اقتصادی

آخرین وضعیت سفرهای نوروزی و آمار فوتی‌ها

سفرهای نوروزی در حالی وارد دومین هفته می شود که تعداد سفرها منفی و کاهشی بوده و آمار فوتی های تصادفات جاده ای با 321 کشته در کمتر از 10 روز نگران کننده بوده است.

به گزارش میجیک، ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سومین روز از فروردین ماه 1403 با حضور پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر تشکیل جلسه داد و وضعیت سفرهای نوروزی را با حضور نمایندگان بررسی کرد. پلیس راهنمایی و رانندگی، هواشناسی، اورژانس و هوانوردی فرجا در حالی که استان اصفهان و سیستان و بلوچستان آمار سفر و تصادفات رخ داده را گزارش کردند.

کدام استان مورد توجه گردشگران است؟

مصطفی فاطمی – دبیر ستاد هماهنگی خدمات گردشگری وی در این جلسه اعلام کرد: ظرفیت اسکان برخی از شهرستان های استان های فارس، هرمزگان و کردستان تکمیل شده است و همچنان ظرفیت برخی از شهرها برای سفر خالی است.

وی به رشد ترافیک جاده ای در استان های کشور اشاره کرد و افزود: استان های سیستان و بلوچستان، فارس و هرمزگان بیشترین رشد ترافیک جاده ای را نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارند.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی گفت: سایر استان ها رشد منفی داشته اند. استان کرمان با رشد صفر درصد و استان های یزد، خراسان جنوبی، تهران و البرز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27 درصد کاهش را تجربه کردند.

فاطمی ادامه داد: در روز دوم و سوم فروردین ماه ترافیک جاده ها افزایش می یابد اما پس از این پیش بینی می شود به حالت عادی بازگردد. همچنین از نظر اسکان نیز مشکل خاصی در استان گزارش نشده است.

اسکان حدود 360000 نفر در مدرسه به مدت 4 روز

خلیلی نماینده وزارت آموزش و پرورش وی در ستاد سفر گفت: 30 هزار و 191 مدرسه در سراسر کشور تجهیز و فعال شده است. با توجه به تجربه بارندگی های سال گذشته در استان های شمالی و مرزی، برخی از مدارس را برای ارائه خدمات به افراد غیرفرهنگی در رزرواسیون نگه داشته ایم.

وی افزود: مجتمع آموزشی از 28 مارس تا 2 آوریل میزبان 37477 خانواده و اسکان 350782 نفر بودیم. کشور فارس، خراسان رضوی، اصفهان، بوشهر و خوزستان رتبه های اول تا پنجم اسکان مسافران را به خود اختصاص دادند و خراسان رضوی بیشترین دریافت را در سال تحویل داشته است.

جاده ها و استان های حادثه خیز را که بیشترین تلفات را دارند شناسایی کنید

سرهنگ سیروس حسن زاده – معاونت اجتماعی و فرهنگی پلیس راهور فراجا وی با اشاره به 321 کشته و 9 هزار و 500 مجروح از ابتدای سفرهای نوروزی، گفت: خواب آلودگی، تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ سه عامل اصلی تصادفات و تصادفات جاده ای است.

آنها در چهار محور مدیریت هستند سبزوار – شاهرود، فاز – شیراز، سمنان – جندق به معلم، کرمان و سیستان و بلوچستانو بم به زاهدان تاکید کرد و افزود: فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان 20 درصد فوتی های نوروزی در سه سال گذشته را به ثبت رساندند.اگر این سه استان از امکانات ستاد سفر برای جلوگیری از خواب آلودگی رانندگان استفاده کنند و اقدامات لازم را انجام دهند، می توانیم تصادفات را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

حسن زاده از به دلیل سرعت، سطح سمت چپ را افزایش می دهد اعلام و اصرار بر انجام اقدامات لازم برای کاهش آن داشته باشد.

کاهش 70 درصدی مرگ و میر تصادفات در سیستان و بلوچستان

محمود میری – معاون استاندار سیستان و بلوچستان – وی در ارتباط تصویری با ستاد صفر گفت: از ظرفیت استان به خوبی استفاده شده و مرکز اسکان استان نیز به خوبی انجام شده است، بنابراین 71 درصد ظرفیت مسکن سیستان و بلوچستان تکمیل شده است. این در حالی است که نهادهای دیگری مانند آموزش و پرورش نیز با کمک ما آماده اسکان هستند.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان افزود: 126 جایگاه سوخت در استان فعال است و برای تامین سوخت مسافران نوروزی مشکلی نداریم.

میری همچنین گفت: خوشبختانه مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای در استان نسبت به مدت مشابه 70 درصد کاهش داشته است.

افزایش 40 درصدی مرگ و میر تصادفات در اصفهان

مهران زینلیان – معاون هماهنگی عمران استانداری اصفهان وی همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت امکانات و سفرهای نوروزی به استان تصریح کرد: امسال از نظر تصادفات وضعیت خوبی نداریم و نسبت به مدت مشابه قبل 40 درصد افزایش فوتی تصادفات داریم. سال . بیشتر تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد و باعث خستگی و خواب آلودگی می شود.

وی در ادامه گفت: در دومین روز فروردین بیش از 2 میلیون مسافر وارد استان اصفهان شدند و پیش بینی می شود تا پایان تعطیلات میزبان 5 میلیون مسافر و گردشگر باشد.

آب و هوای سفر هفته آینده

محمد اصغری – نماینده سازمان هواشناسی وی در ستاد صفر گفت: امروز 2 موج هوای کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. موج اول استان های فارس و بوشهر و موج دوم از آذربایجان غربی آغاز می شود.

وی افزود: نوسانات دما قابل توجه نیست و شرایط عادی است. ولی، پیش بینی می شود روز دوشنبه هفته آینده شاهد شدت بارندگی به ویژه در استان های غربی باشیم و این بارش به تهران و البرز نیز خواهد رسید. بعدازظهر دوشنبه شاهد بارش شدید باران در استان گلستان خواهیم بود.

این کارشناس هواشناسی گفت: هر چه به سمت شرق برویم از شدت بارندگی کاسته می شود.

افزایش 22 درصدی مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی

الهام شمس – نماینده اورژانس – وی با اشاره به اینکه از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون 404 میلیون و 808 هزار تماس با سامانه 115 پاسخ داده شده که در نتیجه 121 هزار و 514 ماموریت فوریت های پزشکی انجام شده است، افزود: 19 درصد از ماموریت های انجام شده ترافیکی و 81 درصد بدون تردد است. . 62 بیمار با بالگرد منتقل شدند و 394 بیمار دچار ایست قلبی شدند. همچنین بیماران سکته مغزی بلافاصله برای سی تی اسکن وارد بیمارستان شده اند.

وی ادامه داد: 2 هزار و 465 بازدید شخصی از نقاط جاده ای انجام شده است. 650 بیمار احیا شده و 154 زایمان موفق در آمبولانس انجام شده است.

نماینده اورژانس با اشاره به یک میلیون و 701 هزار و 932 بیمار و مصدوم به مراکز درمانی کشور مراجعه کردند، ادامه داد: 306 هزار و 997 نفر در بیمارستان بستری شدند. همچنین در بیماران قلبی 6 درصد و در بیماران گوارشی 9 درصد رشد داشتیم.

نماینده اورژانس از افزایش 22 درصدی مسمومیت با گاز مونوکسید کربن خبر داد و افزود: در سه روز گذشته 15 نفر بر اثر مسمومیت با گاز CO جان خود را از دست دادند که باید هشدار لازم داده شود.

آخرین وضعیت آمار سفر و فوت نوروزی

کاهش 10 درصدی ترافیک جاده ای، ریلی و هوایی

مرتضی دهقان – سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان روز پنج شنبه دوم فروردین ماه، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تردد از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی انجام شده است.افزود: 2 میلیون و 360 هزار تردد جاده ای، 540 هزار تردد ریلی، 590 هزار تردد هوایی و 600 هزار تردد گشت و دریایی.

آنها از کاهش 10 درصدی ترافیک در تمامی حوزه های حمل و نقل خبر دادند.

10 استان دارای بیشترین تصادفات در کشور هستند

پیرحسین کولیوند – رئیس جمعیت هلال احمر – وی همچنین به چالش افزایش تصادفات جاده ای در ستاد سفر پرداخت و گفت: در بررسی های انجام شده مشخص شد 10 استان دارای بیشترین تصادفات هستند. تصادفات، جراحات و مرگ و میر، سفر را به ویژه در تعطیلات نوروز برای خانواده ها تلخ می کند. در جلسه اخیر با حضور معاون اول رئیس جمهور این مشکل مطرح و برنامه ای برای کاهش تصادفات جاده ای تدوین شد. ما معتقدیم که انسان ها می توانند بر خطرات غلبه کنند و بهترین راه حل اجرای یک کمپین موفق است.

سپس رئیس جمعیت هلال احمر کشور: ورود به مقر آژانس مسافرتی برای کاهش تصادفات در جاده ها امری پسندیده و حسنه محسوب می شود. جمعیت هلال احمر امسال علاوه بر کمپین های مختلف مکانی دوستدار کودک در 30 کیلومتری شهر تدارک دیده است که باعث توقف و استراحت رانندگان و مسافران در ایام نوروز می شود. تاکنون 884 هزار نفر از جمله یک پنجم مسافران نوروزی از ایستگاه بازدید کرده اند و این نشان دهنده موفقیت آمیز بودن این کمپین است.

وی ادامه داد: در طرح نوروزی به 7 هزار و 800 نفر امداد رسانی کردیم. داروخانه حلال حمار به صورت 24 ساعته باز است و همچنین مرکز توانبخشی زیر نظر حلال حمار در تعطیلات نوروزی فعال شده و تاکنون 68 هزار نفر از خدمات داروخانه ما استفاده کرده اند.

نگران تشدید مسمومیت ناشی از گاز CO

علی اصغر شالبیان – رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور وی همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت هلال احمر برای امدادرسانی و خدمات رسانی به مسافران سراسر کشور، افزود: در چند روز گذشته از تعطیلات نوروزی نیروهای امدادی در چند نقطه از جمله مرز بازرگان مستقر شده اند. ، برای نجات مسافران از غرق شدن در جنوب کشور و در جاده حمل و نقل شمال منتهی به مشهد صحنه خاصی را ایجاد کرده است.

معاون گردشگری افزود: تجربه موفق استان قزوین در کاهش تلفات باید مورد استفاده سایر استان ها از جمله فارس، اصفهان، کرمان و خراسان جنوبی قرار گیرد.

شالبافیان همچنین به تشدید مسمومیت های ناشی از گاز CO اشاره کرد و افزود: تجربه سال های گذشته نشان می دهد که اطلاعات ارائه شده تاثیر بسزایی در کاهش تصادفات دارد. با توجه به شدت مسمومیت ناشی از گاز مونوکسید جرثقیل در روزهای گذشته، اطلاع رسانی در رسانه های استانی و کشوری برای کاهش تصادفات بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

یحیی نقی زاده محجوب – مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وی همچنین با اشاره به اینکه بازرسی از اماکن و اماکن گردشگری قبل از شروع تعطیلات به پایان رسیده است، افزود: در تعطیلات نوروزی در تمامی مراکز استان ها بازرسی به صورت واقعی و نامحسوس انجام می شود.

وی با اشاره به سامانه تلفنی 09629 برای پاسخگویی به مسافران نوروزی گفت: با وجود افزایش 40 درصدی تماس با این سامانه، خوشبختانه شاهد کاهش شکایات هستیم.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا