داشت. بیشتر سواحل، هتل‌ها و خیابان‌های این جزیره رستوران و کافه رستوران‌هایی دارد که می‌توانید با توجه به سلیقه و بودجه خود هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. البته طبیعی‌ست که در رستوران‌های لاکچری کیش، هزینه یک وعده غذایی گاهی بیشتر از یک رستوران لوکس در پایتخت تمام می‌شود. در قشم با وجود اینکه تنوع رستوران‌ها به اندازه کیش نیست ولی برای انتخاب رستوران با منوی‌های مختلف دست شما باز خواهد بود و می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب کنید. اما این جزیره رستوران‌های محلی زیادی دارد که طعم اصیل غذای جنوبی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

حمل و نقل شهری

یکی دیگر از مواردی که دو جزیره را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند، حمل‌ونقل در داخل جزیره است. کیش به‌دلیل اینکه یک مقصد لوکس به‌شمار می‌رود، یک گزینه مناسب برای کرایه ماشین‌های لوکس و گشت دور جزیره است. همچنین برای جابه‌جایی می‌توانید از تاکسی‌های درون شهری استفاده کرده یا دوچرخه و اسکوتر کرایه کنید. قشم حمل و نقل اقتصادی‌تری دارد. در این جزیره تاکسی‌های بین شهری و همچنین تاکسی‌های آنلاین رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل هستند. گرچه که امکان اجاره ساعتی و روزانه ماشین‌های لوکس یا اقتصادی نیز وجود دارد.

اقامت و هتل‌ها

یک عامل تاثیرگذار دیگر در مقایسه سفر به قشم و کیش، اقامتگاه‌ها و هتل‌های این دو جزیره است تا جایی که برخی از افراد هر یک از آن‌ها را گاهی به دلیل اقامتگاه خاصی که در آن وجود دارد، انتخاب می‌کنند. در جزیره کیش شما با تنوع بالایی از هتل‌های لوکس و مجلل روبه‌رو هستید. هتل‌هایی که برخی از آن‌ها در تمام ایران و خاورمیانه منحصر به‌فرد هستند. گرچه این جزیره گزینه‌های اقامتی دیگری مثل ویلا، سوئیت و حتی بومگردی نیز دارد ولی معمولا هتل‌ها، طرفدار بیشتری دارند.

اما در جزیره قشم، با وجود هتل‌های مختلف، اقامتگاه‌های بومگردی زیادی وجود دارد که با طراحی خاص و زیبایی که دارند، تجربه منحصربه‌فرد و جدیدی را در اختیار شما قرار می‌دهند. این اقامتگاه‌ها بیشتر در خارج از شهر قشم و در نزدیکی سواحل قرار دارند. هزینه اقامت در کیش و قشم نیز با هم متفاوت است و معمولا هتل‌های قشم قیمت ارزان‌تری نسبت به کیش دارند.

سخن پایانی

در مقایسه سفر به قشم و کیش باید گفت که این دو مقصد اغلب در اولویت سفر به جنوب کشور قرار دارند. چرا که امکان تفریحات و سفر همه‌جانبه را به شما می‌دهند. در پاسخ به این سؤال که سفر به کیش بهتر است یا قشم باید گفت، همه چیز به شما بستگی دارد. کیش یک مقصد لاکچری است که در سال‌های اخیر تبدیل به یک گزینه جایگزین سفرهای خارجی شده است. هتل‌های لوکس تا ماشین‌های آخرین مدل و تفریحات آبی و خشکی متنوع تنها بخشی از سفر شما به جزیره کیش خواهد بود.

در قشم نیز در کنار تفریحات آبی، ترکیبی از سفر سنتی و مدرن را تجربه خواهید کرد. بومگردی‌هایبرای عده‌ای انتخاب بین کیش یا قشم به عنوان یک مقصد سفر، فرقی ندارد! چرا که صرفا دوست دارند به یکی از جزیره‌های جنوبی سفر کنند، همین و بس. از طرف دیگر عده‌ای هم هستند که فقط کیش را به عنوان یک مقصد جذاب می‌شناسند و از ویژگی‌های قشم بی‌خبرند؛ اما واقعیت این است که علاوه بر وجود تشابهات میان این دو جزیره، اختلافاتی هم پیدا می‌شود که کاملا می‌تواند بر تصمیم شما اثر بگذارد. حتّی ممکن است بعد از خواندن این متن، تصمیمتان برای سفر عوض شود.

اینکه سلیقه شما در بخش‌های مختلف گردش باعث چه انتخاب‌ها و اولویت‌بندی‌هایی در روند مسافرت می‌شود، بسیار اهمیت دارد. برای همین، بهتر است پیش از تهیه بلیط سفر یا خرید تور کیش یا تور قشم، مطالعه کوتاهی روی مقایسه این دو جزیره با یکدیگر داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید. در این متن ، سعی کردیم کیش و قشم را از ابعاد مختلف با هم مقایسه کنیم تا تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر شود.

دکمه بازگشت به بالا