پیامد‌های استفاده غیر مسکونی از ملک مسکونی چیست؟

عواقب استفاده غیر مسکونی از ملک مسکونی چیست؟

هزینه و قیمت بسیار بالای خرید یا اجاره املاک با کاربری تجاری باعث می شود بسیاری از افراد تغییر کاربری داده و از واحدهای مسکونی و غیر منقول به عنوان واحدهای غیر مسکونی، اداری یا تجاری استفاده کنند.

به گزارش گروه بازار خبرگزاری علم و فناوری آنا، گرانی و قیمت تمام شده خرید یا اجاره املاک با کاربری تجاری باعث شده تا بسیاری از افراد تغییر کاربری داده و از واحدهای ملکی و مسکونی به عنوان غیر مسکونی و همچنین اداری استفاده کنند. یا واحدهای تجاری از سوی دیگر قانون تغییر کاربری را ممنوع اعلام کرده است و در صورت ابلاغ تخلف با کمیسیون ماده 100 شهرداری برخورد جدی خواهد شد.

البته این اصل استثناهایی دارد; یعنی در مواردی قانونگذار اجازه استفاده اداری در واحدهای مستغلات و مسکونی را داده اند. بنابراین در این مقاله به بررسی عواقب آن می پردازیم استفاده غیر مسکونی از یک واحد مسکونی و استثناهای آن اگر در چنین شرایطی هستید یا می خواهید در این باره اطلاعاتی کسب کنید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با قوانین حقوقی، استثنائات و عواقب و جرایم استفاده غیرمسکونی از واحدهای مسکونی آشنا شوید.

با توجه به تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری که به این قانون شهرداری الحاق می شود، اشاره شده است که شهرداری در شهرهایی که نقشه کامل شهر تهیه و داده شده است، باید نوع آن را تعیین کند. ساختمان و کاربری طبق ضوابط نقشه مندرج در پروانه ساختمانی

در صورتی که بر خلاف مصالح و نوع کاربری مندرج در پروانه ساختمانی، صاحب ساختمان غیرتجاری یا مستاجر اقدام به افتتاح کسب و کار در ساختمان نماید، شهرداری موظف است مراتب را به کمیسیون مقرر در تبصره گزارش دهد. 1 ماده 100 قانون شهرداری در صورت تایید مالک ساختمان یا مستاجر متخلف، کمیسیون با تعیین مهلت مناسب نسبت به تعطیلی محل کسب یا تجارت ظرف مدت یک ماه تصمیم می گیرد. از دو ماه تجاوز نکند در نهایت در صورت ادامه تخلف فرد مورد نظر و کسب و کار به جزای نقدی و حبس از 6 تا 24 ماه محکوم خواهد شد.

پروانه ساختمانی مجوز قانونی است که برای هرگونه ساخت و ساز توسط مالک ملک و زمین واقع در شهر توسط شهرداری صادر می شود. طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکین املاک و اراضی شهر باید قبل از عملیات ساختمانی از شهرداری محل پروانه ساختمانی دریافت کنند.

طبق تبصره های بند 24 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری باید نوع کاربری ساختمان را در پروانه صادره قید و نظارت مستمر بر ساختمان داشته باشد تا تخلفی در کاربری ساختمان و مالک صورت نگیرد. یا مستاجر ملک تغییر کاربری نمی دهد.

همچنین قانون شهرداری تغییر نحوه کاربری ساختمان و تخلف از مقررات و قوانین مربوط به کاربری آن را ممنوع کرده و کمیسیون ماده 100 شهرداری مرجع رسیدگی به این گونه تخلفات و جرائم می باشد.

بدیهی است در چنین مواردی و در زمان استفاده غیرمسکونی از ملک و واحدهای مسکونی، لازم و ضروری است که از مشاور املاک آنلاین کمک و راهنمایی بخواهید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات را دریافت کنید.

در واقع طبق قانون موجود، تغییر کاربری در پروانه ساختمانی و ملکی و کاربری مغایر با کاربری ملک امکان پذیر نیست. اما در قوانین شهرداری استثنائات زیادی برای تغییر کاربری ملک وجود دارد. برخی استثناها ذکر شده است از آن استفاده کنید واحدهای غیر مسکونی به جای واحدهای مسکونی به شرح زیر است:

  1. با توجه به تبصره 24 ماده 55 قانون شهرداری، افتتاح دفاتر وکالت، دفاتر، دفاتر اسناد رسمی ازدواج و طلاق، دفاتر روزنامه و مجلات و دفاتر مهندسی بلامانع است.
  2. استفاده از املاک و واحدهای مسکونی برای مشاغل خانگی بر اساس ماده 2 قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی است.
  3. ایجاد دفتر مطبوعاتی بر اساس ماده 3 آیین نامه محل استقرار دفتر مطبوعاتی مشکلی ندارد.
  4. فعالیت های کاری پزشکان و صاحبان مشاغل و انجمن ها در املاک مسکونی به موجب قانون در محل مطب پزشک مستند می شود.

البته باید فهمید که هر یک از این موارد مستلزم وجود شرایطی است که باید جداگانه بررسی شود.

استفاده غیرمسکونی از ملک و واحدهای مسکونی عواقب زیر را به همراه دارد.

بر اساس تبصره بند 24، مأموران شهرداری موظف به اجرای قانون و اطلاع رسانی لازم در صورت مشاهده این گونه تخلفات هستند. چنانچه پس از سپری شدن مدت مقرر، مالک یا مستاجر پس از تعطیلی کسب و کار به استفاده تجاری یا تجارتی خود ادامه دهد، به حبس جنحه از ۶ ماه تا ۲۴ ماه و جزای نقدی محکوم خواهد شد. محکوم خواهد شد و محل کسب یا تجارت مجددا بسته خواهد شد.

در چنین شرایطی و برای انجام این مدل از کارهای حقوقی باید از مشاور کمک بخواهید. برای راهنمایی و مشاوره در این زمینه می توانید از خدمات کارمنتو بهره مند شوید. در مجموعه کارمنتو 7 روز هفته و 24 ساعت خدمات مشاوره وجود دارد. در کارمنتو می توانید به صورت آنلاین و تلفنی از طریق VOIP با مشاوره حقوقی املاک ارتباط برقرار کرده و راهنمایی و کمک های لازم را دریافت کنید.

طبق ماده 100 قانون شهرداری، کلیه مالکین املاک و اراضی شهر باید قبل از عملیات ساختمانی از شهرداری محل پروانه ساختمانی دریافت کنند. در صورتی که مالک یا مستاجر ساختمان بخواهد تغییر کاربری دهد و بخواهد از واحد مسکونی برای مصارف غیر مسکونی استفاده کند در صورتی که جزء موارد استثنا نباشد موجب عواقب و مجازات می شود.

در مجموعه کارمنتو می توانید با مشاوره تلفنی وکیل ملکی بهترین راه حل را برای مشکل املاک خود دریافت کنید. البته در مجموعه کارمنتو می توانید از خدمات زیادی بهره مند شوید. این خدمات عبارتند از:

  • امکان دریافت مشاوره رایگان متنی
  • امکان چت آنلاین با پشتیبانی
  • نمایش وضعیت مشاوره برای صرفه جویی در وقت کاربر (آنلاین و آفلاین)
  • دریافت مشاوره مستقیم در هر نقطه از ایران در یک لحظه و در یک دقیقه امکان پذیر است
  • هزینه اولیه رایگان
  • امکان استفاده از کیف پول

مجموعه کارمنتو دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله حوزه های مختلف (11 حوزه و 31 زیرمجموعه)، خدمات متنوع (مشاوره و پروژه)، همکاری با بیش از 350 مشاور برتر کشور، با بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز دنیا، وجود آن است. از بستری کامل برای مشاوران و کارفرمایان، ارائه خدمات با مناسب ترین قیمت بازار و اطلاعات محرمانه است که آن را با سایر مجموعه ها غیر قابل مقایسه می کند.

دکمه بازگشت به بالا