مطالب میجیک

افزایش ریسک نارسایی قلبی در زنان مسن چاق – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین هلث بر اساس این مطالعه، زنانی که در سن 55 سالگی یا بالاتر وارد یائسگی می شوند، در معرض بالاترین خطر قرار دارند.

دکتر”ایمو ابونگمحقق ارشد دانشگاه کالیفرنیا در برکلی گفت: ما پیش بینی می کنیم که چاقی بر خطر نارسایی قلبی در زنانی که یائسگی زودرس داشته اند تأثیر بگذارد. اند، خیلی بیشتر. “اما اینطور نیست.”

او می افزاید: «اثرات مضر چاقی بر خطر نارسایی قلبی در میان زنانی که یائسگی دیررس را تجربه کرده اند، بالاترین میزان است.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، نارسایی قلبی به این معنی است که قلب نمی تواند خون و اکسیژن کافی را به اندام های بدن پمپ کند تا به درستی کار کند.

یائسگی معمولا بین 45 تا 55 سالگی شروع می شود، اما برخی تحقیقات قبلی نشان داده اند که میانگین سنی در شش دهه گذشته 1.5 سال افزایش یافته است.

میزان یائسگی دیررس بیش از 14 درصد و میزان یائسگی زودرس (قبل از 45 سالگی) تقریباً 13 درصد است.

تغییرات هورمونی که با قطع قاعدگی رخ می دهد می تواند بر قلب تاثیر بگذارد. تحقیقات قبلی نشان داده است که یائسگی زودرس خطر نارسایی قلبی را افزایش می دهد، اما مشخص نیست که یائسگی دیررس چقدر بر خطر نارسایی قلبی تأثیر می گذارد.

برای یافتن این موضوع، محققان داده های نزدیک به 4500 زن مسن آمریکایی را در یک مطالعه طولانی مدت تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان پس از میانگین 16.5 سال پیگیری از نظر بیماری قلبی مورد ارزیابی قرار گرفتند، در حالی که میانگین آن تقریباً 64 سال بود. در طول دوره پیگیری، تقریباً 900 نفر دچار نارسایی قلبی شدند که منجر به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ شد.

محققان رابطه معناداری بین خطر نارسایی قلبی و سن در دوران یائسگی، شاخص توده بدنی و دور کمر پیدا کردند.

به ازای هر 6 امتیاز افزایش در شاخص توده بدن، خطر نارسایی قلبی برای زنان در گروه یائسگی اولیه 39 درصد، برای زنان بین 45 تا 49 سال، 33 درصد و در گروه یائسگی دیررس دو برابر افزایش می یابد. .

شاخص توده بدنی بالاتر با افزایش خطر نارسایی قلبی در زنان 50 تا 54 ساله که یائسگی داشتند، مرتبط نبود.

همچنین به ازای هر 15 سانتی متر افزایش دور کمر، خطر نارسایی قلبی در زنان در گروه یائسگی دیررس تقریباً 3 برابر می شود.

بر اساس این مطالعه، دور کمر خطر نارسایی قلبی را برای زنان دیگر گروه های سنی یائسگی افزایش نداد.

محققان می گویند این یافته ها می تواند برای غربالگری زنان یائسه از نظر نارسایی قلبی و مشاوره در مورد پیشگیری مفید باشد.

دکمه بازگشت به بالا