آخرین وضعیت سرمازدگی در باغات / پنج توصیه به باغداران و کشاورزان

کشاورزان

آخرین وضعیت سرمازدگی در باغات / پنج توصیه به باغداران و کشاورزان

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش ریسک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سرمازدگی سال گذشته شدیدتر از امسال بود، توصیه هایی به کشاورزان و باغداران برای مقابله با سرمازدگی داد.

حسین آهنی در گفت وگو با میجیک، با بیان اینکه شدت یخبندان امسال به اندازه سال گذشته نیست، اظهار کرد: 20 فروردین ماه امسال طی نامه ای به استان اطلاع رسانی کردیم و در این باره نیز اطلاع رسانی لازم صورت گرفت. ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شد. در 19 استان شمال، غرب و شمال غرب سرمازدگی داریم و در بخش کشاورزی و باغداری نیز توصیه هایی شده است.

با اشاره به اینکه پنج راهکار را برای مقابله با سرمازدگی به کشاورزان توصیه کردیم، گفت: به دلیل اینکه شدت سرما زیاد نیست، استفاده از کودهای کلرید پتاسیم با 60 درصد پتاس را در بخش کشاورزی توصیه می کنیم. همچنین در قسمتی که کف باغ دارای علف های هرز است توصیه می شود که چمن بدون شخم جمع آوری شود، زیرا بافت خاک سخت تر است، انتقال حرارت کمتر است.

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش ریسک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: همچنین پیشنهاد می کنیم باغداران در مناطقی که منابع آبی محدود نیست حداقل 20 سانتی متر آبیاری کنند.

وی در ادامه گفت: توصیه می کنیم گروه ها از مواد شیمیایی مانند محلول های ضد یخ در باغ ها استفاده کنند. اثربخشی آن 24 ساعت و ماندگاری آن 7 تا 10 روز است.

آهنی گفت: در مناطقی که دمای هوا بالای صفر است، آتش و دود را توصیه می کنیم. سرمازدگی در دمای بالای صفر و یخ زدگی در دمای زیر صفر رخ می دهد. بنابراین در مناطقی که یخبندان هستند می توان با ایجاد آتش در سوراخ حلبی و جابجایی هوای سرد و گرم از باغ محافظت کرد.

وی همچنین افزود: استفاده از بخاری و دمنده حرارتی و نصب آن در پشت ماشین های کشاورزی نیز از دیگر پیشنهادات است.

مدیرکل مدیریت بحران و کاهش خطرات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در روزهای 22 و 23 فروردین ماه در 19 استان سرمازدگی را تجربه کردیم و اطلاع رسانی های لازم نیز انجام شد. در حال حاضر در مرحله ارزیابی هستیم و ارزیابی خسارت حدود 20 روز طول خواهد کشید. گزارش خسارت فقط از استان کردستان و برخی مزارع است.

وی در پایان گفت: هفته آینده به احتمال زیاد به این میزان سرما نخواهیم داشت. ممکن است در برخی مناطق موج سرما و برف داشته باشیم اما تاثیری بر درختان نداشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا