امکان ریزش دلار تا قیمت‌های قبلی/ بانک مرکزی ذخایر مناسبی برای مدیریت بازار ارز دارد

بازار ارز | بانک مرکز

به گفته کارشناسان اقتصادی، با نزدیک شدن به ایام نوروز و نزدیک شدن به ایام نوروز، تقاضا برای دلار افزایش می یابد، سپس نوسانات جزئی در قیمت دلار ایجاد می شود. اما در سال جدید، با کاهش تنش ها و تحولات سیاسی، ممکن است دلار به کانال قبلی خود بازگردد.

جعفر قادری، کارشناس اقتصادی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: با اتفاقات سیاسی شاهد افزایش قیمت دلار هستیم و عده ای با فضاسازی به دنبال سوداگری و دلال هستند. بنابراین همزمان با تنش ها و تحولات سیاسی انگیزه سفته بازی و دلالی نیز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات بانک مرکزی از جمله ایجاد مراکز مبادلات ارزی و طلای ایرانی، الزام به افتتاح حساب ارزی، اجرای سیاست های تثبیت، گسترش دیپلماسی ارزی و در نهایت آزادسازی منابع ارزی، یکی از اقدامات بانک مرکزی طی یک سال گذشته است، وی گفت: در صورت عدم انجام این اقدامات ممکن است با توجه به تحولات خاورمیانه، نرخ ارز افزایش قابل توجهی داشته باشد. البته این اقدامات باید تکمیل شود و بسیاری از برنامه های دیگر برای کنترل نرخ ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد.

قادری با بیان اینکه بانک مرکزی باید در کنار سایر اقدامات، تسهیل صادرات و ورود به بازارهای بین المللی را انجام دهد، تاکید کرد: کمک به صادرکنندگان می تواند به افزایش منبع ارزی و همچنین کنترل بیشتر بازار قاچاق توسط دولت و بانک مرکزی کمک کند. اگر نرخ ارز پایین بیاید

نماینده مردم شیراز در پایان گفت: به دلیل افزایش فروش نفت و آزاد شدن ارز، نگه داشتن دلار در یک کانال مشکل است و بانک مرکزی باید ذخایر کافی برای مدیریت بازار ارز داشته باشد. . تبادل منابع بنابراین نرخ ارز می تواند به کانال قبلی بازگردد و در محدوده محدودی تثبیت شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا