مطالب عمومی

اولتیماتوم پوتین مورد قبول اروپایی‌ها قرار نگرفت

به گزارش CNN، وزرای اقتصاد آلمان و فرانسه روز پنجشنبه گفتند که به توافق موجود با روسیه برای پرداخت هزینه گاز روسیه فقط به یورو متعهد هستند.

برونو لومیر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با روبرت هوبک، همتای آلمانی خود گفت: “قرارداد با روسیه به یورو است و باید به یورو پرداخت شود.”

وی افزود: پرداخت گاز (روسیه) را به هیچ ارزی به جز آنچه در قرارداد مشخص شده است، نمی پذیریم.

هوبک در یک کنفرانس مطبوعاتی جداگانه گفت که آلمان برای همه احتمالات، از جمله توقف عرضه گاز روسیه به اروپا، “آماده” است. در همین حال، لومر گفت فرانسه در حال آماده شدن برای کاهش گازی است که روسیه ممکن است انجام دهد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز روز پنجشنبه تایید کرد که برلین هزینه گاز روسیه را تنها به یورو پرداخت خواهد کرد.

سخنگوی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه گفت که بریتانیا درخواست ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای پرداخت بهای گاز روسیه به روبل را نخواهد پذیرفت.

این سخنگو گفت که کواسی کوارتینگ، وزیر انرژی بریتانیا قاطعانه اعلام کرده است که “این درخواست را بررسی نخواهد کرد”.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که کشورهایی که در فهرست کشورهای غیردوست قرار دارند، باید از اوایل آوریل (فردا) قیمت گاز را به روبل بپردازند.

پوتین روز پنجشنبه در دیدار با مقامات صنعت هوانوردی همچنین تاکید کرد که مسکو به تعهدات خود در قبال مشتریان گاز بر اساس قیمت و حجم مشخص شده در قرارداد عمل خواهد کرد.

وی تاکید کرد: عدم پرداخت روبلی بنزین از سوی مشتریان به معنای عدم پایبندی به تعهدات است و خود خود مسئول عواقب آن خواهند بود.

در 23 مارس، پوتین اعلام کرد که کشورهای تحریم شده روسیه باید هزینه گاز را به روبل بپردازند و به دولت، بانک مرکزی و گازپروم یک هفته فرصت داد تا قراردادهای فروش گاز را به روبل تبدیل کنند. این اقدام روسیه باعث شد که گروه هفت پاسخ دهد و اعلام کرد که برای گاز خریداری شده از روسیه به روبل پرداخت نخواهد کرد. با این حال، آلمان، یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه، خواستار شفافیت در تجارت روبل شد.

پوتین دستوری را امضا کرده است که بر اساس آن کشورهای غیردوست باید در بانک های روسیه حساب باز کنند و از فردا، اول آوریل، پرداخت ها باید از طریق این حساب ها به روبل انجام شود.

311311

دکمه بازگشت به بالا