مطالب عمومی

امیرعبداللهیان: هدف آمریکا از قطعنامه امتیازگیری در میز مذاکره است

به گزارش میجیک، وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از اقدام دولت عراق برای تسهیل مذاکرات برای حضور زائران ایرانی در بیت الله الحرام در مراسم حج امروز، ابراز امیدواری کرد با تلاش مسئولان حج عربستان سعودی بتوان حج را به انجام رساند. عملکرد خوبی داشته و هیچ مانعی برای زائران وجود ندارد. همه کشورهای اسلامی شامل زائران کشور ما هستند.

وی در خصوص روابط تهران و ریاض گفت: ارزیابی ما از دور جدید مذاکرات در بغداد مثبت است و تهران از اجرای نتایج مذاکرات دو کشور استقبال می کند.

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر وزیر کشور عراق به تهران، توافق صورت گرفته در مورد تردد زمینی آینده زائران از جمله اربعین را مهم دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از میهمان نوازی شهروندان و دولت عراق از زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی، نسبت به بازگشایی مرزهای زمینی ابراز امیدواری کرد.

امیرعبداللهیان درباره موضوع مذاکره برای رفع تحریم ها گفت: با ادامه تبادل پیام بین آمریکا و ایران از طریق نمایندگان اتحادیه اروپا، ناگهان کاخ سفید به این فکر افتاد که قطعنامه ای درباره برجام منتشر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هدف آمریکا از تهیه پیش‌نویس قطعنامه در آژانس، گرفتن امتیازات سیاسی بر سر میز مذاکره است.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: ما همواره از غرب می خواهیم که دیپلماسی را دنبال کند و حتی به ابتکار ایران و چند روز قبل از نشست آژانس، طرح سیاسی برای ادامه مذاکرات تا حصول توافق نهایی روی میز گذاشته شد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در مقابل رفتار غیرسازنده آمریکا در برجام، اقدام متقابل ما افزایش فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب قانونی مجلس شورای اسلامی است.

امیرعبداللهیان افزود: ما دیپلماسی را بهترین راه برای رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار می دانیم، اما در مواجهه با قلدری، واکنش ما مبتنی بر اقتدار است.

فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این گفت وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، از تمایل دولت عراق برای ادامه تسهیل این امر، برای گفت وگوی مستقیم وزرای خارجه دو کشور و بازگشت به کشور ابراز خرسندی کرد. رابطه عادی طبیعت مظلوم است.

وزیر امور خارجه عراق همچنین بر آمادگی عراق برای اجرای توافقات حاصله در زمینه بازگشایی مرزهای زمینی و تردد زائران از جمله در اربعین تاکید کرد.

فواد حسین همچنین به تشریح دیدگاه کشورش در خصوص لزوم پایان یافتن مذاکرات برجام پرداخت و افزود: عراق همواره آمریکا و غرب را به حل این موضوع و رفع تحریم ها تشویق کرده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا