وعده‌هایی که برای ایجاد پالایشگاه خون و تولید بیوداروها عملی نشدند/اهدای ۵۰۰ باره پلاسما

معاون اجرایی یکی از شرکت های فعال در تولید داروهای مشتق از پلاسمای خون با بیان اینکه برای تولید داروهای مشتق از خون، نمونه خون اتباع ایرانی طبق استانداردهای سختگیرانه جهانی به پالایشگاه های خون خارجی ارسال می شود، گفت: : در این شرایط است که با ایجاد تولیدات زیر در کشور و ایجاد چنین پالایشگاه هایی نه تنها می توان از خروج ارز جلوگیری کرد، بلکه توسعه این فناوری زمینه را برای تامین دارو در حد معقول فراهم می کند. قیمت

دکتر. رضا سید حسینی، معاون اجرایی این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با میجیک. وی گفت: داروهایی که از پلاسما به دست می آیند جزء پزشکی بیولوژیک و حساس هستند، زیرا ماده اولیه دارو از پلاسمای انسان تهیه می شود و جایگزین دیگری برای تهیه پلاسما برای دارو وجود ندارد.

وی افزود: روش های آزمایشگاهی برای داروها بر اساس فاکتورهای خونی ابداع شده است، اما با توجه به گران بودن کیت های آزمایشگاهی برای تهیه فاکتورهای خونی و محدود بودن تعداد فاکتورهای خونی، در حال حاضر مهمترین داروهای فاکتور خون مورد استفاده در کشور عبارتند از. بر اساس فاکتورهای پلاسما، اگرچه شرکت داروسازی سامان واقع در مشهد طی 4 سال گذشته سرمایه گذاری خوبی در این زمینه داشته است.

سید حسینی خاطرنشان کرد: از فاکتورهای خونی به دست آمده از پلاسما برای تولید داروهایی مانند «آلبومین»، «IVIG» و فاکتور 9 استفاده می شود و هیچ جایگزینی برای پلاسما استفاده نمی شود و تنها منبع دارو است. که پلاسما است. برای فاکتورهای هفت و هشت می توان داروها را به صورت نوترکیب تولید کرد.

معاون اجرایی این شرکت بر اساس این دانش با بیان اینکه می تواند سایر محصولات پلاسما را در دنیا تهیه کند، هشدار داد: امروزه استفاده از پلاسما در درمان داروها افزایش یافته و حوزه وسیعی را در بر می گیرد، اما در ایران به دلیل در شرایط فعلی فقط 4 دارو با منبع پلاسمای اهدایی شهروندان تهیه می شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس تا زمانی که اهداکنندگان سالم و خوبی نداشته باشیم قادر به تهیه پلاسما به عنوان ماده اولیه این 4 دارو نخواهیم بود و از تمامی متقاضیانی که علاقه مند به انجام امور خیریه هستند دعوت به همکاری می کنیم. زیرا یکی از راه های کمک به شهروندان، اهدای پلاسمای خون است.

سیدحسینی اهدای اعضا، خون و پلاسما در دنیا را یکی از اقدامات خداپسندانه و خیرخواهانه دانست و افزود: این رویکرد در کشور ما نیز وجود دارد و سازمان انتقال خون با توجه به تجربه و مسئولیت، از سال گذشته در این زمینه حضور داشته است. سال، خون رسانی به افراد سالم فعال است. در کنار مراکز اهدای خون، مراکز اهدای پلاسما نیز در این زمینه فعالیت دارند و سهم کوچکی در تامین پلاسما برای داروهای لازم دارند.

توسعه مراکز اهدای پلاسما در کشور

سید حسینی با بیان اینکه مراکز اهدای پلاسما در کشور در حال توسعه است، گفت: بسیاری از شهرستان ها این مراکز را تکمیل کرده اند از جمله شرکت ما که مرکز جدید اهدای پلاسما را در شهر همدان افتتاح خواهد کرد.

وی در این باره توضیح داد: شرکت بایودارو به عنوان اولین شرکت در زمینه مراکز خصوصی پلاسمافرزیس در ایران و خاورمیانه از سال 1394 با هدف تهیه داروهای سالم و باکیفیت مورد نیاز بیماران ایرانی اقدام به اهدای پلاسما کرده است.

سید حسینی افزود: خوشبختانه با توجه به شرایط اقلیمی و داشتن خیرین سالم مرکز همدان مورد تایید تیم این شرکت قرار گرفت. در حال حاضر دو مرکز اهدای پلاسما در تهران (خیابان ایتالیا و خیابان آیت الله کاشانی) وجود دارد که مشکل داریم. از افزایش مرکز مطمئناً مطرح شده است و اولین مرکز اقماری را در شهر همدان راه اندازی خواهیم کرد.

وعده عملی نشده برای ایجاد پالایشگاه خون و تولید داروهای زیستی / اهدای 500 مقدار پلاسما

به گفته وی، این مرکز اهدای پلاسما با 30 تخت راه اندازی می شود که در فاز اول با 10 تخت آغاز به کار می کند و محقق ظرفیت تولید 30 هزار لیتر پلاسما در سال در این مرکز را پیش بینی می کند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در ابتدا 800 هزار لیتر پلاسما در کشور تولید کنیم تا نیاز کشور تامین شود و اگر بتوانیم میزان تولید پلاسما را افزایش دهیم، بتوانیم دارو تولید و در کشور صادر کنیم. قلمرو به عنوان یک محصول نهایی حرکت کنید. این امر علاوه بر ایجاد فناوری و ایجاد شغل برای بسیاری از متخصصان می تواند برای کشور مفید باشد.

محققان این حوزه بیوتکنولوژی، تولید داروهای مبتنی بر پلاسما را داروهای «هایتک» می دانند و ادامه می دهند: در حال حاضر کارخانه پالایشگاه پلاسما برای تهیه این داروها در استان البرز ایجاد شده است. حداکثر حجم پالایش پلاسما در این پالایشگاه به 100000 لیتر در سال محدود شده است.

وعده های محقق نشده

سید حسینی با بیان اینکه این پالایشگاه همچنان قادر به تامین پلاسمای مورد نیاز برای تولید این داروها نیست، اظهار داشت: بنابراین امکان تامین پلاسمای مورد نیاز این داروها در کشور وجود ندارد و همچنان به خارجی ها وابسته هستیم. پالایشگاه ها برای دسترسی به این داروها. ما با آنها قرارداد داریم. قرارداد به این صورت است که یک سی سی پلاسمای ارسالی به خارج از کشور برای تهیه دارو برای بیماران خارجی مصرف نمی شود و بر اساس قرارداد تکمیل شده، با پرداخت هزینه پالایش، تمامی فرآورده های دارویی تهیه شده که به کشور ارسال می شود، عودت داده می شود. .

وی تاکید کرد: پلاسمای فرآوری شده برای تولید داروهای مورد نیاز کشور استفاده می شود، اما امیدواریم در آینده با ایجاد پالایشگاهی که نیاز داخلی را تامین می کند، بتوانیم به روزی بر اساس روش های نوین در کشور برسیم. دنیا وقتی نیازی به تهیه دارو نباشد، این داروها تبدیل به پالایشگاه های خارجی می شوند.

به گفته این محقق، این شرکت در شرایطی که امکان ایجاد این زیرساخت ها در کشور و ایجاد چنین پالایشگاه هایی در کشور وجود دارد، هزینه های پالایش را به طرف خارجی برای دریافت دارو می پردازد. جلوگیری شده و توسعه فناوری امکان پذیر است. جدیدا برای نیروی کار متخصص و تهیه دارو با قیمت مناسب تر

اعمال استانداردهای سختگیرانه برای ارسال پلاسما به پالایشگاه های خارجی

وی در دسترس بودن دارو را از دیگر مزیت های راه اندازی پالایشگاه پلاسما در کشور برشمرد و گفت: میزان پلاسمای ارسالی به خارج از کشور برای تصفیه بستگی به میزان پلاسمای جمع آوری شده و از سوی دیگر ارسال بر اساس پلاسما دارد. در یک سری استانداردهای خاص باید سختگیرانه و دقیق انجام شود به عنوان مثال دمای کامیون حمل کننده پلاسما نباید کمتر یا بیشتر از منفی 22 درجه سانتیگراد باشد، اگر این مشکل دو بار تکرار شود کل حجم پلاسما به هدر می رود. .

سید حسینی با تاکید بر اینکه محموله پلاسما الزامات سخت گیرانه دارد، گفت: اگر پلاسمای تولید شده در دمای مناسب منفی 45 درجه سانتیگراد نگهداری شود تا دو سال می توان از آن برای تهیه دارو استفاده کرد.

وی ظرفیت سردخانه این شرکت را حدود 12 هزار لیتر عنوان کرد و افزود: بنابراین بر اساس حجم تولید بین 6 تا 8 بار در سال و در صورت جمع آوری پلاسماهای دیگر تا 10 بار پلاسما. . برای پالایش به خارج از کشور فرستاده می شود.

وی با تاکید بر اینکه کامیون های حامل پلاسما از ایران باید مورد تایید پالایشگاه های خارجی باشند، ادامه داد: بارگیری و حمل پلاسما و ارسال پلاسما به طرف های خارجی الزامات خاصی دارد اما در آینده با توسعه مراکز اهدای پلاسما به نظر می رسد. بعد از اینکه باید پلاسما را به بیرون بفرستیم تا تصفیه شود.

معاون اجرایی این شرکت حمل و نقل پلاسما از طریق هوا را گران قیمت دانست و هشدار داد: علاوه بر این، حفظ استانداردهای پلاسما از طریق هوایی دشوارتر است و ایمن ترین راه برای ارسال نمونه از طریق زمین و کامیون های یخچال دار است.

پانصدمین اهدای پلاسما

معاون اجرایی این شرکت دانش بنیان با اشاره به اقدام خیرخواهانه شهروندان برای اهدای پلاسما به این شرکت برای پانصدمین بار گفت: یکی از خیرین ما به نام آقای نیکوکار از سال 1385 تاکنون 500 بار به ما پلاسما اهدا کرده است. اقدام یک فرآیند ساده نیست.

سید حسینی افزود: ماندن 16 سال در مجموعه برای مردم کار ساده ای نیست و همواره به دنبال جلب رضایت اهداکنندگان هستیم تا شوق اهدای پلاسما کم نشود.

وی با بیان اینکه اهدای پلاسما هیچ خطری برای اهدا کننده ندارد، اظهار داشت: فرآیند اهدای پلاسما شامل فرآیندی است که فردی که به عنوان اهداکننده به مرکز اهدا مراجعه می کند، ابتدا توسط پزشک متخصص ارزیابی می شود تا وضعیت سلامتی وی بررسی شود. تایید شده.

وعده عملی نشده برای ایجاد پالایشگاه خون و تولید داروهای زیستی / اهدای 500 مقدار پلاسما

سید حسینی ادامه داد: وقتی فردی از نظر سلامت مورد تایید است، اهدای پلاسما برای او مشکلی ایجاد نمی کند. از آنجایی که وضعیت بهداشت عمومی در حال تغییر است، هر 4 بار که اهداکنندگان برای دریافت پلاسما به مرکز مراجعه می کنند، به طور مرتب سلامت آنها را رصد می کنیم. من هم اهداکننده پلاسما هستم و همیشه می گویم که اهدای پلاسما نه تنها برای افراد عارضه ایجاد نمی کند، بلکه برای سلامتی نیز بسیار مفید است.

وی هشدار داد: گاهی مطالبی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود که اهدای پلاسما باعث ریزش مو و مشکلات دیگر می شود اما آقای نیکوکار با اهدای 500 بار پلاسما مشخصا مشکلی با وضعیت جسمانی خود ندارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا