مطالب میجیک

ایران عضو سازمان توسعه زنان سازمان همکاری اسلامی می‌شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، در راستای ظرفیت سازی منطقه ای و بین المللی در حوزه زنان و خانواده، رویکرد توسعه تعامل و مفهوم سازی و همچنین توسعه همگرایی در عرصه بین الملل عرصه و ذکر. پاراگراف (ب) اصل 2 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر «استفاده از علوم و مهندسی پیشرفته انسانی و تلاش برای پیشرفت» به این معضل توجه کرده است.

همچنین بر اساس اهداف و سیاست‌های راهبردی و اجرایی سند سیاست‌گذاری بین‌المللی فعالیت زنان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت «توسعه روابط فرهنگی- اجتماعی و سیاسی زنان با زنان در سراسر جهان» استفاده از امکانات مختلف برای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی زنان، «تقویت مشارکت نهادهای دولتی و غیردولتی و افزایش حضور آنان در عرصه‌های بین‌المللی» و «تقویت همکاری‌های زنان ایرانی با سایر کشورها برای حمایت از زنان نیازمند و…» انجمن ها، سازمان ها و جوامع اسلامی زنان مسلمان جهان» در خرداد. در ماه 1401 پیشنهاد عضویت در سازمان توسعه زنان سازمان تعاون اسلامی تهیه و در قالب لایحه الحاق به این سازمان به دولت ارائه شد. .

این لایحه در 23 دی ماه 1401 به تصویب شورای دولت رسید و سپس در 12 بهمن ماه توسط رئیس جمهور برای طی مراحل قانونی تصویب در شورای اسلامی به شورای اسلامی شهر تقدیم شد.

این سازمان به عنوان یک سازمان ویژه در سازمان همکاری اسلامی با هدف «توسعه و ارتقای نقش زنان در کشورهای عضو بر اساس مبانی و ارزش‌های اسلام» تأسیس شد و مقر آن در قاهره مصر است. این سازمان بر اساس قانون اساسی دو سال پیش با عضویت پانزده کشور اسلامی به مرحله اجرا درآمد.

موضوع فعالیت این سازمان بر اساس ماده 5 اساسنامه سازمان عبارت است از:

نقش اسلام در حمایت از حقوق زنان مسلمان را برجسته کند. به خصوص در مجامع بین المللی که این سازمان ها در آن شرکت می کنند.

اجرای طرح ها و برنامه های لازم برای اجرای سیاست ها، جهت گیری ها و تصمیمات سازمان همکاری اسلامی در زمینه توسعه، رفاه و توانمندسازی زنان در جامعه کشورهای عضو.

برگزاری اجلاس ها، سمپوزیوم ها، کارگاه ها و نشست ها در زمینه توسعه زنان در کشورهای عضو.

برگزاری دوره ها و برنامه های آموزشی با هدف تقویت و ایجاد ظرفیت، مهارت و شایستگی در زمینه رشد زنان و توانمندسازی آنان در انجام رسالت خود در خانواده و جامعه.

حمایت و تشویق تلاش های ملی در کشورهای عضو برای توسعه منابع انسانی در زمینه توسعه زنان.

سازماندهی فعالیتهایی با هدف ارتقای نقش زنان و تضمین حقوق کامل زنان در جوامع کشورهای عضو بر اساس منشور و تصمیمات سازمان کنفرانس اسلامی.

انجام مطالعات برای تقویت نقش زنان در کشورهای عضو.

فعال سازی حقوق زنان مندرج در منشور سازمان همکاری اسلامی با تلاش برای رفع محدودیت هایی که به زنان امکان مشارکت در ساختن جامعه را می دهد.

پیشنهاد راه حل ها و روش های حمایت جامعه از زنان.

ایجاد یک شبکه اطلاعاتی که به کشورهای عضو امکان می دهد تجارب و اقدامات مربوط به زنان را شناسایی کنند، از جمله از طریق همکاری با جامعه مدنی.

اضافی و مطلوبیت عضویت در سازمان توسعه زنان کشورمان می تواند شامل موارد زیر باشد

همکاری و انتقال تجربیات کشورهای اسلامی برای افزایش مشارکت زنان مسلمان در تصمیم گیری، مدیریت، اجرا و قانون گذاری.

توانمندسازی و ارتقای توسعه سیاسی و رشد اجتماعی و اقتصادی زنان از طریق برگزاری دوره‌ها و برنامه‌های آموزشی با هدف ارتقای مهارت‌ها و شایستگی‌های زنان.

تبیین دیدگاه اسلام در مورد احترام به زن و نقش اجتماعی او بر اساس ایجاد فرصت های برابر برای رشد و نگاه عادلانه به تقسیم وظایف اجتماعی، همچنین تبیین ارزش های اسلام و مواهب تمدن اسلامی برای بشریت و برجسته سازی آنها. نقش اسلام در حمایت از حقوق زنان مسلمان؛ به ویژه در مجامع بین المللی مختلف که سازمان توسعه اسلامی یا کشورهای عضو در آن شرکت می کنند.

استفاده از ظرفیت سازمان برای تبیین و تاکید بر نقش زنان در تعلیم و تربیت نسل های آینده و توسعه انسانی، برجسته سازی نقش خانواده در سلامت روان انسان و توسعه انسانی جامعه. عمدتاً از طریق مجامع بین المللی مختلف که سازمان توسعه اسلامی یا کشورهای عضو در آن شرکت دارند.

استفاده از ظرفیت سازمان برای ارتباط و همکاری دوجانبه بین کشورهای عضو برای افزایش همکاری در زمینه توانمندسازی زنان؛ به ویژه در میان کشورهایی که قرابت و شباهت های سیاسی و فرهنگی بیشتری دارند.

استفاده از ظرفیت سازمان برای کمک به توسعه زنان در کشورهای کمتر توسعه یافته عضو در زمینه های مختلف توانمندسازی اقتصادی و آموزشی و رشد سیاسی و فرهنگی کشور. اکنون توسعه اعضاست و نیازی به کمک کشورهای پیشرفته غربی ندارد.

دکمه بازگشت به بالا