چین دست یاری تسلا را می‌گیرد

بزرگترین مانع برای پذیرش انبوه وسایل نقلیه الکتریکی قیمت بالا است و گران ترین قسمت یک وسیله نقلیه الکتریکی باتری است که حدود یک سوم هزینه کل را تشکیل می دهد. به همین دلیل است که خودروسازان در چین، پیشرو در تولید خودروهای الکتریکی، به باتری‌های فسفات آهن لیتیوم یا LFP روی آورده‌اند که ارزان‌تر از سایر بسته‌های محبوب هستند.

به گزارش میجیک، اکنون سازندگان آمریکایی از جمله فورد و تسلا در تلاش برای دریافت آن هستند. سرعت پذیرش LFP به تصمیم گیری در مورد چگونگی تغییر جهان از خودروهای گازسوز به خودروهای الکتریکی و اینکه چه کسی بر صنعت خودروی جهانی در این دوره جدید تسلط دارد کمک خواهد کرد.

جزء اصلی باتری لیتیوم یونی که وسایل نقلیه الکتریکی را تامین می کند کاتد است که تعیین می کند چقدر انرژی می تواند نگه دارد و چقدر سریع شارژ می شود. اکثر کاتدهای باتری لیتیوم یون از نیکل و کبالت ساخته شده اند.

محققان مستقر در ایالات متحده LFP را به عنوان یک فناوری کاتدی قابل دوام در اواخر دهه 1990 شناسایی کردند. شرکت های چینی تجاری سازی آن را در اواسط دهه 2000 برای تقویت صنعت جدید کشور آغاز کردند و سازندگان غربی خودروهای برقی شروع به پذیرش آن کرده اند.

تسلا از LFP در کارخانه خود در شانگهای استفاده می کند. فورد از آن در خودروی اسپورت موستانگ Mach-E در سال جاری و در پیکاپ لایتنینگ F-150 که از سال 2024 شروع می شود، استفاده خواهد کرد. مرسدس بنز، فولکس واگن و ریوین خودرو نیز متعهد به استفاده از LFP شده اند.

بیش از نیمی از خودروهای الکتریکی ساخته شده در سال گذشته در چین فروخته شد. بر اساس گزارش بلومبرگ، شرکت های چینی بیش از 50 درصد از بازار باتری خودروهای الکتریکی را در اختیار دارند و 90 درصد تقاضا برای برخی مواد باتری را تامین می کنند.

هزینه ساخت خودروهای برقی رده بالا برای خودروهای موتور احتراقی مشابه کاهش یافته است، اما تولید خودروهای برقی متوسط ​​بازار همچنان گران‌تر از همتایان سنتی خود است. علاوه بر این، قیمت باتری‌ها پس از چندین سال کاهش شروع به افزایش می‌کند و دوره مورد انتظار برابری قیمت کلی را دو سال تا سال 2026 پیش می‌برد. این مشکل خاصی برای خودروسازان آمریکایی و اروپایی است که در تولید خودروهای الکتریکی از رقبای چینی عقب مانده‌اند. یک محصول انبوه

مدیران خودروهای غربی نسبت به تسلط چین بر خودروهای الکتریکی محتاط بوده اند و می خواهند از زنجیره های تامین در برابر جنگ های تجاری احتمالی و سایر اختلالات محافظت کنند. با این حال، تبدیل به LFP نیاز به همکاری با چین دارد. LFP تسلا توسط فناوری معاصر آمپرکس چین پشتیبانی می شود. فورد LFP را در یک کارخانه جدید در میشیگان با استفاده از فناوری دارای مجوز از یک شرکت چینی تولید خواهد کرد.

مواردی وجود دارد که LFP نمی تواند جایگزین باتری های نیکل-کبالت-منگنز و نیکل-کبالت-آلومینیوم شود که به دلیل چگالی انرژی بالاتر برای خودروهای برقی گران تر و دوربردتر جذاب هستند.

به گفته بلومبرگ، یکی دیگر از قهرمانان فناوری باتری های یون سدیم هستند. در حال حاضر باتری‌های یون سدیم گران‌تر هستند، زیرا در حجم‌های کمتری تولید می‌شوند و مواد مورد نیاز برای ساخت آن‌ها به راحتی در دسترس نیست. محققان انتظار دارند که صرفه جویی در مواد و افزایش چگالی انرژی می تواند هزینه این سلول ها را به نصف LFP های فعلی کاهش دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا