اقتصادی

آمادگی ایران برای اجرای پروژه‌های مشترک آبی با عراق

وزیر نیرو در دیدار با وزیر منابع آب جمهوری اسلامی ایران، ضمن تاکید بر لزوم توسعه روابط دوجانبه، آمادگی ایران را برای اجرای پروژه های مشترک آبی با عراق اعلام کرد. مدیریت مصرف آب تاکید کرد: در این نشست، عون ضیاب عبدالله علاقه عراق را برای استفاده از تجربیات ایران در این زمینه ابراز کرد.

به گزارش میجیک، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری وابسته به یونسکو، عصر جمعه (25 اردیبهشت) در دیدار با عون. ضیاب عبدالله وزیر منابع آب عراق گفت: یکی از اولویت های دولت 13 و شخص آیت الله رئیسی ارتقای سطح همکاری با کشورهای همسایه به ویژه عراق است.

محرابیان در ادامه افزود: روابط دوجانبه ایران و عراق در حال حاضر در وضعیت قابل قبولی قرار دارد، اما باید تلاش کنیم در آینده سطح روابط را ارتقا دهیم.
وزیر نیرو در سخنانی دیگر با اشاره به اجلاس بین المللی آب بغداد ادامه داد: همه کشورها و جوامع منطقه به خوبی از کمبود آب آگاه هستند. برای مدیریت ضعیف منابع آب

ما باید به سمت کاهش تنگناهای آب در هر دو کشور حرکت کنیم

رئیس شورای حکام مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری یونسکو در ادامه سخنان خود گفت: باید در چارچوب همسایگان خوب و مدیریت بهینه منابع آب به سمت کاهش کم آبی در هر دو کشور حرکت کنیم.

محرابیان ضمن تاکید بر آمادگی کامل ایران برای ادامه مذاکرات و همکاری با عراق در زمینه منابع آبی افزود: تجربه بسیار خوبی با دو کشور همسایه در زمینه مطالعه و اجرای پروژه های آبی داشته ایم و آماده همکاری هستیم. با عراق همچنین در آینده پروژه های مشترکی را در زمینه مطالعاتی و اجرایی تعریف و پیش ببریم.
وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران همچنین با تاکید بر اینکه معتقدیم بحث های فنی و حقوقی دوجانبه می تواند بسیاری از تنگناهای آبی بین دو کشور را حل کند، تصریح کرد: مذاکرات خوب ایران و عراق در حوزه منابع آبی آینده خوبی را برای ایران نوید می دهد. هر دو کشور در این زمینه

برای اجرای پروژه مشترک نیاز به تشکیل کمیته ویژه داریم

در بخشی دیگر از این دیدار وزیر منابع آب عراق ضمن تاکید بر لزوم ورود به فاز اجرایی در حوزه همکاری های آبی دو کشور، گفت: در گذشته دیدارهای سازنده ای با وزیر نیرو داشته ام. . جمهوری اسلامی ایران و امیدوارم این گفتگوی سازنده با هدف تامین منافع دو کشور و توسعه روابط بین آنها ادامه یابد.
عون ضیاب عبدالله در ادامه اظهار داشت: ما علاقه مند به ارتباط با طرف ایرانی در خصوص اجرای پروژه مشترک آبی در رودخانه مرزی هستیم که به تامین منافع دو کشور منجر شود.

وزیر منابع آب عراق بر لزوم انجام یک مطالعه مشترک برای استفاده از سازوکار مشترک برای جلوگیری از پیشروی آب شور در اروندرود تاکید کرد و ادامه داد: باید کمیته مشترکی تشکیل دهیم تا مطالعات و بررسی های کافی در مورد این موضوع انجام شود. پروژه مشترکی که اعمال می شود. در طول تشکیل و ارتقای کمیته به سطح سازنده و مثبتی از تعامل دست یابد.

وی همچنین به خسارات سنگین ناشی از برداشت بی رویه منابع آب عراق اشاره و تاکید کرد: علاقه مندیم از تجربه جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت مصرف آب در عراق استفاده کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا