مطالب عمومی

«او میهن دوست دوآتشه بود»

فریبا شکوهی ابوالفضل خطیبی را میهن پرستی دو آتشه خواند و گفت: تمامیت ارضی میهن کهن ما ایران دغدغه اصلی است. شاهنامه برای او پلی است برای ایجاد وحدت بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و زبان.

به گزارش میجیک، به نقل از روابط عمومی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، غلامعلی حداد عادل در مراسم بزرگداشت ابوالفضل خطیبی – شاهنامه پژوه و پژوهشگر تاریخ ایران و ادبیات فارسی – در تالار برگزار شد. دکتر شهیدی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاد و خاطره ابوالفضل خطیبی را گرامی داشت گفت: زنده یاد خطیبی سال ها نماینده گروه فرهنگ شناسی فرهنگستان زبان و ادبیات بود. اگرچه او در گروه گلچین کار می کرد، اما شهرت او در محافل علمی و ادبی مدیون شاهنامه شناسی و مقالات و سخنرانی های فراوان حکیم فردوسی در زمینه شناخت جنبه های مختلف حماسه ملی ایران و شاهنامه است.

وی با اشاره به «شاهنامه» فردوسی که عالی ترین جلوه ایران دوستی است، گفت: شاهنامه خطیبی نشانه عشق عمیق به هویت و ملیت ایرانی و دلبستگی به زبان فارسی است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اضافه کرد: فکر می کردیم زیاداد ابوالفضل خطیبی پس از بازنشستگی فرصت بیشتری برای نوشتن آثار بیشتری در زمینه شاهنامه داشته باشد، اما متأسفانه بیماری مهلکی به سراغش آمد و باور نمی کنیم. ، ما آن را باور نمی کنیم. با شنیدن خبر فوت او در 21 دسامبر متاسفم

حداد عادل در پایان از ابوالفضل خطیبی عذرخواهی کرد و با قرائت بیت «آخر چو فسانه می شوی ای بخرد/ افسانه خوب باش نه افسانه بد» گفت: انشاءالله از ما یاد می شود. افسانه خوب در آینده

همچنین محمد دیبیر مقدم معاون علمی و پژوهشی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با ابراز تأسف از درگذشت ابوالفضل خطیبی و آرزوی روزهای پر امید و موفق برای خانواده فرهنگ دوست پژوهشگر فوق العاده متن حماسی و شاهنامه. ، و گفت: به ابوالفضل خطیبی تبریک می گویم، یقیناً در میان شاهنامه پژوهان تا ابد متفکری نامدار و تأثیرگذار باقی خواهد ماند.

او در سلسله برنامه های تدارک دیده شده برای برگزاری همایش بین المللی شاهنامه در اردیبهشت 1392 در فرهنگستان زبان و ادب فارسی سهم و نقش موثری داشت.

وی افزود: خطیبی در پژوهش های خود گاه از منظر کلان و گاه از منظر خرد به شاهنامه فردوسی می نگریست. در نگاه کلان، هویت در شاهنامه فردوسی موضوع مهمی است و او این مفهوم، یعنی هویت ایرانی در دوره تاریخی شاهنامه را در سه مرحله قابل تشخیص تبیین می کند.

دبیر مقدم ادامه داد: خطیبی اظهار داشت که هویت ایران بعد از فردوسی نه در دور حکومت وحدت سیاسی و مذهبی که در بستر فرهنگ، ادب و هنر ادامه داشته است.

او به عنوان مقایسه، پیشنهاد می کند که در حالی که دیوان حافظ نمایانگر «ناخودآگاه جمعی مردم ایران» است، شاهنامه «ناخودآگاه جمعی مردم ایران» است. نظر خطیبی درباره منبع یا منابع شاهنامه نشان از عظمت محقق به روز دارد.

پس از پایان مراسم، فتح الله مجتبایی، عضو دائم فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در جوانی پدرم برای من دعا می کرد که پیر شوم، اما من هرگز برای کسی دعا نکردم، زیرا کهولت سن خیلی زیاد است. اتفاقات بد و به دلیل کهولت سن بارها برای عزیزانش سوگواری کرد. در این سالها که زندگی کرده ام دوستان و برادرانی را که دوستشان دارم از دست داده ام و از دست دادن یکی از کسانی که دوستشان دارم درد روز به روز بیشتر می شود و خبر فوت ابوالفضل خطیبی. یکی از این دردها هست

وی افزود: ابوالفضل خطیبی در دایره المعارف بزرگ اسلامی با من همکاری داشت و از همان زمان به او علاقه مند شدم. در او اشتیاق فراوان به ادبیات فارسی و فرهنگ ایرانی دیدم. او سالک و فعال و کوشا است. خطیبی مسائل ادبی را با جدیت دنبال می کند و همیشه در جلساتی که با هم شرکت می کنیم، نتایج تحقیقات خود را با ما در میان می گذارد.

اعضای ثابت فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه می دهند: خطیبی آدم استاد بزرگی است و با اساتیدی چون «علی اصغر دادبه» و «علی اشرف صادقی» کار کرده است. با هر استادی که کار می کند، تا حد امکان از دانش او بهره می برد. خطیبی بیشتر عمر خود را صرف پژوهش درباره شاهنامه کرده است.

وی در پایان سخنان خود با ابراز تاسف از درگذشت ابوالفضل خطیبی گفت: درگذشت وی ضایعه ای جبران ناپذیر برای شاهنامه شناسی و فرهنگ اسلامی است.

بعداً پیام تصویری «علی اشرف صادقی» مدیر گروه زبان شناسی و عضو دائمی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی که در تهران نیست برای حضار پخش شد.

صادقی خطیبی را از معدود شاهنامه پژوهان کشور خواند و گفت: در سال 68 با زندگی نامه ابوالفضل خطیبی که به عنوان پژوهشگر تاریخی در مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی فعالیت می کرد آشنا شدم. من آنقدر صمیمیت در او دیدم که بعدها که گروه فلسفی در فرهنگستان زبان فارسی تشکیل شد از او خواستم در این گروه به من کمک کند.

وی افزود: خطیبی دارای صفات اخلاقی عالی است. تلاش علمی او قابل تحسین است. هر وقت تصمیم به نوشتن کتاب یا مقاله ای بگیرد، تمام کارش را رها می کند و تمام وقتش را صرف تحقیق می کند و تا کار تمام نشود، دست بر نمی دارد.

مدیر گروه فرهنگ شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زمانی که خطیبی می خواست مقاله بنویسد، تنها به یک منبع اکتفا نمی کرد، بلکه سعی می کرد همه منابع موجود را ببیند و هر مقاله ای که می نوشت، به اشتراک می گذاشت. . حداقل دو کارشناس و نظرات آنها را دریافت کنید. او همیشه به خاطر مقالاتش مورد انتقاد قرار می گیرد.

عضو دائمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به همکاری خطیبی در تصحیح دو جلد شاهنامه با جلال خالقی مطلق گفت: ابوالفضل خطیبی و سجاد آیدنلو دو تن از شاهنامه پژوهان خوب ما هستند که اتفاقاً خیلی هم خوب است. دوستان و همیشه در مورد مقالاتی که با هم نوشتند بحث کنید.

وی با اشاره به مدت طولانی که خطیبی نماینده خود در گروه فرهنگ نویسی بود، گفت: خطیبی در کار علمی خود بسیار جدی است و از او خواستم مقررات سخت و سختی را در گروه فرهنگ نویسی وضع کند تا پژوهشگران تمام وقت خود را صرف فرهنگ نویسی کنند. . .انجام دادن

صادقی ادامه می دهد: خطیبی تنها به شاهنامه پژوهی نمی پردازد و درباره شاعرانی چون حافظ و مسائل ادبی مقالات خوبی منتشر شده است. امیدوارم با تلاش تعدادی از همکاران مجموعه مقالات در دو جلد منتشر شود.

مدیر گروه زبان شناسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: خطیبی ویژگی دیگری هم دارد و آن اینکه نمی خواهد نتیجه همه تحقیقاتش را به نام خودش افشا کند و مقالاتش منتشر شود.

دکتر را توصیف کنید خطیبی نویسنده ای طرفدار ایران بود و صادقی با ابراز تأسف از درگذشت نابهنگامش، ادامه داد: خطیبی قلم سلیس و زیبایی داشت. او پیش از گردآوری و به اشتراک گذاشتن آنها با دوستداران فرهنگ و تمدن ایرانی، مطالب بسیاری را در صفحه فیس بوک خود منتشر کرد. او علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، به تدریس شاهنامه در مؤسسات و مدارس مختلف مناطق مختلف ایران و سخنرانی در مورد شاهنامه در شهرهای مختلف ایران پرداخت و شاگردان زیادی تربیت کرد.

در پایان این مراسم فریبا شکوهی، همسر بازمانده ابوالفضل خطیبی در سخنانی با گرامیداشت دوستی و همدردی مدیر و دوستان فرهنگستان در هنگام بیماری و فوت خطیبی گفت: هجده روز پیش ناگهان من همسر دوست داشتنی. ، همکار و دوست به دیار جاودان رفت، با اندوه و حیرت بی پایان تنهام گذاشت و چنان که می خواست در آغوش مادر وطن جان باخت و در دامان ایران به خاک سپرده شد.

وی خطیبی را میهن پرستی دو شعله خواند و افزود: تمامیت ارضی کشور گربه قدیمی ما ایران دغدغه اصلی ماست. همانطور که در بسیاری از سخنرانی‌ها در تهران و به‌ویژه شهرستان‌ها در میان دانشگاه‌ها و انجمن‌های ادبی و در میان شاهنامه‌دوستان، فقط شاهنامه نخواند یا داستان و تفسیر آن را بیان نکرد، شاهنامه پلی است برای ایجاد وحدت. بین ایرانیان با هر قوم و نژاد و زبان او همواره به نسل جوان توصیه می کند که با مطالعه ادبیات غنی و اصیل این کشور کهن به ویژه شاهنامه به اصول اخلاقی موجود بیشتر توجه کنند.

یکی از اعضای هیأت علمی فرهنگستان زبان فارسی گفت: خطیبی با شیفتگی به زبان فارسی و عشقی که به فرهنگ، هنر و ادبیات غنی این سرزمین کهن داشت، در سال 1375 و پس از یک سال فعالیت در گروه شبه قاره به فرهنگستان پیوست. ، او افتخار همکاری با دکتر. صادقی.و تا زمان بازنشستگی در گروه فرهنگ نویسی خدمت کرد.

شکوهی ادامه داد: خطیبی همیشه می گفت در جوانی آرزو داشتم محقق شوم و چه چیز بزرگتر از این. در گوشه ای دنج بنشیند و کتاب را بررسی کند و سپس یافته ها را روی کاغذ بیاورد و اثر برای همیشه به نام ثبت شود.

وی افزود: خطیبی با محیط علمی و صمیمی فرهنگستان همراه بود و سال ها هر چه در توان داشت برای تعالی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی داد. بیشتر مقالات او در سوره فرهنگستان و دانشنامه زبان و ادبیات فارسی گواه این پیوست است. او به من توصیه کرد که همیشه در گوشه ای بنشینم و فقط بنویسم زیرا تنها نوشتن است نه مقام و مقام. او حتی در دوران بیماری، حتی پس از بازنشستگی، فعالیت های سه گروه فرهنگ نویسی، دایره المعارف زبان و ادبیات فارسی و شبه قاره را دنبال می کرد.

به گفته شکوهی، خطیبی تعصب خاصی نسبت به آکادمی دارد، به گونه ای که هرگز جرات نمی کند در مورد آکادمی حتی به شوخی حرف ناشایست بزند. در چنین شرایطی خسته می شد و خود را مسئول می دانست که همواره در مورد اهمیت و فعالیت فرهنگستان زبان و ادب فارسی روشنگری کند.

شکوهی ادامه می دهد: همانطور که خود خطیبی در مصاحبه ای گفته با شاهنامه نفس می کشد و روزها و شب هایش با شاهنامه آمیخته است. در رابطه با شاهنامه تا کنون هر جا که نام شاهنامه برده می شود، ابوالفضل خطیبی نیز آورده شده است.

این مراسم با حضور «علی رواقی»، «محمد سرور مولایی»، «موسی اسوار»، «مسعود جعفری جزی» عضو دائمی، محمدرضا ترکی و محمدرضا نصیری اعضای وابسته، مدیران، اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و کارکنان زبان برگزار شد. فرهنگستان و ادبیات.. فارسی برگزار شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا