اقتصادی

با شماره‌های ناشناس خارجی تماس نگیرید

شاید ندانید که آیا تا به حال از یک شماره بین المللی ناشناس تماسی دریافت کرده اید یا خیر، ممکن است کلاهبرداری به نام Wangiri Scam یا نوعی کلاهبرداری باشد که می تواند پول زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

به گزارش میجیک، در سال های گذشته مشکلی به نام «کلاهبرداری وانگگیری» یا «کلاهبرداری وانگگیری» برای اپراتورها به وجود آمده است که مهاجمان یک سری شماره های ویژه یا پریمیوم تهیه می کنند و به صورت تصادفی با شماره های سراسر دنیا تماس می گیرند. و بلافاصله قطع می کنند تا تماس از دست رفته در گوشی قربانی دیده شود. روش این کلاهبرداری به این صورت است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشتری برقرار می کنند و به سرعت تلفن را قطع می کنند، اما بسیاری از مشتریان تلفن همراه عادت دارند بعد از هر تماس ناموفق با تلفن تماس بگیرند. با توجه به اینکه این تماس ها از طریق شماره های بین المللی انجام می شود، در هنگام برقراری این تماس ها هزینه های سنگینی برای مشتریان ایرانی در نظر گرفته می شود.

اگر قربانی بخواهد با مهاجم تماس بگیرد، پیام ضبط شده برای او پخش می شود و بدون اینکه کسی بداند درگیر یک صورت حساب بالا می شود. بیشتر مهاجمان سعی می کنند با اضافه کردن موضوعات جالب مانند مشتریان برنده لاتاری و غیره، قربانیان را متقاعد کنند که بیشتر صحبت کنند و پول دریافت کنند.

کلاهبرداری Wangiri سالهاست که وجود داشته است و اولین بار در سال 2013 در ایالات متحده ظاهر شد و با گذشت سالها در سراسر جهان مشهور شد و به کشورهایی مانند ایرلند، اسکاتلند و آلمان سرایت کرد و بسیاری از آمریکایی ها به دام آن افتادند. تقلب علاوه بر این، از ابتدای سال 2020، این روش کلاهبرداری به ایالات متحده بازگشته است و آمریکا شاهد افزایش تماس‌ها از این طریق از غرب آفریقا بوده است.

این تماس ها عمدتاً از کشورهای کوچک یا در حال توسعه می آیند. این کشورها می توانند شامل بوتسوانا، گینه و گویان باشند. این کشورها دارای کدهایی هستند که با +267، +2424 و +592 شروع می شوند. البته این شماره می تواند از هر جای دنیا باشد، همانطور که در ایران با پیش شماره هایی شامل +994 از آذربایجان با مشتریان تماس گرفته شده است.

اما در دولت گذشته این نوع کلاهبرداری به طور گسترده توسط مشتریان تلفن همراه در کشور گزارش شد که هزینه های زیادی را برای مالباختگان به همراه داشت، از این رو وزیر سابق ارتباطات و اطلاعات علاوه بر دستور پیگیری این شرکت اقدام کرد. در مورد مشکل کلاهبرداری تلفنی خارجی وزارت ارتباطات از اپراتورها می‌خواهد به منظور شناسایی و رفع منبع کلاهبرداری تلفنی، اطلاعات لازم را برای کاهش قربانیان ارائه کنند.

همچنین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در این خصوص هشدار لازم را داده و اعلام کرده است که در صورت مشاهده تماس از دست رفته در هنگام تماس به کد تلفن و در صورت تماس به جز کد 0098 یا +98 به کد Other توجه کنید. در حال تماس است، بلافاصله تلفن را قطع کنید و شماره را بررسی کنید.

صرف نظر از مبدا تماس ها و کلاهبرداری های داخل یا خارج از کشور، به کاربران توصیه می شود پس از برقراری تماس بین المللی ناآشنا و پایان دادن به مکالمه، دیگر با شماره تماس نگیرند تا از پرداخت هزینه های سنگین جلوگیری کنند.

متأسفانه، افرادی که چنین کلاهبرداری شده‌اند، ممکن است تا زمانی که صورت‌حساب را دریافت نکرده‌اند و خدمات ممتاز را روی صورت‌حساب نبینند، متوجه نشوند که چه اتفاقی افتاده است، بنابراین اگر تماس غیرمنتظره‌ای از یک شماره بین‌المللی ناشناس یا غیرمعمول دریافت کردید، مراحل ساده‌ای وجود دارد. شما می توانید آن را برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری Wangiri مصرف کنید. ابتدا به تماس‌های غیرمنتظره از شماره‌های بین‌المللی یا غیرمعمول پاسخ ندهید و در صورت دریافت تماس از دست رفته از یک شماره بین‌المللی یا غیرمعمول، وسوسه نشوید که دوباره با آن شماره تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره‌های ناشناس را از خارج از کشور و خدمات ممتاز مسدود کنید و آنها را با شرکت مخابراتی خود به اشتراک بگذارید تا آنها بتوانند بررسی کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا