کاهش سفته‌بازی با بخشنامه جدید بانک مرکزی/ سیاست جدید در حوزه طلا؛ نویدبخش شفافیت

بانک مرکز | مرکزی

محمدرضا اکبری جور با تاکید بر اینکه ممنوعیت بانک ها از صدور گواهی سپرده سکه بدون مجوز بانک مرکزی می تواند جلوی سفته بازی در این حوزه را بگیرد، گفت: سیاست جدید در حوزه طلا نوید شفافیت را خواهد داد.

محمدرضا اکبری ژور، کارشناس بازار پول و ارز در گفت وگو با میجیک، با اشاره به اینکه اخیراً بخشنامه ای از سوی بانک مرکزی صادر شده است، اظهار کرد: بر اساس آن بانک ها بدون مجوز از بانک مرکزی، گواهی سپرده سکه صادر نکنند. برای جلوگیری از سفته بازی است و بانک مرکزی دیگر بر فعالیت بانک ها مسلط است که برای سیستم بانکی بهتر است.

وی افزود: این معضل علاوه بر بازار طلا و سکه تاثیر مثبتی بر بازار پول خواهد داشت و اقتصاد نیز تحت تاثیر این معضل قرار خواهد گرفت.

اکبری بیان کرد: در حال حاضر در نظام بانکی بانک ها اختیاراتی دارند اما این اختیارات نباید به هر بانکی اجازه دهد هر کاری می خواهد انجام دهد. به هر حال باید همکاری و تایید مستقیم بانک مرکزی وجود داشته باشد زیرا این موضوع بسیار مهم است.

این کارشناسان بازار پول و ارز می گویند: سیاست های اعمال شده و اعمال شده توسط بانک مرکزی بر اقتصاد در حال سکون اثر مثبت یا منفی دارد و هیچ سیستم بانکی بدون هماهنگی نمی تواند مستقل عمل کند.

اکبری جور گفت: به نظر من بانک ها نباید بدون مجوز بانک مرکزی گواهی سپرده سکه صادر کنند، اقدام بسیار مثبتی است که می تواند از سفته بازی در این حوزه جلوگیری کند.

این کارشناس بازار پول و ارز تاکید می کند: از ابتدای مدیریت آقای فرزین اتفاقات خوبی در بانک مرکزی افتاده است که یکی از مراحل افزایش اختیارات بانک مرکزی است و با بخشنامه این اختیارات نیز افزایش می یابد.

او اضافه کرد: هرچه همکاری بانک ها با بانک مرکزی بیشتر باشد، آثار مثبت فعالیت ها بیشتر خود را نشان می دهد.

اکبری ژور در ادامه بیان کرد: انتقال معاملات طلا به مرکز مبادلات باعث افزایش نظارت بانک مرکزی و راه اندازی سریعتر این مرکز می شود.

این کارشناس پولی و بانکی افزود: مرکز مبادلات ارز و طلای ایران گام اول را برداشته و بیشتر توسعه پیدا می کند، یعنی در آینده خدمات رسانی و توسعه ابزارها و حجم معاملات افزایش می یابد.

اکبری جور در پایان با تاکید بر اینکه ساماندهی معاملات طلا برنامه ریزی برای آینده را آسان می کند، تاکید کرد: این موضوع مرکز مبادلات را در ایجاد بازار و شفافیت کمک می کند. چرا اینطور است؟ بدون اطلاعات لازم در این زمینه یا ناقص، بانک مرکزی قدرت نظارت و برنامه ریزی را نخواهد داشت. اولاً عنصر شفافیت و ثانیاً عنصر برنامه ریزی از بین رفته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا