اقتصادی

اقتصاد فوتبال ایران رونق می‌گیرد؟

با واگذاری دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران، پرسپولیس و استقلال که رئیس سازمان خصوصی سازی آن را تحولی تاریخی می داند، این امید وجود دارد که وضعیت مالی راسوهای پایتخت بهتر شود.

به گزارش میجیک، صنعت فوتبال جهان از مزایا و امکانات اقتصادی زیادی بهره می برد که از آن جمله می توان به سه بخش اصلی سود روز مسابقه، امور بازرگانی و حق پخش رسانه ای اشاره کرد. در سال 2018، به طور متوسط ​​40 درصد از درآمد بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان از فعالیت‌های تجاری، 43 درصد از فعالیت‌های رسانه‌ای و فروش حق پخش مسابقات و 17 درصد از فعالیت‌های روز مسابقه از طریق فروش بلیت و باشگاه به دست آمده است. موارد.

با این حال باشگاه های اصلی لیگ فوتبال ایران به ویژه پرسپولیس و استقلال که تاکنون تنها تیم های ملی به شمار می رفتند، سهم عادلانه ای از درآمد ثابت باشگاه های فوتبال دنیا ندارند. از سوی دیگر با توجه به مدیریت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال با اخطار حذف از رقابت های آسیایی مواجه شدند.

استقلال و پرسپولیس یکی از مهم ترین تیم های فوتبال ایران در یک دهه گذشته به شمار می روند. علاوه بر اینکه این دو باشگاه پایه و اساس بسیاری از فوتبالیست های ایرانی به تیم های خارجی بوده و هستند، گاهی بازیکنان این دو باشگاه نیز ستون فقرات تیم ملی هستند. بنابراین تقویت مغربی می تواند راهی برای تقویت صنعت فوتبال ایران و سپس تیم ملی باشد.

حدود 1600 میلیارد تومان از مغرب زمین بدهکار است

از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که چندین دهه در مدیریت سرخابی های پایتخت وجود دارد، پرسپولیس با بدهی 826 میلیارد تومانی و استقلال با حدود 770 میلیارد تومان بدهی انباشته مواجه است.

اما پس از حدود 13 سال که شایعه واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی مطرح شد، بالاخره دیروز این اتفاق افتاد. روز گذشته در بورس ایران 85 درصد از سهام باشگاه استقلال توسط شرکت صنعت پتروشیمی خلیج فارس و شرکت های تابعه آن شامل پتروشیمی شهید تندگویان، بوعلی، پارس و پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) و همین تعداد سهام خریداری شد. از باشگاه پرسپولیس توسط شهر، ملت، تجارت، بانک صادرات، رونق و اقتصاد نوین واگذار شد.

ساعت 10:30 امروز با حضور وزرای اقتصاد و ورزش و روسای سازمان های خصوصی سازی واگذاری دو شرکت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی انجام می شود.

اگرچه برخی کارشناسان به این نوع خصوصی سازی که واگذاری آن به شرکت های شبه دولتی تلقی می شود انتقاد دارند اما این واگذاری نیز به ثمر می رسد. تفکیک مدیریت دو باشگاه و گام برداشتن در مسیر خصوصی سازی می تواند مهمترین فایده این واگذاری باشد.

ابراهیم بازیان – رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: با واگذاری حداکثر سهم دولت به دو کنسرسیوم، امروز از مالکیت دولتی پرسپولیس و باشگاه استقلال فاصله گرفته ایم و شاهد دو مشتری استراتژیک برای پرسپولیس و استقلال هستیم.

اقتصاد هر دو باشگاه در حال رونق است

وی افزود: در کنسرسیوم بانکی یکی از بانک های غیردولتی بانک شهر وارد میدان شد. سهامدار اصلی بانک شهر شهرداری تهران است و اتفاقا شهرداری یک نهاد دولتی با زیرساخت در حوزه مدیریت شهری است و یکی از فرصت هایی است که می تواند در توسعه فعالیت های ورزشی نقش داشته باشد. از این تیم بزرگ و معروف

بازیان درباره خریدار باشگاه استقلال نیز گفت: می بینیم که مجموعه نفتی موفقی با کنسرسیومی از شرکت های تابعه وارد میدان شده است که این اقدام با امید به آینده و با نگاهی بسیار متفاوت نسبت به گذشته انجام می شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: بحث دیگر مالکیت باشگاه است که با این پیشنهاد تقریبا واگذار می شود; موضوع دیگر مدیریت است که در یکی از مراحل امکان سنجی و بررسی صلاحیت انجام می شود. در کمیته ویژه سازمان خصوصی سازی با حضور نهادهای مرتبط و فرابورس، توانایی متقاضی از نظر کفایت مالی بررسی می شود.

بازیان با اشاره به برگزاری آزمون صلاحیت داوطلبان توسط سازمان خصوصی سازی و سازمان ارز گفت: بخشی از احراز صلاحیت به عهده مدیریت این باشگاه خواهد بود. هماهنگی خوبی بین وزارت ورزش و وزارت اقتصاد وجود دارد. با این ویژگی ها 85 درصد از سهام دو باشگاه به گروه ایجاد امید و نشاط واگذار می شود. هواداران پرسپولیس و استقلال امید زیادی به آینده هر دو باشگاه دارند.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم مدعی و مفتخر به اتمام پروژه نیمه تمام است; در سازمان خصوصی شده پروژه نیمه تمام در حوزه واگذاری داریم و با این واگذاری دولت برگ برنده در حوزه واگذاری را می گیرد.

به امید استفاده از حقوق پخش تلویزیونی

بازیان با بیان اینکه به نظر می رسد در پرسپولیس و باشگاه استقلال امید وجود دارد، گفت: در فضای مدیریت ورزش کشور نیز امید ایجاد شده است و با اقدامات انجام شده در این مدت امیدواریم در آینده خبرهای خوبی داشته باشیم. . مالک این باشگاه

وی با ابراز امیدواری به رونق اقتصاد ورزش و بهره مندی هر دو باشگاه از تولید برنامه و حق پخش، گفت: انشالله بعد از این مدت امروز را به عنوان یک روز تاریخی در کشور خواهیم داشت و اینها را تحویل خواهیم داد. دو مهم باشگاه است و این نمی تواند جز در تعامل همه جانبه و همسو برای انجام اقدامات مردمی باشد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا