پدیدارشناسی پوشش در عصر جدید – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا صابی نژاد کارشناس مسائل فقهی و فرهنگی در یادداشتی اظهار داشت: شواهد بسیاری نشان می دهد که زنان در طول قرون متمادی در جوامع متمدن محجبه بوده اند. اگر چه حد حجاب گاه کمتر و گاه بیشتر از حدی است که در شرع اسلام مقرر شده است، اما در اکثر جوامع حضور اجتماعی زنان با پوششی که تقریباً تمام بدن را می پوشاند، رایج است. شاید بتوانی آرایش هدیه ای از دوران جدید، به ویژه قرن گذشته است.

به نظر می رسد پوشش زنان در عصر جدید مختصاتی دارد که آن را از گذشته متمایز می کند. اینجا بار برخی موارد ذکر شده:

1. قواعد ساختار اجتماعی و فرهنگی مدرنیته

در گذشته ساختارهای فرهنگی و اجتماعی اعضای جامعه را به رعایت حریم خصوصی در ارتباطات از جمله در انتخاب لباس دعوت می کردند. غیرت، عفت، حیا، قناعت، وجود همبستگی گروهی، اعتقاد به ارزش‌های اخلاقی و نهی از منکر از مفاهیم و ارزش‌های پذیرفته‌شده اجتماعی است که موجب افزایش نظارت اجتماعی و اصلاح و کنترل آسان می‌شود. ; اما در جامعه مدرن، ساختار و مفهوم حاکم، قداست و من ناراحتم و پذیرش مرزهای رفتاری و اصول اخلاقی را ترویج نمی کنند.

جایگزینی فردگرایی، مصرف گرایی، آزادی (به معنای لیبرال) و لذت گرایی در جامعه امروزی زمینه ای است که تنوع پوشش را بر اساس تمایلات شخصی توجیه می کند و مقولاتی مانند اعتدال در پوشش، حساسیت عمومی به لباس بد و ابتذال، پچ جذاب نیست و چیزهایی توصیه نمی شود.

این نکته به وضوح تفاوت بین حجاب در اوایل اسلام و لباس بد جامعه امروزی را توضیح می دهد. در جامعه اسلامی تا دوران مشروطیت و نفوذ فرهنگ جدید غربی، تساهل حجابی در جامعه شهری تنها توسط برخی زنان غیرمسلمان و فاحشه به نظر می رسد که همان اقلیت های اجتماعی مورد تحقیر قرار می گیرند. بنابراین نفوذ این گروه بر اکثریت محترم جامعه بعید به نظر می رسد.

تنها پس از تحولات فرهنگی در اواخر دوره قاجار و دگرگونی عناصر غربی و غرب زده قشر محترمی است که شیوه زندگی و رفتارش اکثریت زنان جامعه ایران است که در مقابل بیگانگان احساس حقارت می کنند. تزاری نگاه کن

در دهه های اخیر با اتخاذ الگوهای توسعه غربی، ساختار اجتماعی روابط زن و مرد خواه ناخواه به گونه ای طراحی شده است که رعایت عفاف را ارزشمندتر و ارزشمندتر سازد. سخت تر و رابطه زن و مرد نرمتر است و حفظ حریم خصوصی در رابطه نسبت به گذشته دردناکتر است. در اینجا بسیاری از زنان احساس می کنند که باید بین از دست دادن مزایای حضور اجتماعی با انتخاب گزینه خانه نشینی و حضور در عرصه اجتماعی به قیمت تحمل در معصومیت یکی را انتخاب کنند و به احتمال بسیار زیاد احساس کرامت در اجتماعی. حضور بر ارزش معصومیت غلبه خواهد کرد. .

نتیجه اینکه در جامعه امروز ما به دلیل ساختار فرهنگی و اجتماعی موجود نیست بد آنها یک طبقه مطرود هستند و همیشه در میان اقلیت نیستند. و این نقطه، معادله روبرو است لباس بد این امر جامعه امروز را با گذشته متفاوت می کند.

2- گسترش و پیچیدگی ارتباطات امروزی

در جوامع گذشته، انتخاب مدل‌ها و رنگ‌های لباس منوط به ترجیحات شخصی و نفوذ زنان قبایل و شهرها بود و دور از انتظار بود که الگوهای لباس منتقل شود. از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر. به خصوص اگر تعصبات فرهنگی یا آموزه های دینی مانع تقلید مردم از بیگانگان شود مراقب باش اما اکنون، گسترش ارتباطات، تأثیرگذاری زنان بر یکدیگر را تسهیل کرده است. بنابراین می توان انتظار داشت که هر روز با انواع جدیدی از مدل های مد مواجه شویم.

توجه به این امر می تواند توضیحی در مورد تنوع روزافزون پوشش زنان، پیچیدگی کنترل شرایط و توضیحی در مورد اهمیت توجه به پوشش در جامعه امروزی باشد.

3. پیوند پوشش با منافع نظام سرمایه داری

آنچه وضعیت کنونی را از گذشته متمایز می کند، مدیریت مسائل پوششی توسط قدرت اقتصادی است. زیرا تبدیل زنان به اشیا و ابزارهای جنسی، منافع شرکت‌های بزرگ نساجی، لوازم آرایشی و بهداشتی، صنعت فیلم‌سازی و بسیاری از صنایع دیگر را تضمین می‌کند و گروه‌های دیگر از جمله موسسات جراحی پلاستیک نیز از مزایای آنها بهره‌مند می‌شوند. بنابراین موضوع پایانی بعد اقتصادی دارد و از طریق آن مختصات فرهنگی جدیدی نیز پیدا می کند. بنابراین، قدرت اقتصادی از یافته های علمی در زمینه های زیست شناسی، روانشناسی و سایر علوم برای تنظیم حس زیبایی شناختی جوانی و تعریف مصادیق جذابیت و زیبایی استفاده می کند.

از امروز با یک جنبش سازماندهی شده برای مصرف و ابتذال در پوشاک روبرو هستیم، اولاً اقدام برای اصلاح وضعیت لباس با مقاومت سرسختانه روبرو می شود. ثانیاً، لباس از پوشش فراتر می رود و وسیله آرایش می شود; بنابراین رنگ و طرح لباس باعث افزایش جذابیت جنسی زنان بیش از پیش می شود. ثالثاً عواقب فردی، خانوادگی و اجتماعی فحاشی در پوشش بیش از پیش به دلیل اینکه ضابطه مند شده است.

4. سیاسی شدن مسئله حجاب

حجاب به نماد زنان مسلمان انقلابی به ویژه در کشورهای سکولار تبدیل شده است، همچنین امکان وجود انگیزه های سیاسی در آن وجود دارد. لباس بد برخی از زنان جامعه ما به حجاب جنبه سیاسی می دهند که در گذشته چنین نبود.

دخالت دولت های غربی در موضوع حجاب، ممنوعیت حجاب توسط دولت های مسلمان مانند افغانستان، ترکیه و ایران در چند دهه گذشته و ورود کشورهایی مانند تونس به کشورهای اسلامی که حجاب را در جهان ممنوع کرده اند. دهه گذشته نیز نشانه های بارز حساسیت حوزه سیاسی به موضوع حجاب است.

5. پیوند بین الگوی پوشش، الگوی ارتباطی و شخصیت

در برخی جوامع سنتی، در پوشش سهل انگاری می شود; به عنوان مثال، در میان عشایر، کردها و برخی از جوامع روستایی، نگاه بی احترامی به پوشاندن مو و دست وجود دارد. اما مدارا در پوشش در کنار فرهنگ مشخص و وجود مرزها و حریم خصوصی در ارتباطات این پیام را به ارمغان می‌آورد که تساهل در پوشش نشان‌دهنده رویکردی سهل‌آمیز در ارتباطات اجتماعی نیست و نشان دهنده تنزل شخصیت نیست. اما در جامعه امروزی لباس ها پیام های بیشتری نسبت به گذشته دارند و از شخصیت و شخصیت اجتماعی حکایت می کنند. به شکلی نامنظم در لباس بسیاری از دختران یا پسران می توان نشانه بی هویتی و سردرگمی دانست. همانطور که لباس گروهی از دختران نمایانگر رویکرد اجتماعی و تمایل به برقراری ارتباط با جنس مخالف است و می تواند اشاره ای به کاهش آن باشد. فروتن عمومی شدن و کاهش معصومیت ارتباطات اجتماعی؛ به همین دلیل است که بحث پوشش جوانان در جامعه ما علاوه بر هویت نسل جوان و فرهنگ پاکی، ممکن و صحیح است. درست نه

دکمه بازگشت به بالا