کشاورزی مازندران «هَوو» دارد! – میجیک

میجیک/مازندران با عصبانیت گفت: کشاورزی چیست؟ این اشتباه است! آقا میفروشمش شما یک سال زندگی می کنید، اما نه در پایان! دیگه نمیکشم برادر! همه زمین ها را می فروشم و راحت زندگی می کنم!»؛ گفت: یک هکتار باغ پرتقال و یک هکتار باغ چای دارد، درآمدش از کشاورزی تعادلی در زندگی اش ایجاد نمی کند، اما همسایه اش شاهزاده شده است. تغییر کاربری و فروش زمینش.

به دلیل گرانی سموم و کودهای شیمیایی، دستمزد کارگر، حمل و نقل، انرژی، قیمت پایین محصول و همچنین عبارت «کشاورزی دیگر سودی ندارد» اکنون به واژه رایج کشاورزان و باغداران مازندرانی تبدیل شده است. زیرا کمبود منابع آبی و خشکسالی باعث اشتیاق و اشتیاق کشاورزان مازندرانی خواهد شد.

اما طرف دیگر تهدید که باعث می شود کشاورزان نسبت به فعالیت های کشاورزی روزانه اشتیاق کمتری داشته باشند، مشکل «تغییر کاربری» و فروش زمین های کشاورزی و باغات است که سایه ناخوشایندی بر مزارع و باغ ها انداخته است. مازندران سالیان دراز بود و کم کم مانند «هاو» برای کشاورزی مازندران از بین رفت..

فیض الله زراعتی است که از وضعیت موجود گلایه دارد و از رویکرد و عملکرد متولیان بخش کشاورزی انتقاد می کند و حتی معتقد است که این اتفاق عمدی است تا عده ای سودجو علاوه بر واردات و توزیع، جیب خود را از پول نقد پر کنند. نهاده های کشاورزی و آفت کش ها

او باغ زیبایی دارد، درخت نارنج باغش سرسبز و دلنشین است و باغ چای نیز پر از گیاه است. اما فیض الله شکایت و خشم زیادی داشت. «خاک روی سر کشاورز است. سال عذاب و اندوه و قضاوت و پایانی ندارد؟ با زمین، باغ و محصولات زیاد، هزینه زندگی را حفظ می کنیم! چه چیزی را باید دوست داشته باشیم؟ چه کسی مالک یک هکتار زمین است؟ مال کیه؟”

تمام درد و رنج جناب فیض الله یک داستان است. آنچه باعث شورش شد، دیدن افرادی بود که با کار دلالان و دسیسه‌گران، باغ‌ها و زمین‌ها را تغییر دادند و زمین‌های حاصلخیز شمال کشور را فروختند، یک شبه ساکن شدند و شهروند سلطنتی شدند. شاسی سوار وی اهالی و شورای روستا را مقصر دانست. وی گفت: هیچ مشاوری را در منطقه نمی شناسم که مشاور املاک نداشته باشد.

نزدیک باغش یک ویلای مجلل وجود دارد. مالک غیر بومی است. فیض الله گفت: همه این جاها باغ است، وقتی زراعت از کار بیفتد، دهقان مجبور است ملک خود را بفروشد تا هزینه زندگی را تامین کند، حالا باغ را به راحتی می توان جایگزین کرد، باید آشنا یا جیب پر پول!

کشاورزی مازندران در حال حاضر

آنچه کشاورز تنکبانی می گوید برای مردم ایالت های شمالی به ویژه کشاورزان و دامداران موضوع عجیب و جدیدی نیست. سال هاست که طاعون «تغییر کاربری» بر زمین های حاصلخیز شمال افتاده و به حراج گذاشته شده است. مشکلات معیشتی و اقتصادی نیز عامل وخامت اوضاع است و اکنون بسیاری از کشاورزان مازندرانی اقدام به فروش املاک خود می کنند.

فیض الله سخنان شگفت انگیزی گفت، او معتقد است که نسل کنونی دیگر نمی خواهد کار سنگین و سختی مانند زراعت انجام دهد و زندگی بی دردسر پیدا کند. گفت: آیا فرزندانم بعد از من می توانند باغ را نگهداری کنند؟ بیل زدن بلد نیستند! یعنی خودشان را اذیت نمی کنند. آیا نسل امروز می تواند از صبح تا عصر در مزرعه کار کند؟»

آنچه آقای فیض الله گفته درست است. مشاهدات صحرایی در استان‌های گیلان و مازندران مربوط به کشت برنج به روش سنتی نشان می‌دهد که 95 درصد از فعالیت‌های کاشت توسط مردان و زنان 35 تا 65 ساله انجام می‌شود. این مشکل تقریباً به باغبانی مربوط می شود.

این کشاورز تنکبانی نسل کنونی را فروشنده زمین آبا و اجدادی خود می داند و می گوید: اگر مزرعه ام را نفروشم فرزندانم آن را می فروشند؛ پس اگر مجبور شوم خودم را شکنجه دهم، خودم را می فروشم و خودم را می سازم. زندگی راحت تر است.”

او مانند همه مردم به دنبال زندگی با رفاه نسبی بود، اما به این نتیجه رسیده بود که حداقل در زمان و شرایط کنونی خود نمی تواند از طریق کشاورزی به هدف خود برسد.

کشاورزی مازندران در حال حاضر

از سوی دیگر، این داستان به تعدد فعالیت های غیرمولد برمی گردد. تحقیقات خبرنگاران میجیک از تعداد واحدهای صنفی و مشاغل در غرب استان مازندران به خوبی نشان می دهد که تعداد اعضای اتحادیه مشاوران املاک بیشترین سهم را در فعالیت های تجاری دارد.

نصرالله نصیری، نماینده امور بازرگانی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران نیز در گفت وگو با خبرنگار میجیک، با تایید این موضوع اظهار کرد: ساری، بابل، آمل، قائم شهر و تنکابن با 32 هزار، 28 هزار، 21 هزار و 8001، و 12000 صنف از نظر تعداد اصناف یکی از مرتفع ترین شهرهای مازندران است.

نصیری اتحادیه مشاوران املاک را با 21 هزار عضو بالاترین اتحادیه استان از نظر عضویت معرفی کرد و اظهار داشت: 10 درصد از کل اتحادیه های استان مازندران را مشاوران املاک تشکیل می دهند و پس از آن مواد غذایی، لبنیات و پوشاک در رتبه های بعدی قرار دارند. اتحاد. اتصال.

کشاورزی مازندران در حال حاضر

رکود اقتصاد به‌ویژه صنعت کشاورزی و کاهش قیمت محصولات، اجرای «تغییر کاربری باغ‌ها» را با قوانین موجود تسهیل می‌کند و مشکلات کم‌آبی و خشکسالی را از دلایل این امر می‌داند. باغداران مازندرانی را علاقه ای به فعالیت های کشاورزی نداشته و مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها را متعادل کند. فروش ملک خود را شروع کنید.

با اینکه آقا فیض الله مثل آن ها نمی توانند قافله را ترک کنند و همچنان به کار شریف علاقه دارند، اما می توانند روند فعلی اقتصادی کشور را ادامه دهند، دیری نمی گذرد که می توانند امرار معاش کنند. یک کشاورز محکم برای فروش زمینش

اما در این میان آنچه مانند بنزین بر آتش کشاورزان افتاد، ثروتمند شدن بسیاری از سوداگران زمین در شمال کشور است که به دور از رنج و رنج، به خلأهای قانون در خصوص واگذاری توابع زمین تکیه می کنند. یک شبه بخشی از یک جامعه مرفه شده اند. به خصوص در حال حاضر، این “هو” به معنای تغییر کاربری است، نه تنها برای کشاورزی، بلکه جنگل شمال را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا