چرا طلا هنوز جذاب است؟

به دلیل قیمت بی سابقه، طلا همچنان جذاب تر از نقره و پلاتین است.

به گزارش میجیک، قیمت طلا در اوایل ماه مه به بالاترین حد خود رسید و به 2081 دلار در هر اونس رسید که از ابتدای سال جاری تاکنون 14.8 درصد افزایش داشته است و دلیل این امر خرید بزرگ بانک های مرکزی جهانی است. . نگرانی در مورد عدم اطمینان در بخش بانکی، رکود اقتصادی و چشم انداز کاهش نرخ بهره. با این حال، از آن زمان تاکنون، طلا به زیر مرز 2000 دلار رسیده و به 1984 دلار رسیده است و به برخی از ضررهای اخیر فلز زرد گرانبها در بحبوحه نگرانی های مداوم در مورد بن بست سقف بدهی آمریکا پایان داده است. البته قیمت طلا با درصد قابل توجهی از نقره، پلاتین و پالادیوم پیشی گرفته است.

نقره در اوایل ماه مه به 26.12 دلار در هر اونس رسید که 7 درصد از اول ژانویه افزایش داشته است، اما به 23.75 دلار کاهش یافته است که بسیار پایین تر از بالاترین قیمت سال 2021 یعنی 33 دلار در هر اونس و 52 درصد کمتر از رکورد 49.45 دلار آمریکا که در سال 1980 ثبت شده بود. علیرغم محبوبیت آن در بین جواهرات و افزایش استفاده در پنل های خورشیدی و تجهیزات پزشکی مختلف، نقره اکنون تنها 12 درصد از طلا را تشکیل می دهد.

قیمت پلاتین نیز از ژانویه تنها 4 درصد افزایش یافته و در اوایل این ماه به 1135 دلار در هر اونس رسیده است. در حال حاضر با قیمت 1074 دلار در هر اونس معامله می شود که نسبت به اوج 1887 دلار در سال 2011 کاهش یافته است.

قیمت پالادیوم در سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین به ۳۳۳۹ دلار در هر اونس رسید. نوسانات گسترده در پایان سال 2022 باعث کاهش 50 درصدی قیمت شد و در حال حاضر در حدود 1491 دلار آمریکا معامله می شود که حدود 25 درصد کمتر از طلا است.

جفری کریستین، مدیر اجرایی شرکت مشاوره مستقل کالاهای CPM، پیش‌بینی می‌کند که نقره در اواخر سال 2023 به سرعت افزایش می‌یابد و در سال 2024 ثابت می‌ماند. او معتقد است که تقاضای جهانی برای انرژی خورشیدی به این معنی است که نقره در میان‌مدت تا بلندمدت صعودی خواهد بود. در مورد اینکه چرا نقره به خوبی طلا عمل نمی کند، مسیحی بیان می کند که دلیل اصلی این است که امروزه نقره بیش از اندازه کافی وجود دارد.

کریستین گفت: «بسیاری از سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها طلا را ترجیح می‌دهند زیرا بازار نقدینگی بیشتری دارد و بانک‌های مرکزی و مدیران صندوق‌ها تمایل دارند نگاهی بلندمدت داشته باشند و بدون توجه به قیمت، برای مدت طولانی‌تری ادامه دهند.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا