بدهی‌های معوق خارجی ایران تسویه شد

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک اقتصادی و فنی ایران گفت: بدهی معوق ما حدود 300 میلیون دلار است که بخش قابل توجهی از آن را کشورهای اسلامی مانند عراق و سایر نهادهای فعال در این زمینه پرداخت می کنند. او بدهی های زیادی داشت اما حالا بدهی هایش پرداخت شده است.

به گزارش میجیک، علی فخری امروز (سه شنبه) در نشست خبری اظهار کرد: مهم ترین خدمت ارائه شده توسط اطلس سرمایه گذاری کاهش هزینه های سرمایه گذاری با یافتن مکان های مناسب برای سرمایه گذاری است. فاکتور مکان به سرمایه گذاران کمک می کند تا بهترین انتخاب را برای حوزه فعالیت خود داشته باشند.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری در دولت سیزدهم گفت: در طول دو سال دولت سیزدهم 10 میلیارد و 608 میلیون دلار سرمایه گذاری خارج از ایران در کشور انجام شده است. روسیه، چین، امارات متحده عربی، ایرانیان مقیم خارج از کشور، ترکیه، عراق، هند و عمان بیشترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند.

رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران تصریح کرد: راهبرد ما نه تنها تغییر مکان برای جذب سرمایه، بلکه افزایش سرمایه گذاری در ایران است. محدودیت ها و وضعیت امنیتی پرخطر سرمایه گذاری در ایران را دلسرد نمی کند.

فخری خاطرنشان کرد: پیش از این بین ایران و برخی کشورها برای سرمایه گذاری توافق شده بود اما عملا اقدامی انجام نشد اما در چند وقت اخیر طرح های زیادی آغاز شده است. ادامه این وضعیت منوط به بررسی سایر عناصر تجاری در ایران است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری با اشاره به آمار سرمایه‌گذاری خارجی به تفکیک بخش‌های اقتصادی گفت: از 10 میلیارد و 608 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی که تاکنون در ایران انجام شده، بخش‌های «تامین آب، برق و گاز» بوده است. حمل و نقل و ارتباطات»، «خدمات»، «ساختمان»، «صنعت»، «کشاورزی»، «معدن»، «نفت و گاز»، «افزایش سرمایه طرح‌های موجود» بیشترین سهم را دارند.

وی هشدار داد: قبل از دولت سیزدهم روابط جمهوری اسلامی با همه بانک ها و نهادهای توسعه ای دنیا قطع شد. دلیلش هم این است که وام گرفته ایم و راه حلی مبنی بر رفع تحریم ها اجرا شده است. در دولت سیزدهم تصمیم گرفتیم استراتژی را تغییر دهیم. اولین قدم تسویه مطالبات موسسه از جمله وام به بانک توسعه اسلامی است.

از امکانات جدید استقبال خواهیم کرد

فخری با بیان اینکه اصلاح روابط با کشور همسایه ایران در دستور کار است، گفت: بدهی معوق ما حدود 300 میلیون دلار است و بخش قابل توجهی از بدهی ها را کشورهای اسلامی مانند عراق و سایر نهادهای فعال در این زمینه پرداخت کرده اند. او بدهی های زیادی داشت اما الان باقی مانده بدهی ها که حدود 300 میلیون دلار است تسویه شده است.

رئیس سازمان سرمایه گذاری تصریح کرد: از این پس بدهی را تسویه می کنیم و تسهیلات جدید می گیریم.

آغاز رایزنی با صندوق اوپک

وی سپس توضیح داد: اقدام دیگری که در دستور کار است، شروع رایزنی با سایر نهادها از جمله صندوق اوپک است. تلاش می کنیم در اساسنامه این صندوق تغییراتی ایجاد کنیم که زمان بر است. ما قصد داریم نقش فعالی در صندوق اوپک ایفا کنیم. ما باید از شرکای خود در این صندوق حمایت کنیم و فرمت توسعه روابط با کشورهای همسو با این صندوق را نیز دنبال می کنیم.

در امتداد

دکمه بازگشت به بالا