اقتصادی

افتتاح و بهره‌برداری از ۶ پروژه مهم ارتباطی کشور

افتتاح و بهره برداری از 6 پروژه مهم ارتباطی کشور

رئیس جمهور همزمان با روز جهانی ارتباطات 6 پروژه مهم ارتباطی وزارت ارتباطات و انفورماتیک را افتتاح کرد تا در 20 ماهه نخست فعالیت دولت سیزدهم گام های بلندی برای توسعه کشور برداشته شود. زیرساخت ارتباطی

به گزارش میجیک، سید ابراهیم رئیسی عصر امروز چهارشنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات شش پروژه مهم ارتباطی کشور را افتتاح کرد به طوری که با بهره برداری رسمی، زیرساخت های ارتباطی مهمی در 20 ماهه نخست سال جاری ایجاد شده است. فعالیت دولت سیزدهم و گام مهمی است که در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات حذف شود.

اولین پروژه ابلاغی از سوی رئیس جمهور و با توضیحات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، پنجره ملی خدمات هوشمند دولت است که با اعتباری بیش از 25 میلیارد تومان راه اندازی شد.
با راه اندازی این طرح، تمامی خدمات دولتی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به مردم ارائه می شود. بر اساس ارزیابی انجام شده، بیش از 95 درصد دستگاه ها به یک پنجره متصل هستند و بیش از 2700 سرویس با احراز هویت یک بار در دسترس کاربران است. بر اساس لایحه بودجه 1402، تا پایان سال جاری 100 درصد خدمات دولتی باید از این پنجره به مردم ارائه شود، 20 درصد نیز به صورت هوشمند و بدون نیاز به ارائه مستندات و مراجعه انجام می شود. سوال
پروژه دوم که فاز اول آن هم اکنون در حال انجام است، ایجاد سه میلیون روکش فیبر نوری در طرح ملی فیبر نوری برای منازل و مشاغل موسوم به FTTX است.
اجرای این پروژه در 19 استان و بیش از 60 شهر آغاز شده و تاکنون 500 میلیارد تومان برای ساخت و ساز هزینه شده است.
طرح توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور در مناطق ثابت و سیار از سال گذشته آغاز شده و تا پایان دولت سیزدهم 20 میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه ارتباطی پرسرعت قرار خواهند گرفت.
توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری، پروژه اصلی توسعه وزارت حمل و نقل در سال جاری به شمار می رود.
پروژه اتصال فیبر ابوموسی، تنب بزرگ، جزیره تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش از دیگر پروژه هایی است که امروز توسط رئیسی با اعتباری بیش از 175 میلیارد تومان راه اندازی شد.
این طرح به منظور بهبود ارتباط جزایر ایرانی در خلیج فارس و سرزمین اصلی اجرا شده است و با اجرای این طرح ارتباط جزایر با سرعت و کیفیت بالاتری برقرار می شود.
در این پروژه با استفاده از ظرفیت و توان بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان، بیش از 154 کیلومتر الیاف گذاری دریایی انجام شده است.
همچنین اتصال 4000 روستای جدید بالای 20 خانوار به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم با هزینه ای بیش از 4200 میلیارد تومان از دیگر پروژه هایی است که امروز افتتاح شده است. این طرح با هدف توسعه بستر ارتباطی در کشور با اتصال روستاها و مناطق توسعه نیافته به شبکه ملی اطلاعات اجرا شده است.
توسعه دسترسی عادلانه و متوازن به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با توسعه شبکه های ارتباطی در تمامی روستاهای بالای بیست خانوار کشور از برنامه های اصلی وزارت ارتباطات تلقی می شود.
بر اساس برنامه، سایر روستاهای بالای 20 خانوار کشور نیز تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.
از دیگر پروژه های افتتاح شده امروز می توان به افتتاح و بهره برداری از فاز اول ظرفیت سازی شبکه زیرساخت کشور اشاره کرد که با بهره گیری از توانمندی های تولید داخل با اعتباری بیش از 600 میلیارد تومان به اتمام رسیده است.
به منظور توسعه و بهبود پایداری شبکه زیرساخت مخابرات پایتخت و تامین نیازهای آتی کشور، این پروژه برای اولین بار با استفاده از توان تولیدکنندگان داخلی و با نرخ 20 ترابیت آغاز شده است. بر ثانیه و امروز فاز اول با ظرفیت 12 ترابیت بر ثانیه افتتاح شد.
آخرین طرح افتتاح شده امروز سامانه رضایت کارکنان دولت است که با دستور رئیس جمهور و با هدف جلب افکار عمومی و دریافت بازخورد از خدمات کارکنان دولت با اعتباری بالغ بر 5 میلیارد اجرا شد. تومان
این طرح با هدف افزایش نظارت و اصلاح رویه دستگاه های اجرایی و افزایش رضایتمندی مردم در مراجعه به دستگاه های دولتی اجرا شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا