اقتصادی

آیا غرب می‌تواند از محصولات سبز چین دل بکند؟

آمریکا و اروپا با هدف حمایت از صنعت داخلی و کاهش وابستگی به چین بر محصولات انرژی پاک چین تعرفه وضع کرده اند، اما آیا غرب قدرت مالی کافی برای توقف واردات محصولات سبز چین را دارد؟

ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای حمایت از انتقال سبز و اطمینان از اینکه می تواند نیازهای رو به رشد انرژی خود را برآورده کند، سرمایه گذاری زیادی در توسعه بخش انرژی سبز و فناوری های پاک انجام داده اند. با این حال، هر دو منطقه به شدت از وابستگی شدید خود به چین برای انرژی و فناوری پاک آگاه هستند، زیرا این غول آسیایی همچنان بر تعدادی از بخش‌ها، از خاک‌های کمیاب گرفته تا تولید ریزتراشه، تسلط دارد. این موضوع برخی از قدرت های غربی را به فکر اعمال تعرفه و محدودیت برای واردات محصولات چینی انداخته است. با این حال، بسیاری از کارشناسان انرژی اکنون این سوال را مطرح می کنند که آیا این رویکرد می تواند توانایی ایالات متحده و اتحادیه اروپا را برای انتقال به انرژی سبز به همان سرعتی که امیدوارند محدود کند، زیرا آنها باید به سرعت انرژی سبز و ظرفیت ایجاد کنند تا از وابستگی خود به چین خلاص شوند.

نرخ های بحث برانگیز

در ماه مه، دولت بایدن تعرفه‌های جدیدی را بر واردات خودروهای الکتریکی، باتری‌های پیشرفته، سلول‌های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و تجهیزات پزشکی از چین اعمال کرد تا از مشاغل و تولیدکنندگان آمریکایی محافظت کند. بایدن گفت که شرکت های چینی نیازی ندارند از یارانه های ارائه شده توسط دولت چین که به آنها مزیت ناعادلانه ای در بازارهای بین المللی می دهد، سود ببرند. بایدن گفت تا زمانی که رقابت عادلانه باشد، کارگران آمریکایی می توانند هر کسی را شکست دهند و رقابت کنند. اما این رقابت مدت هاست که ناعادلانه بوده است. دولت چین سال هاست که پول دولتی را به شرکت های چینی سرازیر کرده است. این یک مسابقه نیست، این تقلب است.

بسیاری از تعرفه‌ها تا سال 2026 اجرایی نمی‌شوند و به ایالات متحده فرصت می‌دهند تا تولید را افزایش داده و ظرفیت انرژی پاک را افزایش دهند. با این حال، تعرفه‌ها می‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند زیرا شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا محصولات انرژی پاک کافی را بدون مزایای تولید ارزان و یارانه‌های بالای دولتی مانند تولید در چین عرضه کنند. این نرخ ها طی سه سال آینده به تدریج اعمال خواهد شد. انتظار می رود آنها به جلوگیری از ورود موج جدید خودروهای الکتریکی ارزان قیمت چینی به بازار ایالات متحده کمک کنند و به خودروسازان آمریکایی اجازه دهند مدل های الکتریکی رقابتی را معرفی کنند. تعرفه واردات سلول های خورشیدی در سال جاری دو برابر شده و به 50 درصد می رسد، در حالی که تعرفه محصولات فولادی و آلومینیومی چین 25 درصد افزایش می یابد و تعرفه باتری های لیتیوم یونی خودروهای الکتریکی از 7.5 درصد به 25 درصد افزایش می یابد.

مجازات پرهزینه چین

آمریکا از زمان معرفی «قانون کاهش نرخ تورم» در سال 2022، جهش ها و پیشرفت هایی در زمینه انرژی سبز داشته است. بر اساس این قانون، میلیاردها دلار به توسعه بخش انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های پاک اختصاص داده شده است و سرمایه گذاری های خصوصی بالاتری را جذب می کند. صنعت .

اکنون، کارشناسان انرژی نگران هستند که اعمال تعرفه های سنگین بر محصولات چینی می تواند اهداف قانون کاهش قیمت را تضعیف کند و پیشرفت چشمگیر دو سال گذشته را تضعیف کند.

مشکل مشابهی در اتحادیه اروپا پس از وضع تعرفه های موقت بر خودروهای الکتریکی چینی توسط کمیسیون اروپا به دلیل یارانه های ناعادلانه چین مشاهده شده است. تعرفه جدید برای خودروهای برقی چینی به طور متوسط ​​حدود 31 درصد است که بالاتر از تعرفه واردات خودروهای معمولی است. در حالی که انتظار می رود این تعرفه به تسریع توسعه تولید انرژی سبز در ایالات متحده و اتحادیه اروپا و حمایت از ایجاد شغل کمک کند، ممکن است مانع از سرعت اجرای پروژه های برق و انرژی های تجدیدپذیر و همچنین افزایش قیمت مصرف کننده شود.

تحمیل این تعرفه های سنگین، در حالی که تأثیری بر افزایش نیروی کار و تولید آمریکا و کاهش وابستگی به چین دارد، قطعاً گذار سبز را گرانتر و دشوارتر خواهد کرد. دولت‌های سراسر جهان باید اولویت‌بندی انرژی سبز را در نظر بگیرند. در حالی که دولت پکن برای پنهان کردن تاکتیک‌های تجاری غارتگرانه‌اش کاری انجام نداده است، چین مولفه‌ها و فناوری مورد نیاز برای تسریع انتقال سبز جهانی را فراهم می‌کند. این در واقع باعث شده است که بسیاری از کشورهای جهان برای انرژی، حمل و نقل و الکترونیک به شدت به چین وابسته باشند. حدود 80 درصد سلول‌های خورشیدی جهان و 60 درصد توربین‌های بادی، خودروهای الکتریکی و باتری‌ها در چین ساخته می‌شوند که اهمیت این کشور را برای گذار سبز جهانی نشان می‌دهد.

به گزارش اویل پرایس، هنوز در طول انتخابات ریاست جمهوری، اعمال تعرفه های بایدن بر چین به یک حرکت سیاسی قدرتمند تبدیل شده است که حامیان خود را به خود جلب کرده است. وعده مشاغل بیشتر در آمریکا برنده خواهد بود و این گامی است که او باید برای رقابت با ترامپ بردارد. با این حال، تأثیر بلندمدت این حرکت، که ممکن است بلافاصله برای رای دهندگان قابل مشاهده نباشد، هزینه های بالاتری برای مصرف کنندگانی خواهد بود که باید به شرکت های انرژی پاک داخلی برای تولید اجزای مورد نیاز برای انتقال سبز یارانه بدهند. مشخص نیست که آیا این تعرفه ها منجر به احیای تولید در ایالات متحده و اروپا می شود یا خیر، اما ممکن است تسریع گذار سبز را در کوتاه مدت تا میان مدت محدود کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا