چین در سال گذشته چه محصولاتی از ایران خرید؟

بررسی تجارت ایران و چین نشان می دهد که محصولات پتروشیمی، محصولات معدنی و برخی محصولات کشاورزی عمده ترین کالاهایی بوده اند که چینی ها در سال 1401 از ایران خریداری کرده اند.

به گزارش میجیک، طبق آمار رسمی منتشر شده از سوی گمرک، ایران با خرید فراورده های غیرنفتی بیش از چهارده و نیم میلیارد دلار یعنی بیشتر، به بزرگترین مشتری کشورمان در 12 ماه گذشته تبدیل شده است. بیش از 31 میلیون تن کالای غیرنفتی، خرید و ارزش ریالی بیش از 400 هزار میلیارد تومان.

نگاهی به فهرست بلندبالای صادرات کالاهای مختلف از ایران به چین در سال 1401 نشان می دهد که چین عمدتاً مشتری محصولات پتروشیمی و معدنی ایران بوده و برای تکمیل ویترین کالاهای دیگری را نیز خریداری می کند.

در این بین پروپان مایع در صدر محصول صادراتی به چین قرار دارد که معادل سه میلیارد و 683 میلیون دلار است و در 12 ماهه سال گذشته بیش از 5.5 میلیون تن از این محصول پتروشیمی به چین صادر شده است که به ارزش ریال جمعاً 101 هزار میلیارد تومان می باشد.

همچنین در سال گذشته 2.5 میلیون تن پلی اتیلن با سطوح و تراکم های مختلف به چین صادر شد که ارزشی معادل دو میلیارد و 761 میلیون دلار معادل بیش از 74 هزار میلیارد تومان دارد. محصولات برای چین واقع شده است.

بوتان مایع دیگر محصول پتروشیمی با ارزش دو میلیارد و 136 میلیون دلار و متانول با ارزش یک میلیارد و 885 میلیون دلار چهارمین محصول صادراتی ایران به چین است.

محصولات معدنی رتبه دوم صادرات به چین را دارند

پس از محصولات پتروشیمی، مواد معدنی در رتبه دوم قرار دارند، زیرا انواع سنگ آهن، شمش آهن، کنسانتره آهن و … در رتبه پنجم کالاهای صادراتی غیرنفتی به چین در 12 ماه گذشته قرار گرفته اند.

در این مدت بیش از 8 میلیون تن از این محصولات به ارزش یک میلیارد و 608 میلیون دلار معادل بیش از 45 هزار میلیارد تومان به چین صادر شد.

همچنین انواع شمش، ورق کاتدی، قطعات کاتدی، مفتول و آلیاژ مس در جایگاه بعدی صادرات به چین البته با فاصله زیاد قرار می گیرد. چرا که سال گذشته بیش از 90 هزار تن از این محصولات به ارزش 670 میلیون دلار معادل بیش از 18 هزار میلیارد تومان به چین صادر شد.

انواع سنگ، کنسانتره و آلیاژ آلومینیوم نیز در لیست خرید چینی ها از ایران قرار دارد که این کشور بیش از 207 میلیون دلار برای آن هزینه کرده است.

زعفران و ماهی عمده ترین صادرات کشاورزی است

البته محصولات مختلفی به چین صادر شده است اما برخی محصولات مانند محصولات کشاورزی در این لیست بیشتر به چشم می خورد. به عنوان مثال چین این بار حدود 50 تن زردچوبه به ارزش 59 میلیون دلار و بیش از 30 هزار تن ماهی به ارزش 57 میلیون دلار از ایران خریداری کرده است.

همچنین امکان صادرات سایر محصولات کشاورزی از جمله 13 هزار تن انجیر خشک به ارزش حدود 40 میلیون دلار، بیش از 6 هزار تن میگو به ارزش بیش از 24 میلیون دلار، بیش از 3800 تن پسته و پسته وجود دارد. آجیل به ارزش 21 میلیون دلار و بیش از 8 هزار تن خرما به ارزش 8.6 میلیون دلار به این کشور صادر شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا