مطالب میجیک

افزایش سهم دانشجویان دختر در تحصیلات دانشگاهی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، علی باقر طاهری نیا معاون وزیر علوم و رئیس پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی صبح امروز در نشست با خبرنگاران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خدمت آخرین آمار آموزش عالی را با تراز تحصیلات. ، جنسیت و رشته تحصیلی (سال تحصیلی 1401-1402) و گفت: موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی مرجع رسمی آمار آموزش عالی کشورها و سازمان های بین المللی است و این مجموعه آمار را از موسسه دریافت می کند.

آنها آخرین آمار دانشجویی در دانشگاه های سراسر کشور را نشان می دهند و ادامه می دهند: تعداد کل دانشجویان 3249601 نفر، نسبت زنان و مردان تقریباً یکسان است و با توجه به تعداد دانشجو، بیشترین پراکندگی دانشجو است. در مقطع کارشناسی است که 64 درصد دانشجویان را اختصاص داده است.

معاون وزیر علوم افزود: 16 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد، 13 درصد در مقطع کاردانی و 4 درصد در مقطع دکتری.

مشاغل دولتی در علوم انسانی در کشور ما بیشتر است

وی ادامه داد: از آمار اعلام شده سهم دانشجویان در رشته های علوم پایه 6 درصد، علوم پزشکی 9 درصد، فنی و مهندسی 22 درصد، کشاورزی و دامپزشکی 4 درصد، هنر 7 درصد و علوم انسانی 52 درصد و دلایل 52 درصد است. آمار یک رشته انسانی است این به دلیل وجود رشته های مختلف در این زمینه است. علاوه بر این، بشردوستان در زمینه کار از انعطاف بیشتری برخوردارند و مشاغل دولتی در حوزه بشردوستانه در کشور ما بیشتر است و همین امر باعث می شود که سهم بشردوستانه افزایش یابد.

وی ادامه داد: این زمانی است که بخش بشردوستانه کاهش و فنی و مهندسی افزایش یافته است.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه سهم دانشجویان دختر 50:50 است، افزود: از سال 1390 تا 1394 تعداد دانشجویان دختر کاهش یافته اما این روند نسبت به سال 1395 افزایش یافته و امسال تعداد دانشجویان دختر بیش از . نر. افزایش سهم دانشجویان دختر از سال 1395 آغاز شد و در سال آینده جهش خواهد داشت و این تفاوت افزایش خواهد یافت.

پیشرفت چشمگیر در ورود زنان به دانشگاه

وی با اشاره به پیشرفت چشمگیر بانوان در پذیرش دانشگاه ها، افزود: 58 درصد از پذیرفته شدگان دانشگاه ها در سال گذشته را دانشجویان دختر تشکیل می دادند.

طاهری نیا افزود: سهم دانشجویان دکتری تا سال 99-1400 افزایش یافت اما پس از آن روند کاهشی داشت و کاهش تعداد دانشجویان دکتری تاثیر مستقیمی بر تولید علم و رتبه دارد و در واقع می توان گفته می شود یکی از مهم ترین دلایل کاهش رتبه بین المللی در بخش تولید علم (انتشار مقاله) به افت دانشجویان دکتری مربوط می شود.

رشته های مرتبط با آموزش بیشترین رشد پذیرش را دارند

معاون وزیر علوم با اشاره به بیشترین پذیرش رشته ها افزود: رشته های مرتبط با آموزش بیشترین رشد پذیرش را دارند و کمترین رشد پذیرش دانشجو در رشته هایی مانند عمران، علوم اداری، مکانیک، فلزکاری است. و الکترونیک

وی ادامه داد: در سال های 1402-1401 نسبت به سال های 1402-1498 بیشترین رشد پذیرش در رشته مهندسی پزشکی بوده و در 5 سال اخیر بیشترین رشد را داشته است.

سهم آموزش های مهارتی در برنامه هفتم توسعه

رئیس پژوهشکده و برنامه ریزی آموزش عالی به بخشی از آموزش های مهارتی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در برنامه هفتم پیش بینی شده این قسمت به 50 درصد افزایش یابد. این در شرایطی است که سهم مهارت آموزی در هر دو دانشگاه علمی و فنی و متخصصان تخصصی کاربردی بیش از 12 درصد است و با توجه به جنبه های مهارتی سایر رشته ها و دانشگاه ها، سهم آموزش های مهارتی به 40 درصد می رسد.

وی با اشاره به آمار هیات علمی افزود: در حال حاضر 79 هزار هیات علمی تمام وقت داریم که از این تعداد 54 درصد استادیار، 9 درصد استاد و 20 درصد دانشیار و سهم اساتید زن 30 نفر است. % از کل استاد

معاون وزیر علوم افزود: سالانه بیش از 500 هزار نفر از دانشگاه های ما فارغ التحصیل می شوند و جذب بازار کار می شوند که از این تعداد 52 درصد مرد و 48 درصد زن و 54 درصد فارغ التحصیل علوم انسانی هستند.

دکمه بازگشت به بالا