اقتصادی

اگر وزیر نیرو بودم، اولویتم صنایع بود/ برای تامین برق صنایع راهکار ارائه کرده‌ایم

پس از اجرای ممنوعیت برق در صنایع از جمله خودروسازان، وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: وزارت نیرو تامین برق صنایع را در اولویت قرار داده است، اما در صورت مسئولیت من این کار را انجام خواهم داد. از اهمیت آن کاسته نشود. صنعت و صنعت را در اولویت قرار خواهد داد، البته در این شرایط، وزارت صنعت، معدن و تجارت راه حلی برای صنعت ارائه می دهد و از آنها می خواهد که «مستقل» باشند و با ساخت نیروگاه، دستگاه تولید را روشن نگه دارند. .

پس از محدودیت‌های برق در صنعت و اجرای آن برای خودروسازان، این صنعت با چالش‌های جدی روبه‌رو شد و پس از گذشت دو سال که خودروی معیوب تولید نشد و تولید خودرو به صورت گذر مستقیم است، باز هم محدودیت‌ها و قدرت ایجاد شد. کاهش تولید خودرو منجر به تولید خودرو معیوب شده است.

در همین رابطه عباس علی آبادی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد:د: من شخصا معتقدم برق زیرساخت اساسی توسعه و تولید است و باید اولویت ها تعیین شود. قانون هم بر همین نکته تاکید دارد. اما اکنون از نظر تامین برق در وضعیت فوق العاده ای قرار داریم و در نهایت تصمیم گرفته شد برق خانه را در اولویت قرار دهیم. مسئولیت تصمیم گیری بر عهده وزارت امنیت نیست اما اگر بنده بودم قطعا برق صنعت را تامین می کردم و مطمئنم کشور این تصمیم را می پذیرد.

وی در خصوص برنامه های وزارت امنیت در این زمینه توضیح داد: در واقع برنامه ما این است که در تامین برق صنعت “مستقل” باشیم و اکنون در حال ساخت نیروگاه هستیم. بیش از 50 درصد نیروگاه هایی که در سال گذشته فعال شدند، نیروگاه هایی بودند که توسط ما و صنعت سرمایه گذاری شد. تلاش داریم شرکت های بزرگی مانند ایدرو و ایمیدرو را در این بخش فعال کنیم تا زیرساخت های لازم برای تولید برق را فراهم کنند. علاوه بر این تلاش می شود تا خود صنعت برق نیز صنعتی اقتصادی شود تا سرمایه گذاران مشتاق سرمایه گذاری در این صنعت باشند. اگر این فعالیت اقتصادی شکل بگیرد به نظر می رسد مشکل اساسی حل شود.

وی افزود: همچنین شهرک های انرژی ایجاد خواهیم کرد که دارای معافیت مالیاتی باشند، زمین را با قیمت مناسب دریافت کنند و از حمایت های وزارت حراست بهره مند شوند. این امکان وجود دارد که این کار بتواند به طور مستقل برق صنعت را نیز تامین کند. البته ذخیره انرژی توسط صنعت نیز در دستور کار قرار دارد.

یک مقام عالی رتبه وزارت امنیت در خصوص عملکرد دولت سیزدهم در حوزه صنعت گفت: معتقدم مشکلاتی در صنعت کشور وجود دارد و انتظاراتی که وجود دارد مربوط به دوره خاصی نیست و هر دوره مشکلات و انتظارات خاص خود را دارد و این جریان الف به هم متصل است.

علی آبادی تصریح کرد: متاسفانه صنعت ما صادرات محور نیست. البته همه صنایع اینگونه نیستند، اما برخی از صنایع صادرات ندارند. در واقع ما به دنبال این نیستیم که بازار محصولات داخلی، بازار داخلی باشد. صنعت ما به کسانی بستگی دارد که به آنها کمک می کنیم. ما آموزش کافی به صنعت ارائه نمی دهیم و آموزش ناکافی یا نادرست است.

وزیر صامت خاطرنشان کرد: 13 دولت علاقمند به حل مشکلات صنعتی هستند. من می توانم به طور کامل از مسیری که طی کردم دفاع کنم. سعی می کنیم مشکلات صنعت را شناسایی و اولویت بندی کنیم و سپس به اولویت ها بپردازیم به عنوان مثال در بحث ارز زمانی که من وارد وزارت امنیت شدم کل مبلغی که در سال 1402 به این صنعت اختصاص داده شد حدود 29.5 میلیارد دلار بود در حالی که در پایان. این غرامت را به 33 تا 34 میلیارد دلار رساندیم. یا مثلاً در بحث رفع تکلیف ارزی با دانش بنیان و افراد ممتاز به دنبال حل مشکل هستیم.

وی در خصوص برنامه ریزی تولید و تامین خودروهای اقتصادی نیز گفت: خودروهای ارزان قیمت و البته همه محصولات تولید شده باید دید چقدر کارآمد هستند. بهره وری یک شاخص مهم است. ما در تلاش هستیم تا سیستم رقابت را در این زمینه ارتقا دهیم تا خودروهایی با این سایز با کیفیت مناسب به دست مردم برسند. اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به عنوان مثال در گذشته میزان ارزی که در بخش خودرو به واردات اختصاص می‌یابد به خودروهای با قیمت بالای 10 تا 12 هزار دلار اختصاص می‌یابد، اما اکنون تلاش می‌شود تا این نرخ کاهش یابد تا خودروهای باکیفیت بتوانند. دسترسی به مردم با قیمت مناسب این منجر به رقابت بهتر بین خودروسازان خواهد شد. یکی از ابزارها ایجاد رقابت است و ابزارهای دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال، منطقی‌تر کردن نهاده‌های تولید و ارائه تسهیلات برای صنعت برای استفاده از فرصت‌ها و ارائه محصولات با قیمت‌های مناسب.

وی درباره واردات خودروهای جانباز نیز اعلام کرد: آیین نامه واردات این خودروها ابلاغ و اجرا شده است اما با توجه به ظرفیت تولید و با توجه به اینکه بسیاری از قبل ثبت نام کرده اند، این روند زمان بر است و به زودی این مشکل برطرف می شود. در حال حاضر بیش از 70 درصد جانبازان شاغل هستند. برای یک خودروی وارداتی دیگر پول داده شده است.

یک مقام عالی رتبه وزارت امنیت ادامه داد: در شرایطی که کشور برای تخصیص ارز با محدودیت مواجه است، تخصیص ارز بر اساس برنامه ریزی ها و اولویت ها انجام می شود. از صنعت خواسته شده است که طرحی را برای تخصیص ارز ارائه کند. در ابتدا با تاخیر انجام شد اما خوشبختانه با هماهنگی های انجام شده وضعیت تخصیص ارز برای صنعت بهتر شد. در این سه ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ارز بیشتری تخصیص داده شده است. محدودیت های ارزی باید به هر قیمتی مدیریت شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان در پاسخ به این سوال که توصیه شما به وزیر صمت دولت 14 چیست؟ او کار سختی زیادی در پیش دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا