از نگاه قرآن کریم زوجیت زن و مرد منشأ الاهی دارد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

از نگاه قرآن کریم زوجیت زن و مرد منشأ الاهی دارد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین ، متن زیر یادداشتی است که توسط حجت الاسلام محمدرضا جباران ، عضو هیئت علمی گروه اخلاق اسلامی ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، نوشته شده است:

یکی از مباحث مقدماتی تحقیق “الگوی اخلاقی قرآن در زمینه روابط” همسردر قرآن کریم بحث درباره منشأ و مفهوم ازدواج وجود دارد. این استدلال ها در دو تحقیق مختلف مطرح شده است.

آغاز ازدواج

از نظر قرآن کریم ، ازدواج زن و مرد منشأ الهی دارد؛ این بدان معناست که خداوند متعال هر دو کلاس را برای ازدواج ایجاد کرده است. او گفت: “سلام ، همه شما از پروردگار خود بترسید ، كه شما را از نفس آفرید و شما را به همسری آفرید.” [۱] ای مردم ، از پروردگارت که تو را از “نفس مجرد” و همسرت آفرید [نیز] “از او درست کن ، مواظب باش”. این آیه قرآن تأکید دارد که خداوند متعال آدم را مانند خود انسان قرار داد. [۲] این پیام ضمن بیان مطالب خود ، بیان می دارد که این دو طبقه (زن و مرد) برای ترکیب و ازدواج ایجاد شده اند و به همین دلیل از کلمه “زوج” برای تفسیر آن استفاده شده است. بر این اساس ، ازدواج زن و مرد از منظر قرآن کریم منشأ الهی دارد و اقدام در این راستا حرکت در جهت اراده الهی تلقی می شود. برخی از آیات مربوط به این امر دلالت دارند.

فرمود: “او شما را از خود و از خود ما آفرید و شما را همسر خود قرار داد.” [۳] او شما را از یک روح آفرید ، و جفت شما را آفرید.

و: «و از آیاتی که باعث شده شما از میان خود ازدواج کنید ، ازدواج کرده اید. [۴] “و این نشانه آن است که او برای شما همسری از نوع خود ساخته است.”

و: وَاللّهُ جَََك ن [۵] “و خداوند شما را از همسران خود قرار داده است ، و همسران شما دارای پسران و دختران هستند.”

و: «فار ……………………… [۶] که آسمانها و زمین را آفرید. او شریک زندگی شما را برای خودش انتخاب کرده است ، بنابراین شما را بسیار خوشحال می کند.

و: «خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَحَهَدَهٍ ثَمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْهَهَا [۷] “او تو را یکی از آنها و شوهرش از خودشان می کند.” در آیه قبل ، منظور از زوجین همسر بدون تمایز است. با توجه به این ادعاها ، ثابت شده است که از دیدگاه اسلام ، زنان و مردان به طبیعت انسانی مقید هستند. [۸]

مفهوم ازدواج در قرآن کریم

س onال در مورد این مسئله کلمه شوهر در آیات مربوط به خانواده یک زوج دارای اعتبار قانونی است که در نتیجه ازدواج رسمی و معتبر ، ازدواج نامیده می شود. یا به معنای یک زوج طبیعی است و به معنای یک ازدواج طبیعی است.

برخی از مفسران کلمه ازدواج را در آیات شورا به عنوان مدینه ترجمه کرده اند. [۹] چون قرآن کریم آن را در ردیف ازدواج گاو قرار داده است ، می فرماید: [۱۰] “او یک جفت برای شما و همچنین دام ایجاد کرد.” علاوه بر این ، برخی از تأثیرات ازدواج در آیات مربوط به ازدواج قانونی نیست. بر این اساس ، احتمال تمایل طبیعی در این آیات امری غیرمعمول نیست.

برای حل این مسئله ، بیایید مفهوم جفت شدن را در آیات دیگر قرآن بررسی کنیم.

علاوه بر آیاتی که در بحث در مورد منشأ ازدواج ذکر شد ، در آیات دیگر ، کلمه زوج به طور مفرد ، جمع و جمع چهل و سه در توصیفات انسانی ، کلاس معنای پنجم ، یک بار برای این به معنی همجنس گرایی و سی و هفت یعنی زن و شوهر رسمی. از سی و هفت مورد استفاده ، پنج بار به معنای زوجین ، از جمله زن و شوهر ، سه برابر مرد متوسط ​​و نود و نه بار به معنای زوج ، استفاده شده است. به عبارت دیگر ، بیش از هشتاد و شش درصد از کاربرد کلمه جفت در پرونده های انسانی ، به معنای جفت های حقوقی ، استفاده شده است. نتایج این مطالعه در جدول زیر نشان داده شده است.

جدول مقالات کاربردی (Z و C) در قرآن

همانطور که اشاره شد ، در قرآن کریم کلمه “شریک” هرگز به معنای یک شریک طبیعی استفاده نشده است ، زیرا برای توصیف انسان به کار رفته است. بسته به ادعا ، با اطمینان می توان فهمید که در هشت آیه مربوط به جعل ازدواج ، ازدواج نیز به عنوان یک ازدواج رسمی در نظر گرفته شده است.

انتقاد از نظریه تفسیری رقبا

ما قبلاً می دانیم که بسیاری از مفسران هستند که کلمه “ازدواج” را در آیه جعل ازدواج به مدینه تعبیر می کنند. نتیجه این تفسیر این است که ببرایان در آیه به معنای یک بربیای طبیعی است. با توجه به آنچه در بررسی آیات قرآن حاصل شده است ، می توان گفت این نظریه درست نیست. علاوه بر این اشکال ، این نظریه با ظاهر و هدف آیه ناسازگار است. در زیر در مورد ناسازگاری صحبت خواهیم کرد

1- تئوری سازگاری با نمایش آیه رقابت می کند

تعبیر زن و شوهر از زن با ظاهر آیه مطابقت ندارد؛ زیرا ، اولاً ، این شامل آیات عمومی است که شامل همان زنان و مردان است. مانند “هی ، همه شما” (نسا 1) ، “مرا برای خود بسازید” (شورا 11 و نحل 72) ، “من برای شما می سازم” (رومیان 21) و “من شما را می سازم” (نسا 1 ، اعراف 6)

ثانیاً ، اگر این جمله برای مردان مانند “همسران خود را بسازید” (فاطر 11) و “و من شما را به همسری تبدیل می کنم” (فصل 8) اعمال می شود ، هیچ جزئیاتی صحیح نیست ، زیرا آنها معتقدند که آنها درست هستند ، آنها باید بپرسد یا بپذیرد و بگویید که این دو آیه اشاره به گروهی از مردم دارد؛ اما نتیجه اول با قوانین قرآن مطابقت ندارد و تفسیر این جفت برای کلاس با ادامه آیه که از ضرب نسل صحبت می کند مطابقت ندارد.

سوم ، اگر این آیات برای مردان در نظر گرفته شده باشد ، متن آیات فاقد هماهنگی لازم است. از آنجا که اکثر گزاره هایی که قبل از ازدواج پیشنهاد می شوند یا به دنبال آن می آیند ، هم شامل زن و مرد می شود. مانند “Ykhlqkm per main Mhatkm” و “Zlkm God Rbkm …” (Az-Zumar: 6) و “Rzqkm I officinalis” و “Fbalbatl Yvmnnn …” (An-Nahl 72) و “Atqva God Alzy .. . “(آن-نسا 1 1) و” Khlqkm ِِن تٍُ ((((((((((((((((((((((

2- سازگاری با نظریه با هدف آیه رقابت می کند

تعبیر زن و شوهر از زن متناسب با هدف آیه نیست؛ زیرا این آیات با تشکر بیان شده و هدف این است که انسان همسر خود را نعمت بداند. اگر منظور همسران این آیات زنان است ، ما باید قسمت پرسنل را برای پسران محدود کنیم و نعمتی را برای او فرض کنیم و بدانیم که خداوند متعال نعمت او را برکت داده و راهی برای دادن آن به او نبوده است. بنابراین ، در بحث قبلی ، کلمه جفت در آیه مطلق تلقی می شود.

نتیجه گیری این است که بربیان در آیات مربوطه این است که ازدواج رسمی و ازدواج رسمی بین زن و مرد منشأ الهی دارد و ازدواج حرکتی به سوی اراده الهی است.

PS

1. زنان ، 1.

2. رازی ، مفاتیح الغیب ، ج 1 ، صص. 15 ، صفحه 89.

3. عارف ، 189.

4. رم ، 21 ساله.

5. نحل ، 72 ساله.

6. نمک ، 11.

7. زم ، 6.

8. سید قطب ، فی ظلال القرآن ، جلد 2 ، صفحه 648.

9. ابن قتیبه ، عبدالله بن مسلم ، تفسیر غریب القرآن ، ص 338 و طبرانی ، سلیمان بن احمد ، تفسیر الکبیر: تفسیر القرآن العظیم ، جلد 5 ، ص.

10. نمک ، 11.

دکمه بازگشت به بالا