اقتصادی

با بحران مدیریت منابع آبی مواجه هستیم/ نگاه ما باید به سمت منابع آب دریا تغییر کند

سخنگوی کمیسیون سازندگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر من ما با بحران آب مواجه نیستیم، بلکه با بحران مدیریت منابع آب مواجه هستیم، بنابراین با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توانیم آب مورد نیاز صنعت را تامین کنیم. کشاورزی و شرب.

عبدالجلال ایری در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: سه منبع آب داریم. یکی از آنها منابع آب زیرزمینی است که بسیار محدود است. یکی از منابع آب های سطحی مانند رودخانه ها، سدها و آب باران است. دیگری منبع آب دریاست. ما این سه منبع را برای تامین آب خود داریم. اگر بعد از گذشت بیش از 43 سال از انقلاب اسلامی، وضعیت آب این سه منطقه را بررسی کنیم، متوجه می شویم که برداشت از منابع آب زیرزمینی بیش از میزان آبی است که ما می توانیم تولید کنیم.

بهره برداری از منابع آب دریا تنها راه نجات آنهاست

وی افزود: به عبارتی آب تولیدی در حوزه منابع زیرزمینی کمتر از میزان برداشت ما در این سال ها است. ما برای بهره برداری از آب دریا اقدامی نکرده ایم. در مقایسه با مصرف منابع آب دریا در جهان امروز، هنوز وارد این عرصه نشده ایم. ما باید استخراج آب دریا را افزایش دهیم. بهره برداری از آب دریا تنها راه نجات ماست.

ما در برداشت آب های زیرزمینی از خط قرمز عبور کرده ایم

نماینده مردم بندرترکمن و کردکوی در شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه برداشت از منابع آب زیرزمینی نیز از خط قرمز عبور کرده ایم. در حوزه منابع آب های سطحی متاسفانه مدیریت درستی نداریم. باید در این راستا گام برداریم تا مدیریت صحیحی در حوزه منابع آب های سطحی و منابع آب دریا اعمال شود. اعتقاد من این است که با بحران آب مواجه هستیم. اما در حوزه مدیریت با بحران مواجه هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بحران مدیریت در حوزه آب برطرف شود، در این بخش مشکلی نخواهیم داشت. به نظر من با مدیریت صحیح می توانیم آب شرب، کشاورزی و صنعتی را تامین کنیم. در این بخش نیازمند مدیریت و برنامه ریزی هستیم. وزیر نیرو و منابع معدنی نیز در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده است که انشالله محقق خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا