اختصاص ۹۷ پروژه تولید بار اول به وزارت نفت در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم | وزارت نفت

اختصاص ۹۷ پروژه تولید بار اول به وزارت نفت در دولت سیزدهم

حمایت دولت از شرکت های دانش بنیان در تمامی صنایع به ویژه صنعت نفت و گاز یکی از دغدغه های رئیس جمهور شهید است. در راستای تاکیدات همه جانبه آیت الله رئیسی بر رشد و توسعه شرکت های دانش بنیان و حمایت های معاونت علمی ریاست جمهوری، ارتباط صنعت نفت با شرکت های دانش بنیان منجر به افزایش 6 برابری شد. تعداد شرکت‌های نفتی دانش‌بنیان در دولت سیزدهم که نشان از جهش دقیق، پویایی و رشد در اکوسیستم نوآوری و فناوری، این دولت مردمی است.

به گزارش میجیکافزایش فروش فرآورده های نفتی دانش بنیان، خون تازه ای به رگ های فناوری و نوآوری در اکوسیستم ایران نیز تزریق کرد، به نظر می رسد شرکت های نفتی دانش بنیان در دولت سیزدهم دوران گذار را پشت سر گذاشته و به بلوغ رسیده اند. در گفت و گو با رضا سلطانعلی زاده دستیار رئیس جمهور علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در توسعه بازارهای دانش بنیان به بررسی نقش شرکت های دانش بنیان در صنعت نفت کشور پرداخته ایم.

در ابتدای دولت سیزدهم 150 شرکت دانش بنیان در صنعت نفت همکاری داشتند که در سال 1403 به بیش از 600 شرکت افزایش یافت. روند صعودی تعداد شرکت های نفتی بر اساس این دانش یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت نفت است که با پیشی گرفتن از سایر وزارتخانه ها اولین قرارداد را با موفقیت به پایان رساند.

رضا سلطانعلی زاده، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در توسعه بازار دانش بنیان، «اقتصاد دانش بنیان در صنعت نفت» را مزیت مهم اقتصادی برای کشور برشمرد و اظهار داشت: در معاونت علمی ریاست جمهوری ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان برای توسعه شرکت های دانش بنیان، اقدامات اساسی و برنامه ریزی انجام شده است. در حال حاضر فعالیت های انجام شده توسط معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان در چند سال گذشته، به دنبال نفوذ سیستماتیک فرهنگی توسعه فناوری و نوآوری در صنعت نفت بوده و نتیجه آن تحول دانش است. به هویتی مهم و مهم در صنعت نفت تبدیل شود.

افزایش 6 برابری تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت نفت

وی افزایش 6 برابری تعداد شرکت های دانش بنیان فعال در صنعت نفت و گاز را دلیل دیگری دانست و افزود: ایجاد الگوی همکاری مشترک با وزارت نفت (انعقاد قرارداد در زمینه بومی سازی تجهیزات). و فناوری گلوگاه صنعت نفت) در فوریه 1401 با هدف ایجاد بازاری دو میلیارد دلاری در مدت پنج سال برای شرکت های دانش بنیان راه اندازی شد.

سلطانعلی زاده ادامه داد: در بسته اول همکاری هفت گلوگاه مطرح شد که خوشبختانه تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته است و موضوع RSS، CRA، CT و Mini Lng منجر به انعقاد قراردادی به مبلغ 550 میلیون دلار شد. . با تشکیل کنسرسیوم و زنجیره ای از شرکت های مبتنی بر دانش به ارزش 1.5 میلیارد دلار.

ضمن توضیح اینکه در اردیبهشت 1403، 17 سند همکاری بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و وزارت نفت، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و وزارت نفت امضا شد. بیان کرد: از این میزان مبلغ قرارداد 580 میلیون یورو تکمیل و مبلغ 250 میلیون یورو برای شروع بسته دوم منعقد شده است.

به گفته وی، در سال جدید علاوه بر پیگیری مشکلات قبلی، مشکلات جدیدی در صنعت نفت ایجاد می شود و الگوهای موفق قبلی تکرار می شود.

به زودی شاهد بسته دوم همکاری با وزارت نفت خواهیم بود

سلطانعلی زاده از تهیه و تعریف بسته دوم همکاری با وزارت نفت خبر داد و گفت: موضوع به زودی حل می شود.

وی یکی از مشکلات مهم مورد نیاز صنعت نفت برای ارتقای راندمان برداشت را درایو شکستگی هیدرولیکی دانست و اظهار داشت: برای رفع این مشکل قرارداد همکاری مشترک با شرکت نفت و گاز اروندان به ارزش 50 میلیون دلار منعقد شد. همچنین برای توسعه اقتصاد دانش بنیان در زنجیره پایین دستی صنعت نفت و گاز، همکاری با شرکت نفت سپاهان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت کشور با هدف ایجاد بازار حداقل 200 میلیون دلاری دانش شرکت های مستقر

اولین پروژه های کارگروه تولید 97 به وزارت نفت واگذار شد

همچنین به گفته دستیار معاونت علمی، فناوری و اقتصادی رئیس جمهور بر اساس دانش رئیس جمهور، از آغاز به کار اولین کارگروه تولید تا کنون بیش از 800 طرح معرفی شده توسط این نهاد مورد بررسی قرار گرفته است. و ارزیابی شد که از این تعداد در صنعت کل کشور 195 طرح وجود دارد که مبلغ 365 میلیون دلار وصول شده است که از این تعداد 97 طرح به ارزش 256 میلیون دلار به مشکلات ارجاعی وزارت نفت واگذار شده است که از این تعداد، 111 میلیون دلار برای 64 پروژه قرارداد بسته شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا