افزایش متوسط تولید بنزین در دولت سیزدهم

تولید بنزین | دولت سیزدهم

میجیک/ خراسان رضوی وزیر نفت از افزایش میانگین تولید بنزین از 91 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر در دولت مردمی خبر داد.

جواد اوجی شامگاه پنج شنبه 28 بهمن ماه در بازدید از رویداد ملی روایت پیشرفت که در محل نمایشگاه دائمی آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب گفت: خون شهیدان انقلاب و امام راحل، از انقلاب تا کنون، دستاوردهای کشور به خیر و برکت بوده است. امروز شهادت می دهم که کارها و پروژه ها در دولت مردم بسیار سریع بوده است.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی صنعت نفت و گاز صنعتی وابسته و اکثریت در دست مشاوران و کارشناسان خارجی بود، ادامه داد: قبل از انقلاب فقط یک پتروشیمی و یک پالایشگاه گاز داشتیم. قبل از انقلاب سقف تولید 5 میلیون بشکه هم نبود. به برکت خون شهدا و انقلاب اسلامی و تلاش متخصصان صنعت نفت، اکنون با 23 پالایشگاه گاز، 10 پالایشگاه نفت و بیش از 70 مجتمع پتروشیمی شاهد تولید بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در روز هستیم. . . سال گذشته صادرات محصولات پتروشیمی ما 14 میلیارد دلار ارز عرضه شده در سامانه نیما بوده است. امروزه در حوزه نفت تقریباً 3 میلیون و 450 هزار بشکه نفت در کشور تولید می شود.

وزیر نفت در خصوص توانایی صنعت نفت گفت: امروز در هیچ کجای صنعت خود مشاور خارجی نداریم. ما در ساخت مجتمع های پتروشیمی، ساخت پالایشگاه ها، توسعه میادین نفت و گاز، دانش فنی، ساخت، نصب و راه اندازی صنعت مستقلی هستیم و این اقدامات توسط متخصصان و متخصصان این کشور انجام می شود.

اوجی با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 150 میلیارد دلاری در عسلویه گفت: عسلویه قطب انرژی کشور شده است و با دیدن آن احساس غرور می کنیم. بیشتر تولید گاز ما از میادین مشترک با قطر است و سقف تولید ما از قطر همسایه بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بخش گاز در صنعت و نیروگاه ها و مجتمع های پتروشیمی ارزش افزوده دارد، گفت: تمام محصولات پتروشیمی امروز در کشور تولید می شود. یکی از حوزه های پیشرفته ما، صنعت پتروشیمی است که علاوه بر مستقل بودن، از 95 کاتالیست دنیا، 92 کاتالیست در داخل کشور تولید می شود.

وزیر نفت افزود: علاوه بر بحث خودکفایی در ساخت پتروشیمی ها، پالایشگاه های نفت و توسعه میادین نفت و گاز، صادرات خدمات فنی و مهندسی را داریم که در این دولت در حال انجام است. ما در مورد پالایشگاه و بازسازی و توسعه و راه اندازی میدان در ونزوئلا وارد بحث شدیم.

اوجی با اشاره به تحریم های اعمال شده علیه ونزوئلا افزود: اکثر مستشاران و کارشناسان این کشور آمریکایی هستند. با توجه به اینکه ونزوئلا رتبه اول ذخایر نفتی را دارد، پس از تحریم ها علیه ونزوئلا و خروج مستشاران آمریکایی، عمده فعالیت نفتی این کشور کاهش یافته است. با ورود کارشناسان و متخصصان به مناطق مختلف کشور، اکنون تنها در یک پالایشگاه ظرفیت از 5000 بشکه به حدود 110000 بشکه افزایش یافته است.

وی در تشریح اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: در شهریور 1400 در حوزه صنعت نفت و گاز تولید ما 2300 میلیون و صادرات بیش از 400 تا 500 هزار بشکه بوده است. علاوه بر این، روزانه بیش از 250 تا 270 میلیون مترمکعب گاز داریم. بنابراین علاوه بر چالش درگیری، با مشکل صادرات گاز نیز مواجه هستیم. در 10 ماه گذشته 30 میلیارد دلار نفت، گاز و میعانات گازی فروخته ایم و خدا را شکر مشکلی برای تامین نیاز ارزی کشور نداریم. تمامی نیازهای ارزی کشور با این ارز صنعتی تامین شده است.

وزیر نفت در خصوص تامین امنیت انرژی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار به دلیل عدم تعادل گاز و کمبود ذخایر سوخت مایع در نیروگاه ها، خاموشی گاز در فصل زمستان رخ داد. با عنایت خداوند و با تلاش هایی که صورت گرفت می بینیم که در سال 1401 دمای بیش از 20 استان ما به منفی 20 درجه رسید و به جز یک شهر در هیچ جای کشور گازرسانی نداشتیم. و خط گاز شهر نیز در سال جاری تقویت شد. این به دلیل برنامه ریزی برای افزایش تولید گاز است. اکنون نسبت به ابتدای دولت بیش از 50 میلیون متر مکعب به تولید گاز اضافه شده است.

اوجی یادآور شد: در ابتدای سلطنت پروژه های نیمه تمام را دنبال می کردیم، خاطرنشان کرد: در سال های 1400 تا 1402 در مجموع 132 پروژه مهم متناسب با رشد تولید به ارزش 28 میلیارد دلار به اتمام رسید. اجرا شد. همچنین از ابتدای دولت 50 پروژه جدید به ارزش 48 میلیارد دلار را آغاز کردیم که برخی از آنها تاکنون اجرایی شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه میدان عمومی نامشخص نداریم، گفت: در حوزه نفت 48 درصد میدان عمومی را با 460 هزار بشکه و میدان عمومی گاز را با 17 درصد افزایش به 704 میلیون مترمکعب رسانده ایم. . .

اوجی در بخش تکمیل پروژه پالایشگاهی کشور توضیح داد: ظرفیت پالایش نفت کشور از 2 میلیون و 100 هزار بشکه به 2 میلیون و 370 هزار بشکه رسیده است. توسعه این پالایشگاه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. فرآورده های نفتی در دنیا قابل تایید نیستند و ارزش افزوده بالایی دارند. در دولت مردمی شاهد رشد ۱۳ درصدی نفت در پالایشگاه هایی مانند پالایشگاه فاز ۲ آبادان هستیم.

وی بیان کرد: میانگین تولید بنزین ما از 91 میلیون لیتر به 114 میلیون لیتر افزایش یافت. در محصولات گازوئیل و پتروشیمی از 68 میلیون تن به 76 میلیون تن رسیده ایم.

وزیر نفت با تاکید بر رشد بی نظیر اقتصادی گروه نفت و گاز در دولت مردمی گفت: در سه ماهه دوم سال 1402 25.7 درصد رشد داشته ایم که این نتیجه سرمایه گذاری و شناسایی پروژه های کلیدی برای افزایش تولید، افزایش تولید است. درآمد ارزی کشور رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال 1401 معادل 10.5 درصد (بیشترین رشد در بین تمام بخش ها) بوده است.

اوجی در خصوص پروژه های بزرگ آماده افتتاح در دهه فجر سال 1402 خاطرنشان کرد: در همان روز از دهه فجر نزدیک به 15 پروژه به ارزش 2.2 میلیارد دلار در بخش های بالادستی و پایین دستی به بهره برداری رسیده ایم.

امضای قرارداد 8 میدان نفت و گاز با شرکت های سرمایه گذاری تا پایان سال

وی با اشاره به برنامه ریزی برای عقد قراردادهای جدید تا پایان سال 1402، افزود: در دولت گذشته مناقصه توسعه میادین نفت و گاز 50 ماه به طول انجامید اما در این دولت این میزان به 28 ماه افزایش یافته است. . تا قبل از پایان سال قرارداد 8 میدان نفتی و گازی به ارزش 14 میلیارد دلار با هدف افزایش تولید به اتمام می رسد.

وزیر نفت افزود: امروز 98 درصد خانوارهای شهری و 76 درصد خانوارهای روستایی از نعمت گاز بهره مند هستند. امسال 93 درصد سبد سوخت نیروگاه را گازرسانی کردیم که تقریبا 30 میلیون متر مکعب در روز بیشتر از سال گذشته است. همچنین علاوه بر تامین سوخت هواپیماهای کشور، بیش از 50 هزار واحد صنعتی در کشور از این طریق تامین می شود. هیچ توقفی در صادرات گاز وجود ندارد در خصوص بنزین نیز 4400 جایگاه سوخت در کشور عرضه می کنیم. دو حمله سایبری داشتیم که ظرف چند ساعت برطرف شد.

تعریف یک پروژه عام المنفعه که هزینه آن 32 پس انداز در دولت است

اوجی با بیان اینکه ما جدا از بحث تامین منابع ارزی و امنیت انرژی مسئولیت های اجتماعی داریم، تصریح کرد: دولت قبل 2 تلاش برای پروژه های عام المنفعه در استان های نفت خیز انجام داد اما در دو سال و نیم این دولت. ما تقریباً 32 تلاش در پروژه عام المنفعه داریم که بخش های مختلفی را گنجانده ایم. مسئولیت اجتماعی ما قبل از این دولت و قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا