اقتصادی

امحای بی‌خطر لامپ‌های فلورسنت با روش سبز محققان کشور

پژوهشگران یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری دانشگاه تربیت مدرس روشی ایمن و دوستانه را برای دفع لامپ های فلورسنت و صرفه جویی در مصرف انرژی ارائه کرده اند که به گفته وی پایان این کار است. این فرآیند منجر به خنثی سازی جیوه و یک روش سبز سازگار با محیط زیست می شود.

محمود علیزاده، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با میجیک. وی زمینه فعالیت این شرکت را در زمینه حذف لامپ های کم مصرف و فلورسنت می داند و می گوید: این اقدام مبتنی بر بازیافت زباله های الکترونیکی مانند باتری های قلمی و اسفنج های جیوه ای و … است که ضایعات ویژه ای در میان است. آنها ضایعات دیگر و می تواند خطری همراه داشته باشد. بنابراین فعالیت اصلی ما حذف لامپ های فلورسنت، کم جیوه و لامپ های گازی است که دارای مقدار مشخصی جیوه هستند.

علیزاده با اشاره به اهمیت حذف این نوع نورها، تصریح کرد: این نوع نور معمولا در منازل، خودروها، ادارات و مراکز تجاری و درمانی استفاده می شود، در حالی که معمولا دانشگاه ها از این نوع نور بهره می برند. هر لامپ فلورسنت و کم مصرف تقریباً حاوی 15 تا 25 میلی گرم جیوه است که می تواند به طور متوسط ​​بین 15 تا 25 هزار لیتر آب را آلوده کند و برای 10 لامپ قرار داده شده در منبع آب آشامیدنی منطقه کافی است. تمام آلودگی آب

علیزاده افزود: طبق برخی داده ها روزانه 40 تا 50 لامپ در دانشگاه تعویض می شود و با توجه به حجم قابل توجه ضایعات در تلاش هستیم تا در زمینه حذف این نوع لامپ ها ورود کنیم که خوشبختانه در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس شروع کردیم و به محصولی رسیدیم که قابلیت های خوبی در کشور نسبت به سایر محصولات اروپایی دارد.

وی محصولات این شرکت را تولید دستگاه هایی برای تخریب لامپ های فلورسنت و صرفه جویی در مصرف انرژی می داند و هشدار می دهد: لامپ ها پس از تبدیل شدن به ضایعات وارد فرآیند تخریب می شوند، اما باید طوری مدیریت شوند که بخار جیوه تولیدی انجام نشود. ورود به محیط؛ بنابراین در دستگاه های تولید شده در این شرکت فضایی عایق در نظر گرفته ایم تا پس از آسیب دیدگی دستگاه، هوای داخل لامپ نشتی نداشته باشد.

مدیرعامل این شرکت بر اساس این دانش با بیان اینکه بخار جیوه در کنترل دستگاه آزاد می شود، افزود: بخار آزاد شده وارد فیلتری می شود که برای 5 مرحله فیلتراسیون طراحی شده و در نهایت خروجی این دستگاه فاقد بخار جیوه است.

علیزاده ادامه داد: طبق آمار به دلیل خرابی لامپ حدود 300 متر تحت تاثیر بخار جیوه قرار می گیرد و با این دستگاه انتشار این بخار در محیط کنترل می شود.

تاریخچه جهانی کاهش مصرف جیوه

این فناور با بیان اینکه خطر مصرف جیوه از ژاپن شروع می شود، گفت: غذای غالب در ژاپن ماهی است و با توجه به صنعتی شدن کشور به این نتیجه رسید که میزان جیوه در بدن شهروندان ژاپنی از قبل وجود دارد. افزایش می یابد و نتایج نشان می دهد که میزان جیوه موجود در دریا از طریق ماهی وارد بدن شده و به بدن باز می گردد.

وی افزود: این حساسیت باعث شد که در سال 2013 در کنوانسیون «منع استفاده از جیوه» ژاپن که با حضور نمایندگان 139 کشور جهان و همچنین ایران عضو این کنوانسیون برگزار شد. ، این مشکل وجود دارد. تایید شده است و در حال حاضر به دلیل اهمیت مدیریت جیوه در کشورها استفاده از جیوه ممنوع است.

مدیرعامل این شرکت بر اساس این دانش، طراحی و ساخت این دستگاه را در این شرکت نشان می دهد و می افزاید: فیلتر جذب کننده جیوه لامپ در این دستگاه در بسته بندی قرار داده شده و با دستگاه صنعتی از طریق بی خطری دفع می شود. و مکانیسم های جداسازی

ظرفیت دستگاه

وی خاطرنشان کرد: این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که هم فیلتر و هم محفظه آن قابل تعویض است. بنابراین این دستگاه می تواند پیوسته باشد مشروط بر اینکه در صورت پر بودن مخزن، محتویات یا فیلتر باید تعویض شود.

علیزاده افزود: این دستگاه را به گونه ای طراحی کردیم که فرآیند تعویض فیلتر و مخزن به صورت خودکار انجام شود. فیلتر 5 استفاده شده در این دستگاه توسط این شرکت تولید می شود اما در کارخانه یکی از فیلترها به دلیل اینکه در ایران مواد با کیفیت استاندارد وجود ندارد از مواد وارداتی استفاده کرده ایم.

فعالان این فناوری می گویند: مرحله فیلتراسیون این دستگاه بازدهی بیش از 90 دارد و برای این منظور از الیاف نانو استفاده شده است.

استفاده از پودر شیشه لامپ در صنعت

این فناوری در مورد تخریب قطعات شیشه لامپ می گوید: شیشه لامپ مانند سایر شیشه ها را نمی توان در کوره ذوب بازیافت کرد. از آنجایی که شیشه لامپ ترکیب متفاوتی دارد و بسیار نازک است، برای کوره های ذوب شیشه مناسب نیست و عملاً این نوع شیشه در صنعت کاربرد ندارد. اما ما تمام خروجی های ماشین را در فرآیندهای خود طراحی می کنیم که چرخه عمر محصول را دیده اند.

وی افزود: شیشه یکی از نتایج فرآیند حذف این دستگاه است و پس از جداسازی کامل و ایمن شدن جیوه، مابقی به صورت پودری است و پودر در زمینه های مختلف کاربردهای مختلفی دارد.

مدیرعامل این شرکت خاطرنشان کرد: مشتریان اصلی ما مراکزی هستند که از چراغ ها استفاده زیادی می کنند و گروه هایی مانند پالایشگاه های نفت و گاز، پتروشیمی ها و سایت های حفاری مشتریان اصلی هستند. همچنین شرکت های توزیع برق به دلیل استفاده زیاد از چراغ های خیابانی و صنایع بزرگ می توانند یکی از مشتریان بالقوه این دستگاه باشند.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا