از دست دادن بلندمدت حس بویایی و چشایی در برخی مبتلایان کرونا – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

از دست دادن بلندمدت حس بویایی و چشایی در برخی مبتلایان کرونا - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین به نقل از مدیسون خالص، ترانه تار تو، رئیس بخش گوش و حلق و بینی در بیمارستان عمومی سنگاپور گفت: «یافته‌های ما ممکن است برای پزشکان عمومی و متخصصان گوش و حلق و بینی مرتبط باشد تا به بیماران مبتلا به بویایی و چشایی مختل پس از کووید-19 توصیه کنند.»

تغییرات در حس بویایی و چشایی در بیماران کووید-19 شایع است و به طور متوسط ​​نیمی از آنها این علائم را گزارش می کنند.

در حالی که انتظار می رود اکثر بیماران حس بویایی یا چشایی خود را در سه ماه اول پس از عفونت به دست آورند، گروه قابل توجهی از بیماران ممکن است دچار اختلال عملکردی طولانی مدت شوند که نیاز به تشخیص به موقع، درمان فردی و پیگیری طولانی مدت دارد. . .

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی داده‌های 18 مطالعه مشاهده‌ای را که شامل تقریباً 3700 بیمار بود، تجزیه و تحلیل کرد.

مدل‌سازی ریاضی محققان نشان داد که از دست دادن بویایی ممکن است در حدود 5.6 درصد از بیماران مبتلا به کرونا ادامه داشته باشد، در حالی که 4.4 درصد ممکن است حس بویایی آنها را بهبود نبخشد.

محققان دریافتند که یک ماه پس از عفونت اولیه، تنها 74 درصد از بیماران حس بویایی و 79 درصد حس چشایی خود را بهبود یافته اند. پس از شش ماه، 96 درصد حس چشایی و 98 درصد حس چشایی بهبود یافته بود.

داده ها نشان می دهد که زنان نسبت به مردان کمتر قادر به بازیابی حس بویایی و چشایی هستند. همچنین افرادی که در طول عفونت دچار درد بویایی شدیدتر یا گرفتگی بینی می شوند، احتمال بهبودی کمتری دارند.

دکمه بازگشت به بالا