مطالب میجیک

اعلام نتایج طرح بررسی موانع فرزندآوری زنان عضو هیأت علمی دانشگاه – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین به نقل از وزارت بهداشت، جلسه رایزنی و همفکری در خصوص طرح «بررسی موانع زایمان برای اعضای هیأت علمی زن با رویکرد پیشنهاد اصلاح و بازنگری در قوانین وزارت علوم» برگزار شد. حضور جمعی از مسئولان از جمله دکتر مهدی بیات مشاور وزیر در امور هیأت امنا و حسابرسی مرکزی، دکتر محمد جواد محمودی رئیس پژوهشکده جمعیت، دکتر سیده فاطمه موسوی مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی دفتر رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و نمایندگان شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی مرکز پژوهش های شورای اسلامی و اعضای منتخب هیات علمی برگزار شد. در دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی.

دکتر محمدمهدی ذوالفقارزاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به تصویب و اجرای قانون حمایت از خانواده ها و جوانان جمعیت گفت: از همان ابتدای در اجرای این قانون، بند مربوط به وزیر کل علوم و نمایندگان فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دفتر آمار سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی و بر اساس هر بخش از برنامه یا رویکرد به تصویب رسید.

وی ادامه داد: لزوم بازنگری و بازنگری در برخی از آیین نامه ها و رویه های جاری در وزارت علوم یکی از الزامات اجرای صحیح قانون تلقی می شود که نیازمند ایجاد خط مشی صحیحی در این راستا است تا بازنگری صورت گیرد. بر اساس علم و لذا باید درک شود، طرح بررسی موانع به دنیا آمدن فرزند یکی از اعضای هیئت علمی دختر با حمایت معاونت امور زنان و خانواده در دستور کار قرار گرفت.

ذوالفقارزاده ابراز امیدواری کرد: نتایج این طرح به ویژه توصیه های سیاستی برای دست اندرکاران مفید باشد.

دکتر زهرا عبدخدایی، عضو هیئت علمی و مدیر پروژه دانشگاه شهید بهشتی نیز ضمن ارائه گزارشی از روند اجرای پروژه به بیان اهداف، نیازها و چالش های این طرح پرداخت.

عبدخدایی تصریح کرد: قانون حمایت از خانواده و جوانان جمعیت توانسته بر برخی چالش های پیش روی فرزندآوری تاکید کند اما نخبگان علمی و دانشگاهی و شرایط کاری آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته است. آمار در مورد موضوع بچه دار شدن و توصیه بر اساس هر مشکل.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اجرای این طرح با استفاده از ابزار مصاحبه عمیق در سراسر کشور به صورت کیفی انجام شد.

وی افزود: به پیشنهاد معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، مصاحبه با 300 نفر از اعضای هیئت علمی از جوامع هدف طرح در سراسر کشور به منظور شناسایی صحیح موضوعات مختلف و انتخاب مصاحبه شوندگان از بین افراد متاهل انجام شد. زنان بدون فرزند، فرزندان مجرد و برخی

عبدخدایی ادامه می دهد: بر اساس نتایج به دست آمده، برخی مشکلات و موضوعات مربوط به قوانین منع و مسدودسازی، بخشی مربوط به زیرساخت های زیست محیطی و بخشی دیگر مربوط به شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است. نگرش مدیریت، نگرش خانواده و نگرانی نگرش و محیط والدین از دوستان و دانش آموزان.

وی در بخشی دیگر از ارائه پیشنهاداتی برای اصلاح آیین نامه کار، آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی، آیین نامه هیات علمی کشور ارائه کرد و تاکید کرد: اصلاح نگرش های فرهنگی نیز باید انجام شود. به موازات سایر مشکلات

در ادامه این نشست مشورتی نمایندگانی از نهادهای مختلف مشارکت کننده و منتخبی از نمایندگان ذی نفعان به بیان نظرات خود پرداختند.

پس از این نشست، دکتر مهدی بیات مشاور وزیر علوم در امور هیأت امنا و حسابرس مرکزی از نهایی شدن بازنگری آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی در هفته آینده خبر داد و گفت. : تکلیف مندرج در قانون حمایت از خانواده ها و جوانان از جمعیت در بازنگری آیین نامه ها در نظر گرفته شده و توصیه های سیاستی این طرح در صورت ارسال به هیأت امنای مرکزی در حد توان و در چارچوب اختیارات مورد توجه قرار خواهد گرفت. و حسابرسی مرکزی

وی خاطرنشان کرد: همه دانشگاه ها موظف به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان هستند و پرهیز از اجرای این قانون به بهانه تصویب در هیات امنا غیرقابل قبول است، زیرا هیات امنا آن را ندارد. نقشی فراتر از قانون

دکتر محمدجواد محمودی رئیس پژوهشکده جمعیت و دبیر ستاد جوانان جمعیت وزارت علوم با استقبال از اجرای این طرح خواستار ارسال توصیه نامه سیاستی به ستاد ملی جوانان شد.

وی افزود: پژوهشکده جمعیت به عنوان بازوی فکری ستاد ملی جوانان جمعیت آمادگی دارد طرح های پیشنهادی اعضای هیات علمی دانشگاه را بررسی و در صورت تایید پیگیری و حمایت کند.

در این جلسه دکتر اکرم حسینی مقدار، نایب رئیس شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با اشاره به وضعیت خاص کشور در حوزه جمعیتی و در چالش یا بحران جمعیتی، گفت: بیان کرد: با توجه به نیاز موضوع و همچنین سن باروری طلایی، پیشنهادات جدی در زمینه اصلاح ضوابط و مقررات استخدامی اعضای هیات علمی ارائه و در اسرع وقت اجرایی شود.

دکتر. سیده فاطمه موسوی مدیرکل هماهنگی امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز توجه جدی به مقوله چند فرزندی را از اولویت های کشور دانست و افزود: رفاهی، امکانات معیشتی و همچنین سیاست تشویقی لازم. بسته بندی برای کودکان مختلف باید ارائه شود. .

دکتر آسیه اراهمی رئیس گروه خانواده مرکز پژوهش های شورای اسلامی نیز در این جلسه بخشی از ظرفیت قانون حمایت از خانواده و جوانان را از آمادگی مرکز برای دریافت نتایج مطالعه بیان کرد. و اجرا در محیط بازنگری و قانونگذاری.

دکتر طیبه عباسی از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران یکی از حاضران در این نشست با بیان برخی از چالش های پیش روی مادران این دانشکده به پیامدهای دوران پس از بارداری اشاره کرد. گفت: مشکلات اصلی مادران اعضای هیات علمی تنها یک سال پس از تولد فرزندانشان، در بازگشت به دانشگاه و مواجهه با چالش های تحصیلی از سوی همکاران و دانشجویان رخ می دهد.

دکتر بهاره ماه بانوی، عضو هیئت علمی دانشکده حاکمیت دانشگاه تهران، یکی از حاضران در این نشست بود که یافته های این پژوهش را به طور کامل شامل دغدغه های اعضای هیات علمی می داند و توسعه مدارس و مهدکودک ها را مد نظر قرار می دهد. . وابستگی به دانشگاه مهم است و در بعد نگرش پیشنهاد می شود که بخشی از ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان برای اعضای هیئت علمی مادر تا حد امکان کاهش یابد.

در نهایت مقرر شد توصیه های سیاستی برگرفته از این طرح در اختیار نمایندگان گروه های دعوت شده به این جلسه مشورتی قرار گیرد تا در حد توان پیش بروند.

دکمه بازگشت به بالا