اقتصادی

اسناد غیر رسمی بی‌اعتبار می‌شود؟

سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول که مدتی است از سوی دولت، دادگاه و مجلس پیگیری شده است، در روزهای اخیر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده و احتمالا پس از سال ها با این پیشنهاد محقق خواهد شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش میجیک، سال هاست کارشناسان و برخی مسئولان از معضل معاملات غیررسمی و املاک سفته ای صحبت می کنند. نگاه کلی دولت سیزدهم و دادگاه ها این است که اسناد رسمی را به عنوان اسناد ملکی غیررسمی و باطل تشخیص دهند. چندی پیش مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در این باره به میجیک گفت: نقض اسناد عادی باید از سفته بازی در بازار مسکن جلوگیری کرد و با هماهنگی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه یابد.

پیشنهاد الزام ثبت رسمی معاملات ملکی دو بار از سوی هیات امنا رد شده است. شورا این معامله را غیرقانونی و خلاف موازین شرعی دانست.

از ماه جدید این موضوع از سوی دولت و مجلس بازگردانده شد و اکنون منتظر تصمیم مجمع تشخیص سلامت نظام به عنوان مصوبه ای مهم و چالش برانگیز هستند.

در این مورد دادگاه با دولت موافقت کرد. چندی پیش حجت الاسلام والمسلمین محسنی آژه ای درباره اعتباربخشی اسناد رسمی و حذف اعتبار از اسناد عادی گفت که در این زمینه با مقام معظم رهبری، شورای نگهبان و علمای قم مشورت کردیم. و تایید کردیم که وضعیت فعلی در مورد اعتباربخشی اسناد عادی دارای پیچیدگی های بی شماری است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای – رهبر معظم انقلاب نیز سه روز پیش در نکته‌ای مهم، معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول از آنها را منبع بزرگ فساد می نامند و تاکید کردند: معامله باید بی اعتبار شود و علیرغم ایراداتی که به مصوبه مجلس از نظر شورای نگهبان وارد است، به نفع کشور و نظام است که در نهایت این قانون را تصویب می کند. “

پس از این سخنان حکیمانه، مقامات دولتی و برخی نمایندگان مجلس بر لزوم تخریب اسناد غیررسمی تاکید کردند. مهرداد بذرپاش – وزیر راه و شهرسازی در شبکه اجتماعی نوشت: نظر حکیمانه رهبر انقلاب مبنی بر اعتبار اسناد رسمی در برابر فساد اسناد عادی، گره گشایی تاریخی در ساماندهی بازار مسکن است.

حجت الاسلام حسن نوری عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس وی همچنین گفت: مجلس با توجه به نظر مقام معظم رهبری بر لزوم بی اعتباری اسناد عادی در طرح اعتبار اسناد رسمی و عدم اعتبار اسناد عادی تاکید کرده و انتظار می رود پس از چند سال، شورا در این طرح اقدام کند. تشخیص مصلحت از سیستم در رابطه با تعیین تکلیف این پروژه.

محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در توییتر خود نوشت: به برکت این مصوبه تاریخی، زمینه فرار مالیاتی و پولشویی را تسریع خواهیم کرد.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا