برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

 اجزا تشکیل دهنده قالب تونلی فرم

قالب تونلی یا تونل فرم چیست؟ برای قالب بندی بتن از قالبهای زیادی استفاده می شود یکی از آنها قالب تونل فرم است که مربوط به قالب های بتن خاص بوده و اجرای آن در سازه های مختلف، با توجه به شرایط موجود، متغیر خواهد بود. تونل فرم یک سیستم قالب بندی  است که به پیمانکار اجازه می دهد در یک عملیات با چرخه روزانه، دیوارها و سقف ها را اجراء کند. لازمه این روش سرعت، کیفیت و دقت تولید در کارخانه و انعطاف پذیری و اقتصادی بودن اجرا داخل سایت بوده  و به عنوان یک روش مدرن ساخت و ساز (MMC) شناخته می شود. شرکت قالب گستر سپنتا طراح ساخت انواع قالب‌های تونلی است.

سیستم ساخت سازه بتنی به روش قالب تونلی، از حدود ۴٠ سال پیش مورد استفاده انبوه سازان در جهان بوده است و تاکنون مورد بازنگریهای فنی از سوی سازندگان قالب قرارگرفته، به طوریکه آخرین نوآوری در این سیستم در اواخر سال ٢٠٠٧ توسط شرکت Mesa ترکیه ای با شماره AWO١٣٢٧۴١٣ به ثبت رسیده است.

قالب تونلی، اجرای ساختمان های با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است که دیوار ها و سقف، با بتن ریزی یکپارچه و هم زمان احداث می شود. قالب های مورد استفاده به شکل⌈ می باشد که بصورت پشت به پشت (به شکل⌈⌉) در دو طرف دیوار و بخشی از سقف ها را قالب بندی می کند و با قرار گرفتن قالب های متوالی در کنار هم، بدون قالب واسط سقفی ( ⌈⌉⌈) یا همرا با آن(⌈⎺⌉⌈) مجموعه قالب های دیوار و سقف را تشکیل می دهند.

قالب تونل فرم، سیستم قالب‌های تونلی در پروژه‌های بتنی که دیوارها و سقف‌ها در یک مرحله اجرا می‌شوند، در نتیجه یک ساختار منظم یکپارچه ایجاد می‌شود، بسیار کارآمد است و دارای مزایای زیر است:

  1. کاهش چشمگیر زمان ساخت پروژه، کاهش هزینه ها، صرفه جویی در منابع انسانی و نیروی کار وعدم نیاز به سرمایه بلندمدت از نظر کاهش زمان ساخت
  2. بهبود کیفیت سازه،حذف عملکرد اتصالات و معماری داخلی و ایجاد ابعاد داخلی دقیق و منظم و کیفیت و دقت بالا از مزایای این سیستم قالب‌بندی است.
  3. مقاومت قالب تونل فرم در برابر زلزله و آتش سوزی بسیار مقاوم می‌باشد؛ زیرا بخشی از دیوارها و سقف آن بتن‌ریزی شده است.

نگاهی به تاریخچه قالب تونلی فرم

این نوع قالب 40 سال است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساخت این گونه سازه‌های بتنی از 40 سال پیش تا به امروز به صورت انبوه در سراسر جهان انجام می‌شود و در حال حاضر بازنگری‌های فنی توسط قالب سازان در حال انجام است. آخرین نسخه این سیستم در سال 2007 در ترکیه به ثبت رسید و در کشورهایی که با مشکل زلزله مواجه هستند، این سیستم از دیرباز یکی از بهترین راه‌ها برای ساخت سازه‌های صنعتی بوده است.
در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا، ترکیه، مالزی و با ساخت آسمان خراش‌ها، استفاده از این روش بسیار دوگانه تلقی شد و توانست پروژه‌های بسیار خوبی را ارائه دهد. این روش مانند سایر روش‌های صنعتی بر اساس چهار معیار صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه، بهبود کیفیت و ایمنی کارگران مورد توجه قرار می‌گیرد.

در واقع با همکاری سرمایه‌گذاری مسکن و مرکز تحقیقات معماری مسکن، اطلاعات فنی مرتبط با فناوری ساخت قالب‌های بلندمدت می‌تواند ارزیابی دقیقی ایجاد کند که این سیستم‌ها یکی از 15 فناوری جدید و برتر هستند.

پنل جانبی Back Panel
پنل عمودی Vertical panel
پنل سقف Deck Panel
آداپتور پنل

عمودی(بیرونی)

Vertical Panel
آداپتور پنل سقف Deck Panel Adapter

کاربرد قالب تونلی فرم چیست؟

قالب تونل فرم فقط برای پروژه‌های انبوه‌سازی مناسب است و برای پروژه‌های کوچک قابل توجیه نیست. استفاده از فناوری جدید (قالب تونلی) در زمینه ارتقای کمی و کیفی مسکن با رعایت استانداردهای فنی صنعت مسکن و ساختمان و مقررات ملی ساختمان در برنامه توسعه ملی و استفاده از بهترین روش‌ها ضروری است.

تعداد طبقات موجود در این روش 8-10 طبقه هست. با قالب تونل فرم، هزینه تکمیل اسکلت، دیوارها و پوشش‌های داخلی در مقایسه با روش‌های سنتی برای اسکلت‌های بتنی و فلزی کمتر از 19٪ و 38٪ است.

قیمت قالب تونلی فرم

به نظر می‌رسد در نگاه اولیه قالب تونل فرم قیمت بیشتری نسبت به سایر محصولات داشته باشد، اما در واقع این محصول در محاسبه سرعت اجرای پروژه و کاهش نیروی کار، استفاده از تجهیزاتی مانند جرثقیل بسیار مقرون به صرفه‌تر است و متوجه خواهید شد که این یک پروژه انبوه‌سازی است. برای اطلاعات فنی دقیق و قیمت روز قالب تونلی با دفتر فنی شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

ساخت قالب تونل فرم چگونه است؟

سیستم قالب تونل فرم اغلب در ساختمان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بتن‌ریزی آن‌ها بر اساس سازه‌های دیوار برشی که در برابر زلزله مقاومت بالایی دارند، انجام می‌شود. ابعاد قالب تونلی فرم را تقریباً می‌‌توان با ابعاد سایر فضاهای موجود در نقشه معماری برابر دانست.

زمان خروج قالب تونلی، بعد از بتن‌ریزی سقف و دیوار و محکم شدن بتن است. برای خروج این قالب لازم است قالب‌ها با حرکت افقی و غلتیدن روی غلتک و یا چرخ از دیواره جدا شوند. لازم به ذکر است که هنگام قالب بندی و یا برداشتن قالب تونلی فرم، قالب‌های تونلی با همان ابعاد اولیه خارج می‌شوند و هیچ لزومی برای تغییر ابعاد قالب تونلی و کوچک‌تر کردن آن وجود ندارد.

اگر طراحی به‌صورت اصولی انجام شود، این قالب می‌تواند در وزن سبک‌تری تولید شود. در این صورت، می‌تواند استفاده از بتن را در سازه‌هایی که دارای اسکلت فلزی و بتنی هستند، به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. این سیستم همچنین در کاهش هزینه‌های نما نیز نقش دارد. بدین صورت که اگر در شرایطی این سیستم نماهای بتنی مشخص باشند، می‌توان با ایجاد طرح‌های مختلف بر روی آن، هزینه نما را کاهش داد.

تجهیزات، مواد اولیه و قطعات مورد استفاده در قالب تونل فرم به تکنولوژی خارجی وابسته نیست و فرد یا افراد دخیل در اجرای این سیستم، با آموزش مختصر خواهند توانست بخش بسیاری از کار را انجام دهند. اجرای قالب تونل فرم نیز تنها توسط چند تعداد محدود قالب فلزی صورت می‌گیرد و هیچ نیازی به ابزار و قطعات دیگر وجود ندارد. استفاده از قالب تونل فرم هیچ ضرری برای محیط زیست در پی نخواهد داشت.

اجزا تشکیل دهنده قالب تونلی فرم

قالب تونل فرم از اتصال تجهیزات و قطعاتی ساخته شده است که استحکام و مقاومت سازه‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. اجزای این قالب درواقع با اتصال به هم و در کنار یکدیگر برای ساختمان مؤثر واقع می‌شوند و به تنهایی قابلیت استفاده نخواهند داشت. این قطعات با اتصال به یکدیگر، مقاومت و استحکام سازه را در برابر هر گونه تحمیل فشار تأمین می‌کنند و آن را افزایش می‌دهند و موجب عدم ایجاد گسستگی در اجزای قالب‌ها می‌شوند.

تمام اجزای اتصالات قالب تونلی فرم کاربردهای منحصربه‌فردی دارند و عدم وجود حتی یک قطعه از قالب، می‌تواند مختل شدن کل سیستم را در پی داشته باشد. همچنین نکته مهمی که در انتخاب و خرید قالب باید در نظر گرفته شود، توجه به کیفیت اجزای قالب است. چراکه عدم برخورداری این تجهیزات از کیفیت ایده‌آل، می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار بیاورد. اجزای تونل فرم به شرح زیر است:

قالب دیوار براکت دیوار بیرونی شاهین جابجایی کوچک و بزرگ
باز شو درب براکت پشت قالب ساپورت حفظ دیوار و لوله آن
تراس میان بلت مخروطی تعدادی پیچ برای هم‌راستا شدن دیوار و سقف
بلت نمره 25 و مهره بلت پیچ تنظیم دارای چرخ‌دار دیوار پشتی
لاکر یا همان قفل کن پیچ تنظیم دیوار فیلر ارتفاع بیرونی
قالب سقف چادر برزنتی کیورینگ چرخ ساپورت
باز شو سقف فیلر قالب سقف قالب دیوار بیرونی گیبل
قالب دیوار پشتی فیلر قالب دیوار رامکا و نشیمن آن

کیفیت قالب تونل فرم به چه عواملی بستگی دارد؟

سیستم قالب بندی تونل فرم می‌تواند در کنار افزایش کیفیت ساخت، سرعت ساخت را نیز به حداکثر میزان ممکن برساند. استفاده از پنل‌ها با توجه به سطح یک‌دست و صافی که دارند، موجب ایجاد سطوحی صاف و دارای کیفیت بالا می‌شود.

این موضوع می‌تواند کمک شایانی در نازک کاری با کمترین میزان آماده‌سازی داشته باشد. این مورد با امکان صرفه‌جویی اقتصادی و سرعت دادن به پروژه، هزینه‌های صرف شده برای پروژه را به اندازه قابل ملاحظه‌ای تقلیل می‌دهد. کیفیت قالب بندی تونلی با موارد زیر در ارتباط است:

ساخت پنل‌های وسیع در تونل فرم، موجب می‌شود طراحی و نقشه ساختمان بسیار منعطف‌تر شود. بنابراین با آزادی بیشتری درباره ظاهر نهایی سازه تصمیم گرفت.

با توجه به عملکرد هماهنگ سیستم و وجود جان پناه در آن و البته تکرار شدن چرخه‌ای وظایف هر قطعه، آشنایی با عملیات سیستم و رعایت نکات ایمنی، آسان‌تر خواهد بود. بنابراین با پیشبرد ساخت ساختمان، بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت.

لازمه پیشرفت و روند ثابت انجام پروژه اجرای دقیق برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده و تأمین تجهیزات و قطعات مورد نیاز برای پروژه است. عایق بندی و ایجاد شرایط حرارتی مناسب برای ساختمان، مانع از بخار زدن بتن می‌شود و نیاز به تهویه هوا را مرتفع می‌کند.

Foldable Prop جک مهاری سقف
Wheel Connector ساپورت
Wheel Support لوله ساپورت
Lifting Bean تیر جابجایی
Upper Panel Support همراستا کننده آداپتور
Out side Panel Support براکت نگهداری قالب دیوار بیرونی
Tunnel Extension Leg Jack جک سقفی

ساخت قالب تونل فرم

ما در تیم قالب گستر سپنتا با نیازسنجی دقیق و رعایت به‌روزترین استانداردهای موجود در ساخت و تولید قالب تونل فرم و همچنین در زمینه تولید می‌توانیم نیاز شما به این قالب را با کیفیتی بی‌نظیر و هزینه‌ای متناسب با کیفیت مرتفع کنیم. شما عزیزان می‌توانید جهت اطلاعات بیشتر با کارشناسان تیم ما تماس بگیرید تا با کسب راهنمایی‌های مورد نیاز خود، بتوانید بهترین انتخاب و مناسب‌ترین خرید را با آرتاسازه تجربه کنید.

سخن پایانی

سیستم قالب تونل فرم برای هر پروژه قابل انطباق و راحت هست. تکرارپذیری این سیستم قالب‌بندی خاص و استفاده از پانل‌های پیش ساخته و مش‌بندی‌ها برای تقویت بتن کل فرآیند ساخت را ساده می‌کند و باعث ایجاد یک فرآیند سریع می‌شود. در ایران به دلیل ساخت مسکن مهر و رونق مسکن دولتی استفاده از سیستم‌های قالب‌های تونلی فرم رواج بیشتری پیدا کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا