آخرین مَرکبِ ناصرالدین شاه – میجیک

ناصرالدین شاه برای جشن پنجاهمین سال سلطنت عبدالعظیم که توسط میرزا رضا کرمانی ترور شد، به حرم مشرف شده بود. او را سوار کالسکه ای کردند که امروزه به «کالسکه ترور ناصرالدین شاه» معروف است. مجتمع اشرافی که یکی از معروف ترین کارخانجات کالسکه در اروپا است به دستور ایران ساخته شد و اکنون به میراث تاریخی ایران پیوسته است.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

به گزارش میجیک، «کالسکه ناصری» که پس از سال ها در موزه تاریخی خودرو رونمایی شده است، اولین کالسکه سلطنتی ایران است که توسط یکی از معروف ترین کارخانجات کالسکه سازی اروپا به نام «کاین واگن» ساخته شده است. کارخانه در اتریش

ناصرالدین شاه 6 سال پس از به سلطنت رسیدن، در سن 23 سالگی، حسینعلی خان معیرالممالک – رئیس ضرابخانه و خزانه – را به خرید کالسکه سلطنتی منصوب کرد. حسینعلی خان با رابطه ای که بین ایران و اتریش برای تأسیس دارالفون وجود داشت، دستور ساخت واگن را به کارخانه پارچه واگن اتریش داد. مجموع هزینه این سفارش در آن زمان (1854م/1233م) پنج هزار تومان قاجار بوده است.

این کالسکه دارای 8 پنجره می باشد که فقط 3 پنجره را می توان پایین و بالا برد که شامل 2 پنجره در در و یک پنجره در جلوی کالسکه می باشد. پنجره بدون دستگیره بالابر است و توسط یک تسمه پارچه ای بالا و پایین می شود.

چرخ‌های واگن از چوب با روکش لاستیکی ساخته شده‌اند که با روسازی جاده در تماس است. محفظه جلوی کالسکه برای قرار دادن وسایل ضروری برای تعمیر کالسکه در مواقع اضطراری. هر دو محفظه دارای آینه هایی هستند که با نقاشی روی آینه ها تزئین شده اند.

محفظه کالسکه توسط طناب و فنر به شاسی متصل می شود تا لرزش محفظه را کنترل کند.

برای اتصال اسب به گاری از یک گیره در جلوی گاری استفاده می شود و در مراسم مختلف از 4 تا 6 اسب برای کشیدن گاری استفاده می شود.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

رنگ اصلی ارابه با تزیینات زرشکی پوشانده شده بود که در دوره پهلوی با تزیینات لجن و تاج خاندان پهلوی مشکی شد. صندلی ها و تودوزی داخل کالسکه از ساتن آبی و ساتن ساخته شده است.

اولین ارابه سوار این دستگاه لطف الله خان کلسکچی باشی بود.

آخرین باری که ناصرالدین شاه از این کالسکه استفاده کرد، در روز ترور در حرم حضرت عبدالعظیم در سال 1275 بود که پس از مرگ ناصرالدین شاه، کالسکه ناصری همچنان در مراسم رسمی سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت.

در دوره پهلوی دوم، ارابه ناصری چندین بار در مراسم سلطنتی و استقبال از سران دیگر کشورها مورد استفاده قرار گرفت. با انقراض قاجار، در زمان پهلوی، پس از تغییر رنگ ارابه به سیاه با تزئینات طلا، در مراسم تاجگذاری جشن دو هزار و پانصد سالگی مورد استفاده قرار گرفت.

آخرین وسیله نقلیه ناصرالدین شاه

در مراسم استقبال از ملکه و پادشاه انگلستان در سال 1339، مراسم استقبال از پادشاه دانمارک در سال 1342، اولاف پنجم – سفر پادشاه نروژ به ایران در سال 1343، شیخ رشید بن سعید آل مکتوم در سال 1353 و همچنین در مراسم تاجگذاری محمدرضا پهلوی در سال 1346 از کالسکه ناصری در این مراسم استفاده شد.

ارابه اریستوکرات نسخه ای مجلل از کالسکه ای است که برای حمل و نقل اشراف و خانواده های سلطنتی استفاده می شود.

در آخرین روز سال 1403 پس از مرمت، این کالسکه در موزه وسایل نقلیه تاریخی ایران افتتاح شد. این موزه در کیلومتر 11 جاده تهران – کرج واقع شده است. قیمت بلیت برای بازدیدکنندگان داخلی 84 هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی 500 هزار تومان است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا