مطالب میجیک

افزایش ۲۰ درصدی مسمومیت‌ها در اصفهان – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

فرزاد قشلاقی در گفتگو با خبرنگار آنلاین اظهار داشت: مسمومیت با سموم دفع آفات گیاهی، مواد شیمیایی از جمله اسیدها، قلیایی ها و شوینده های خانگی، فرآورده های نفتی، فلزات سنگین مانند قلع، جیوه و باتری های مینیاتوری، مسمومیت با گزش حیوانات سمی و مسمومیت ناشی از مصرف مواد مخدر… مواد مخدر ، مواد محرک و مشروبات الکلی از جمله انواع مسمومیت در اصفهان است.

وی تصریح کرد: بیمارستان نور و علی اصغر مرکز ارجاع بیماران مسمومیت در اصفهان است و علاوه بر بیماران اصفهانی شامل بیماران کاشان، لرستان، چهارمحال و بختیاری نیز می شود.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان ادامه داد: بخش مسمومیت بیمارستان شامل 21 تخت بستری و 6 تخت آی سی یو است که در صورت نیاز برای پذیرش بیماران غیر مسموم نیز استفاده می شود. لازم به ذکر است که روزانه حدود 25 بیمار در بخش مسمومیت بستری و تحت درمان قرار می گیرند.

55 درصد مراجعین مسمومیت در اصفهان را زنان تشکیل می دهند

وی با اشاره به اینکه 55 درصد مراجعین زن و 45 درصد مرد هستند، ادامه می دهد: 30 درصد مسمومیت ها ناشی از مصرف الکل و مواد مخدر از جمله متادون، هروئین، حشیش و … است.

قشلاگی افزود: بین 10 تا 20 درصد مسمومیت ها تصادفی یا عمدی است که معمولا در کودکان دیده می شود و بقیه معمولا عمدی و آگاهانه است.

وی بیان کرد: خوشبختانه بیش از 99 درصد بیماران مسموم بهبودی کامل پیدا می کنند و میزان مرگ و میر ناشی از مسمومیت کمتر از 1 درصد است.

رئیس اداره مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر با بیان اینکه تعداد بیماران و فوتی ها با توجه به فصل مراجعه متفاوت است، گفت: به عنوان مثال در فصل تابستان بسیاری از مسمومیت ها در اثر استفاده از سموم گیاهی و گزیدگی ایجاد می شود. و در زمستان بیشتر مسمومیت ها ناشی از مونوکسید کربن است.

وی ادامه داد: پیشگیری بهتر از درمان است و آموزش در این زمینه بسیار حائز اهمیت است، باید داروها و سموم را از رسیدن به افراد خودکشی یا ترک آنها دور نگه داشت و از مشاوره روانشناسان و روانپزشکان خودداری کرد.

افزایش سمیت در بین مهاجران

قشلاگی با اشاره به افزایش جمعیت و مهاجرت به استان اصفهان افزود: شاهد افزایش مسمومیت ها هستیم و هر روز دو تا سه نفر از مهاجران افغانستانی مرتکب مسمومیت عمدی می شوند.

قشلاگی ادامه می دهد: امروزه شاهد راه اندازی دپارتمان های درمان و اداره بیماران مسموم در تمامی کشورهای توسعه یافته، کشورهای در حال توسعه و حتی برخی از کشورهای توسعه نیافته مانند فلسطین، این مراکز کنترل دارو و مسمومیت هستیم که خدمات مشاوره شبانه روزی ارائه می کنند. و راهنمایی و راهنمایی بیماران مسموم نقش بسیار ارزنده ای دارد و وجود چنین مرکزی در شهر ما بسیار احساس می شود.

توضیح: به عنوان مثال اگر این مرکز ساخته شده باشد، نیازی به اعزام بیماران از شهرستان به شهر اصفهان نیست، اما در حال حاضر به دلیل نبود چنین مرکزی و عدم اطلاع پزشکان در شهر، بیماران مراجعه می کنند. . از جای دیگری به اصفهان فرستاده می شود که هزینه ها، نگرانی ها، خطر ارسال و افزایش تعداد تخت های بستری در بخش مسموم شده است و این یک نقص در سیستم درمانی محسوب می شود.

وی گفت: همان مرکز کنترل دارو و مسمومیت شهرستان زیر نظر معاونت غذا و دارو است که جدا از اداره سم است و فقط بیماران را راهنمایی می کند که دارو را از کجا تهیه کنند اما وجود ندارد. مشاوره برای بیماران مسموم شده ارائه می شود.

رئیس بخش مسمومیت های بیمارستان نور و علی اصغر اصفهان گفت: تعداد افراد مسموم شده نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است و بیشترین مسمومیت عمدی در بین زنان 20 تا 40 ساله است که مسمومیت ایجاد کرده ایم با سوء مصرف مواد مخدر در افراد

وی ادامه داد: مسمومیت با قرص برنج در سال های اخیر افزایش یافته و در دسترس بودن بدون کنترل توزیع و فروش دلیل اصلی آن است.

دکمه بازگشت به بالا