افزایش استفاده از تراشه‌های بومی در خودروهای برقی چینی

چینی | خودرو

دولت چین در راستای کمپین خود برای کاهش وابستگی به واردات غربی و تقویت صنعت نیمه هادی داخلی خود، از سازندگان خودروهای برقی این کشور خواسته است تا خرید خود را از سازندگان تراشه خودروهای داخلی افزایش دهند.

به گزارش میجیک، یک منبع آگاه به بلومبرگ اعلام کرد: امسال وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین از خودروسازان خواسته است تا تولید قطعات داخلی برای دریافت تراشه های چینی را تسریع کنند. دیده‌بان فناوری چین قبلاً هدف غیررسمی را برای خودروسازان تعیین کرده بود که تا سال 2025 تراشه‌های خود را پنج برابر بیشتر در داخل کشور تهیه کنند.

به گفته منابع اطلاعاتی، اکنون این وزارتخانه به طور مستقیم به شرکت ها می گوید در صورت امکان از نیمه هادی های خارجی خودداری کنند. این بدان معناست که شرکت های خارجی تراشه باید محصولات خود را از طریق کارخانه های چینی مانند SMIC تولید کنند. در حراج اخیر که توسط یک برند بزرگ برگزار شد، یک فروشنده خارجی علیرغم پیشنهاد 30 درصد کمتر از برنده، نتوانست برنده قرارداد شود.

این توسعه نشان دهنده تلاش مضاعف چین برای تقویت صنعت فناوری خود در پاسخ به اقدامات ایالات متحده برای محدود کردن توسعه تراشه های چینی از طریق تحریم ها و محدودیت های فروش فناوری پیشرفته است. دستورالعمل چین در مورد خودروها برای شرکت هایی مانند Nvidia، NXP، Renaissance Electronics و Texas Instruments که برای تامین قطعات بزرگترین بازار خودروهای الکتریکی جهان با شرکت های چینی رقابت می کنند، عدم اطمینان ایجاد می کند.

پس از انتشار این خبر، سهام این سازنده تراشه اروپایی که قطعات را به شرکت های خودروهای برقی چینی می فروشد، سقوط کرد.

بسیاری از برندهای چینی قطعات مختلفی از تراشه های مدیریت انرژی گرفته تا میکروکنترلرها و آی سی های نمایشگر را خریداری می کنند. چندین خودروساز، از برند بزرگ BYD گرفته تا استارت‌آپ‌هایی مانند New، به پردازنده‌های انویدیا برای هماهنگ کردن قابلیت‌های خودروهای متصل خود متکی هستند.

پکن یک صنعت تولید تراشه داخلی ایجاد کرده است که می‌داند از رقبای خارجی عقب است، اما حمایت از اقتصاد و حفظ برتری ژئوپلیتیکی مهم است. این دستورالعمل جدید در راستای تعهد امسال برای بسیج همه ابزارهای موجود برای دستیابی به برتری فناوری از ایالات متحده و سایر کشورها است.

دولت چین نیز در حال آماده سازی محدودیت هایی به ویژه در بخش خودرو است.

سفارشات اجباری برای تراشه های چینی چشم انداز تلافی بیشتر را افزایش می دهد زیرا واشنگتن کمپین مهار خود را دو برابر می کند. علاوه بر این، آمریکا و متحدان اروپایی آن نگرانی بیشتری نسبت به ورود چین به نسل قدیمی چیپ‌ها نشان داده‌اند. دولت بایدن در حال بررسی تعرفه های گمرکی بر این قطعات و استفاده از ابزارهای تجاری دیگر است، اما گفته است که قصد ندارد استفاده از کنترل های صادراتی را محدود کند.

طبق گزارش بلومبرگ، اگرچه مقررات ایالات متحده در سال 2022 توسعه قابلیت های پیشرفته ساخت تراشه چین را محدود می کند، اما بر توانایی این کشور برای استفاده از تکنیک های قدیمی تر از 14 نانومتر تأثیری نخواهد گذاشت. این امر باعث شده است که شرکت های چینی سریعتر از هر جای دیگر دنیا کارخانه های جدید بسازند. انتظار می رود شرکت های چینی تا سال 2026 26 کارخانه بسازند که از ویفرهای 200 و 300 میلی متری استفاده می کنند. در مقابل 16 کارخانه در منطقه آمریکا از این ویفر استفاده می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا