وزارت راه‌: با ایرلاین‌های گران‌فروش برخورد می‌شود 

در روزهای گذشته شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما توسط برخی ایرلاین ها و بر اساس رای دیوان عدالت اداری اما مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی بودیم. گفت: مجوزی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما صادر نشده است و در صورت تخلف از شرکت های هواپیمایی مشروع تلقی می شود.

به گزارش میجیک، در چند روز گذشته قیمت بلیت هواپیما که از خرداد ماه امسال نسبت به تیرماه 1401 تا کنون 29 درصد افزایش داشته، در مسیرهای پرطرفدار تغییرات زیادی داشته است. زمانی که سازمان هواپیمایی کشوری براساس موافقت ستاد تنظیم بازار و نرخ های اعلام شده از سوی شورای عالی هواپیمایی تغییری در قیمت بلیت ایجاد کرده باشد. این ایرلاین این بار به دیوان عدالت اداری رسیده است و دادگاه مجوز تعیین قیمت بلیت هواپیما را به شرکت هواپیمایی داده است.

در رای دیوان عدالت اداری که در پاسخ به اعتراض شرکت هواپیمایی صادر شده، آمده است: «نرخ‌های حوزه حمل‌ونقل هوایی مشمول نرخ‌های سفارش و عرضه دولتی نمی‌شود. نرخ خدمات را تعیین می کند. در حالی که در ماده 6 قانون هواپیمایی کشوری توضیح داده شده است که وظیفه تعیین و تصویب نرخ حمل و نقل هوایی مسافر و بار بر عهده شورای عالی حمل و نقل هوایی با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

بر اساس نرخ های مصوب خرداد ماه، بیشترین قیمت بلیت مسیر کیش – ساری دو میلیون و 173 هزار و 100 تومان است. هم اکنون بلیت سیستمی و اقتصادی این مسیر دو میلیون و 567 هزار تومان فروخته می شود.

وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت
ضمناً در مسیر بندرعباس – ساری قیمت مصوب یک میلیون و 902 هزار تومان است اما بلیت این مسیر تا سقف 2 میلیون و 528 هزار تومان نیز وجود دارد.

وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت

در مسیر تهران-اهواز سقف قیمت مصوب یک میلیون و 207 هزار تومان است اما در سایت شرکت هواپیمایی این عدد رعایت نشده و بلیت تا سقف 2 میلیون و 120 هزار تومان فروخته می شود.وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت

همچنین در مسیر تهران – مشهد که یکی از پرطرفدارترین مسیرها است، قیمت بلیت یک میلیون و 314 هزار تومان تعیین شده است اما برخی شرکت ها بلیت را با نرخ یک میلیون و 850 هزار تومان به فروش می رسانند.

وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت

یکی دیگر از موارد عدم رعایت قیمت بلیت مربوط به مسیر تهران – بندرعباس است. در حالی که حداکثر نرخ مصوب برای این مسیر یک میلیون و 696 هزار تومان است، اما در برخی از ایرلاین ها این سقف رعایت نمی شود و می توانید برای این مسیر پروازی تا سقف دو میلیون و 700 هزار تومان بلیط تهیه کنید.

وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت

وزارت راه: برخورد با خطوط هوایی گران قیمت متخلفان خطوط هوایی مجازات خواهند شد

در همین رابطه حسین مذناب – مدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی – در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: برخلاف اخبار منتشر شده در روزهای گذشته مجوزی صادر نشده است. برای افزایش قیمت بلیت هواپیما و تنها مرجع قیمت گذاری، شورای عالی هواپیمایی است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت هواپیمایی باید تا خرداد ماه سال جاری قیمت مصوب را اجرایی کند در غیر این صورت برخورد قانونی خواهد شد.

به گزارش میجیک، خرداد ماه سال جاری و پس از کشمکش های فراوان مجوز افزایش قیمت بلیت تا 29 درصد از سوی سازمان هواپیمایی با تایید ستاد تنظیم بازار صادر شد. البته این تعداد ایرلاین را راضی نمی کند. آنها معتقدند این اصلاحیه یک سال و نیم پس از اعلام نرخ قبلی انجام شده و در عین حال با تورم و افزایش نرخ ارز همخوانی ندارد و انجمن شرکت های هواپیمایی نیز درخواست کرده است. افزایش 50 درصدی قیمت بلیت که با آن موافقت نشده است.

البته در آن مدت صحبت هایی مبنی بر آزادسازی سوخت هواپیما و حذف یارانه ها مطرح شد. اگرچه این شرکت هواپیمایی معتقد است یارانه سوخت مبلغ قابل توجهی از هزینه شرکت هواپیمایی نیست و در عین حال مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی نیز میزان یارانه سوخت را به میزان قابل توجهی اعلام کردند. فقط از پروازهای داخلی سود می برد و در صورت حذف آن، قیمت بلیط نیز افزایش می یابد. نرخ های رایگان ارائه خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا