مطالب میجیک

باید کاری کنیم که نگاه ابزاری به زن در جامعه پایان یابد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، پنجمین قسمت از ویژه برنامه مجله علوم انسانی زاویه با موضوع زنان انقلاب از شبکه چهار سیما پخش شد. مهمان برنامه زهرا مظلومی، قرآن پژوه و از اعضای هیئت علمی دانشگاه بود.

مظلومی فرد در ابتدای این برنامه گفت: در طول تاریخ همواره مسائل زنان مطرح بوده و فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است اما در دو مقطع زمانی به زنان ظلم شدیدی شده است. یکی از آنها عصر جاهلیت بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آن را در نظر گرفت و سعی کرد بر آن غلبه کند و با آن مقابله کند. و بیشتر قبل از انقلاب اسلامی ایران که زنان را بدون حق رأی می دانستند و رها می شدند. یکی از آنها برخورد رضاخانی با زنان مانند کشف حجاب است. زمانی که رفع حجاب مقابله با اعتماد به نفس است و کسانی که حجاب دارند ذهنشان به این موضوع گره خورده است. از این رو در جامعه رضاخانی، زنان حقوق اجتماعی خود را رها کردند و با زندگی در خانه و دور از اجتماع مقاومت کردند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مواردی که زنان انقلابی را متمایز می کند حجاب است، افزود: انقلاب ما یک موضوع جامع اجتماعی است و عدالت مورد توجه همه اقشار از جمله زنان است و من به عنوان یک زن انقلابی سعی می کنم یک اعلامیه انقلابی داشته باشم. ” من آن را در بین دختران هم سن و سال خود پخش کردم، اما بدون اینکه متوجه باشم تنگی نفس و عدم آزادی بیان در حکومت پهلوی باعث شد نتوانم راحت کار کنم. یکی از دوستان انقلابی که بیشتر از خطرات سیستم اطلاعاتی رژیم پهلوی آگاه بود، به من گفت: مگر نمی دانی دیوارها موش دارند و موش ها گوش دارند؟ و این باعث شد که نسبت به این اعلامیه محتاط باشم. در آن زمان من فقط از عمق فاجعه استقلال به ویژه در میان زنان جامعه درس گرفتم.

مظلومی فرد ادامه داد: زنان انقلاب از این شأن و منزلت برخوردارند که بتوانند با آرامش در جامعه حضور داشته باشند و با حفظ حقوق خود به انواع فعالیت های اجتماعی بپردازند.
هم نگاه تهاجمی و هم نگاه ابزاری زنان قبل از انقلاب بسیار آزاردهنده بود. در چنین جامعه ای، زنان آرامش ندارند و از چنین وضعیتی هیچ راه نجاتی وجود ندارد. همچنین روحیه خانواده جامعه این نیست که دختران خود را در مدارس و دانشگاه های کشور با چنین دیدگاه هایی تربیت کنند.

این استاد دانشگاه افزود: انقلاب با آموزه های قوی دینی خود مانع از تداوم نگاه به زنان در جامعه شد. امام خمینی (ره) به دلیل بهره مندی از همین آموزه های دینی و بهره گیری از دانش سیاسی، در خط مقدم واقعه قرار گرفتند و شرایط را برای رشد و کمال زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم کردند.

او گفت: «ما هنوز با عدالت اجتماعی واقعی فاصله داریم. آنچه ما در آرمان انقلاب تصور می کنیم هنوز کامل نیست. باید توجه داشت که ما زنان مهمی در انقلاب و هشت سال دفاع مقدس داریم و قهرمانانه در تاریخ انقلاب حضور دارند. مثلاً در حماسه 17 شهریور 1357 نقش زنان تأثیرگذارتر بود یا در هشتمین روز دفاع مقدس نقش زنان رنگارنگ و حامی غیرقابل انکار بود. اگر انقلاب اسلامی ایران تحولی اساسی و مهم ایجاد کرد که در نوع خود بی نظیر است، حاصل حمایت و نقش زنان است. ما باید برای پایان دادن به نگاه ابزاری به زن در جامعه دست به هر کاری بزنیم. رسیدن به چنین آرمان هایی در گرو آزادی فکر و آزادی ذهن زنان از نگاه کردن به بینی خود و دیگران است.

قرآن با اشاره به آیه 26 سوره می فرماید: «الله فی القرآن» یا قد فرزندان الکریم، لوبا جاوری، سوقا و خشاء و لباس خیشا. خوب هستند. جلال ما، آیات این آیه است. فرزندان آدم! جامه ای فرستادم تا بدنت را بپوشاند و تو را آراستم. اما لباس پارسا بهتر است! این وحی است از جانب خدا، باشد که (به نعمت او) یاد کنند.

مظلومی فرد در ادامه با اشاره به اینکه قرآن بارها مردان را مورد خطاب قرار داده است و از مردان خواسته است تا با اصلاح روحی و ظاهری زنان، آن را در جامعه رتبه بندی کنند، گفت: قبل از اینکه خداوند به زن بگوید دند از مردان خواسته بود که چکار کنند. به سمت کرامت زن قدم بردار یکی از اساسی ترین دستورات الهی در این زمینه قضاوت نکردن زنان و مقایسه آنهاست. خداوند در مناسک دینی نگاه صحیح را به زن نشان می دهد که همان مناسک حج است. زیارت که زن و مرد با هم و بدون دیوار طواف کعبه را انجام می دهند، عادل ترین زیارت خداوند است که باید الهام گرفته، مطالعه و اجرا شود.

مظلومی فرد در پایان در جمع بندی گفت: قبل از انقلاب نه زن و نه جامعه داشتیم، بعد از مرحله حضور و بعد باید مرحله نفوذ می داشتیم که هنوز آنطور که باید موفق نیستیم.

ویژه برنامه «زاویه» در دهه فجر از 9 تا 20 بهمن ماه ساعت 22 از شبکه چهار سیما پخش می شود. در این ویژه برنامه مسائل مربوط به وقوع انقلاب اسلامی از دیدگاه اندیشمندان بشردوستان مورد تحلیل قرار می گیرد.

دکمه بازگشت به بالا