بازدید مخبر از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران/پرداخت ۳۰هزار میلیاردتومان از مطالبات گندم‌کاران

سرپرست ریاست جمهوری در سفر به وزارت جهاد کشاورزی از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران بازدید کرد و با توضیحات مسئولان مربوطه از نحوه عملکرد سامانه های مختلف این مرکز برای جمع آوری، ثبت اطلاعات و سیاست گذاری در کشور. کشاورزی.

به گزارش میجیک، دکتر محمد مخبر ظهر امروز جمعه (18 خرداد) با همراهی وزیر جهاد کشاورزی در جریان کار سامانه پهنه بندی کشاورزی برای ثبت اطلاعات کشاورزان بر اساس سامانه هوشمند سامکا (اطلاعات مکانی کشاورزی ایران) بازدید کرد. تعداد بوته ها و عملکرد محصول با کمک تصاویر ماهواره ای، سیستم سیفا (خرید گندم)، سیستم پایش و پایش هوشمند زنجیره طیور، سیستم ذخیره استراتژیک و سیستم کنترل کودهای شیمیایی پایش می شود.

رئیس جمهور در این بازدید ضمن تشکر از راه اندازی مرکز پایش و جمع آوری اطلاعات کشاورزی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بر اتخاذ سیاست های هوشمند مبتنی بر اطلاعات سیستمی، مدیریت و برآورد میزان تولید تاکید کرد. تامین بازار و نیاز مصرف کنندگان با استفاده از سامانه تنظیم قیمت و فراوانی محصولات کشاورزی یکی از مهمترین ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی با کمک سامانه اطلاعات مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران است.

دکتر مخبر همچنین با اشاره به تلاش های این وزارتخانه در سه سال گذشته برای تنظیم و آرامش بازار محصولات کشاورزی و محصولات دامی و نهاده ها در کشور تصریح کرد: امنیت غذایی یکی از مولفه های مهم کشور است. مرجعی که باید در این زمینه با تاکید بر حداقل زمان برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده برنامه ریزی شود، باید تدوین و اجرا شود.

رئیس جمهور ارتقای بهره وری در تولیدات کشاورزی، استفاده از فناوری روز، مدیریت آب و اتخاذ سیاست های صحیح را از مهمترین مولفه های سیاست کشاورزی و دامپروری کشور در راستای امنیت غذایی پایدار عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که می توانند بیشترین ورود را در این حوزه اقتصادی داشته باشند و باید با حضور و مدیریت مردم، وابستگی دولت و نیاز به ارز در این حوزه به حداقل برسد.

دکتر مخبر همچنین بر لزوم توجه به هزینه حمل و نقل محصولات کشاورزی، دامی و باغی از نظر جغرافیایی، گسترش کشت فراسرزمینی، تکمیل و به روز رسانی مدل کشت و کنترل واردات محصولات کشاورزی تاکید کرد. .

رئیس جمهور اضافه کرد: توجه به تولید محور جدی دولت سیزدهم است و الحمدلله در حوزه کشاورزی و دامپروری، تولید گندم و مرغ و شرایط گوشت به نقطه نسبتا خوبی رسیده ایم.

وی ادامه داد: راندمان بخش کشاورزی و تولید تناژ در هکتار باید مدیریت شود. علاوه بر این، اگر مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود، چندین برابر آب مورد نیاز این بخش را دریافت خواهیم کرد.

وی افزود: وضعیت ذخایر استراتژیک محصولات کشاورزی با تلاش وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نسبت به 5 سال قبل بی سابقه بوده و در برخی محصولات ذخایر کافی برای تا تا 9 ماه

سرپرست رئیس جمهور در خصوص مطالبات گندم کاران تصریح کرد: تاکنون نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان خریداری شده که 30 هزار میلیارد تومان آن به کشاورزان پرداخت شده و مابقی مطالبات آنها نیز پرداخت می شود. فورا.بازدید مخبر از مرکز پایش اطلاعات کشاورزی ایران/ پرداخت 30 هزار میلیارد تومان از محل درخواست گندمکاران.

محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی نیز در این بازدید با اشاره به ارتقای شاخص های مهم کشاورزی از جمله افزایش نرخ رشد ارزش افزوده از منفی 4.6 درصد در بهار سال گذشته به مثبت 0.5 درصد زمستان 1402 و همچنین افزایش یک میلیارد دلاری صادرات در سال گذشته نسبت به سال 1401 که تاکید می کند: حداکثر سازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی از مهمترین سیاست های این وزارتخانه در دولت سیزدهم بوده است. . و با تلاش 3 سال گذشته این وزارتخانه، موجودی کالاهای اساسی به بهترین حالت رسیده و تمامی نیازهای تولیدکنندگان به نهاده های دامی تا پایان شهریور ماه تامین شده است.

همچنین در این بازدید گزارشی از کنترل نقطه به نقطه تورم مواد غذایی و رساندن آن به زیر 23 درصد در سال 1403، شیوه خرید غلات از کشاورزان در سال جاری، مدیریت تولید محصولات اساسی در بخش کشاورزی ارائه شد. ، مقایسه برنامه ها و درصد تحقق جوجه ریزی به تفکیک استان از ابتدای خرداد تاکنون میزان ذخیره و موجودی 65 هزار تن مرغ، میزان فروش و ذخیره نهاده های دامی از کشور، ذخیره یک عدد میلیون و 213 هزار تن ذرت، 743 هزار تن کنجاله سویا و 248 هزار تن جو و همچنین 442 هزار تن ذخیره کود دولتی در سال جاری و برنامه ریزی برای رسیدن به 700 هزار تن برای کشت پاییزه انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا