نگاهی به عملکرد ۳۰ ماهه عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار 

اوراق بهادار | بورس

بازار سرمایه در سال های اخیر با نوسانات مختلفی مواجه بوده و کارشناسان سیاست های اعمال شده توسط دولت و سازمان های بورسی را یکی از عوامل این نوسانات عنوان کرده اند.

به گزارش میجیک، نوسانات بازار سرمایه در اولین روز کاری سال جاری ادامه یافت.
پس از حجت عبدالمالکی وزیر جوان دولت، مجید عشقی یکی از جوان ترین چهره های دولت سیزدهم است که بر اساس قانون، مدت تصدی ریاست هیات مدیره سازمان بورس 30 ماه است. ، اما مدت عضویت هیئت مدیره 5 سال است. مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تصمیم شورای عالی بورس، رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و رئیس سازمان برای تصدی سمت عالی اجرایی انتخاب شد. در بازار سرمایه اما دوره 30 ماهه عشقی به پایان رسیده و سازمان بورس منتظر تصمیم شورای بزرگ است، این بورس است.

عشقی با ماموریت بهبود شاخص بورس و متعادل کردن زیان سهامداران خرد وارد این سازمان شد، اما در 13 ماه گذشته شاخص بورس روندی نوسانی داشته و با خروج سرمایه از بازار مواجه شده است. سازمان بورس برای حفظ شاخص تدابیری اتخاذ کرده است.

اقدام مثبت عشق در سازمان بورس و اوراق بهادار چیست؟
شاید مهمترین و اولین قدم در اقدام مثبت عشق واریز سود شرکت به صورت مشخص و مشخص و منظم به حساب متمرکز صمت جهت واریز بیشترین میزان سود سهام عدالت باشد زیرا در سالهای گذشته سهام عدالت انجام می شد. عشقی با تصمیمات اشتباه سردرگم و پیچیده شد و در اولین گام تصمیم خود در تشکیلات این بورس، بحث توزیع و پرداخت سود را ترتیب داد.
در دوره ریاست عشقی، شرکت برای پرداخت سود به گونه ای سازماندهی شد که شرکت باید از سامانه پرداخت سود سهام از طریق سجام استفاده کند و ناشر باید در آنجا ثبت نام کند که این مزایا و حقوقی را به شرکت می دهد که قبلا استفاده نشده بود. emption، باید منحصراً از طریق این مسیر واریز شود.
دومین گام موفق، تصویب بسته حمایتی بازار سرمایه در ستاد اقتصادی دولت است که از سوی معاون اول رئیس جمهور به این سازمان ابلاغ شد، این بسته حمایتی دارای 10 بند مهم و کلیدی است و شاید مهمترین آنها. . بند ایجاد سقف ریالی برای نرخ سوخت صنعتی و خوراک یعنی پتروشیمی ها است.
در حالی که قیمت سهام برخی شرکت های شیمیایی و پتروشیمی در چند ماه سال جاری افزایش یافته است، کارشناسان یکی از عوامل این رشد را توجه سازمان بورس به سوخت صنعتی و خوراک پتروشیمی و در نظر گرفتن بسته های حمایتی برای این شرکت ها می دانند. .
موارد دیگری نیز در 10 بند وجود دارد که از جمله آن می توان به کاهش مالیات سالانه پنج درصدی شرکت ها که معادل تزریق 7 تا 8 هزار میلیارد تومان منابع به صندوق است، ساماندهی بحث ارز اصلی و مشکل تخصیص منابع. برای تثبیت بازار و صندوق های توسعه که دخیل است.
تعامل سازمان بورس و اوراق بهادار با وزارت حراست برای ورود خودرو به بازار سرمایه شاید از دیگر نکات مثبتی باشد که در دوران ریاست جمهوری عشقی رخ داد. خرید مستقیم خودرو برای مردم امکان پذیر است.
گسترش عرضه محصولات در بورس کالا و تسهیل ورود خریداران و فروشندگان از اهداف سازمان بورس نه تنها به خرید و فروش خودرو اختصاص دارد، بلکه راه اندازی اوراق رهنی مسکن نیز از دیگر اقدامات است. در این حوزه و در ادامه توسعه معاملات مصالح ساختمانی و پیش سازهای فرآورده های نفتی نیز برای عملیاتی شدن این هدف به بورس کالا اضافه می شود.
ایجاد صندوق های جدید برای گسترش سرمایه گذاری غیرمستقیم یکی از اقدامات سازمان بورس در سال جاری است که کارشناسان از آن به عنوان یکی از عوامل جذب سرمایه نام بردند و عموم مردم از این سرمایه گذاری ها بهره قابل توجهی برده اند. وجوهی غیر از سرمایه گذاری غیرمستقیم

چرا بازار سرمایه با وجود اقدامات مثبت، فراز و نشیب های مختلفی را تجربه می کند؟
یکی از مشکلاتی که کارشناسان آن را نقطه منفی مدیریت عشقی در سازمان بورس اعلام کرده اند، ابهام در بند ایجاد سقف ریالی نرخ خوراک سوخت صنعتی و پتروشیمی در قرارداد بسته حمایتی از شرکت های بورسی است. در میان فعالان این حوزه، کارشناسان معتقدند که چه کسانی این بند مافیایی را ایجاد کرده‌اند و شرکت‌هایی که فاقد نام هستند و فعالیت‌های حقیقی و حقوقی دارند با استفاده از این بند مصوب حتی برخی از کارشناسان نیز نشان می‌دهند که این بند صرفاً قابل استفاده است. شرکت های خاصی گرفته شده است در بحث بلاتکلیفی نه تنها عشقی، رئیس سازمان بورس پاسخی به بلاتکلیفی نداد، بلکه خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز چیزی اعلام نکرد.
به گفته کارشناسان، تجدید ارزیابی دارایی های شرکت بورسی یکی از مراحلی است که می تواند زمینه را برای افزایش سرمایه در بورس فراهم کند که در نهایت نتایج خوبی به همراه ندارد. دارایی های جاری شرکت برای واقعیت در این میان شرایط بهتری برای تصمیم گیری سرمایه گذاران فراهم می شود. علیرغم موافقت رئیس سازمان بورس و همچنین برخی از وزرای دولت، این موضوع در سال جاری به تصویب نرسید و به نتیجه مطلوب نرسید; بنابراین باید ادعا کرد که نظر رئیس سازمان بورس بی اثر است.
چالش‌های متعددی بر عملکرد بازار سرمایه اثرگذار است که از جمله مهم‌ترین چالش‌ها می‌توان به اصرار دولت بر قیمت‌های دستوری در صنایع مختلف، نرخ بالای سود بانکی، ارزهای چندسطحی، قوانین و مقررات خلق الساعه، سود 30 درصدی اشاره کرد. سپرده های بانکی و …. که به گفته کارشناسان باعث می شود دائما شاهد سقوط سهام در بازار سرمایه و در نتیجه اقدامات منفی رئیس جمهور عشقی در بورس باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا